قوانین سخت گیرانه ایران در خصوص ماینرهای غیرقانونی ارزهای دیجیتال

قوانین سخت گیرانه ایران در خصوص ماینرهای غیرقانونی ارزهای دیجیتال
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

در ایران، امکان ماینینگ قانونی ارز دیجیتال با مجوز دولتی امکان پذیر است، ولی همچنان مقامات دولتی سال گذشته به منظور کاهش فشار بر عرضه انرژی کشور، ماینینگ غیرمجاز را ممنوع اعلام کرده اند و بشدت با آن برخورد می کنند.

در سرتاسر جهان، اکثریت کشورها در تلاشند تا قوانین و مقرراتی را بر ارزهای رمزپایه وضع نمایند، از این رو دولت جمهوری اسلامی در نظر دارد مجموعه قوانین جدیدی را اجرا کند که مجازات استخراج غیرقانونی بیت کوین را افزایش خواهد داد.

به گفته یکی از مقامات ارشد شرکت تولید، توزیع و انتقال نیروی برق کشور (توانیر)، قانون جدید جمهوری اسلامی شامل حبس متخلفان و لغو پروانه کسب ماینینگ در ایران خواهد شد.
به گزارش تهران تایمز به نقل از خبرگزاری دولتی ایرنا، محمد خدادادی بهلولی گفت: مجازات های افزایش یافته شامل افزایش حداقل سه برابر و حداکثر پنج برابر جریمه نقدی، حبس متخلف و ابطال پروانه کسب در مورد افراد متخلف است. که در صورت تخلفات مکرر جریمه اعلام شده چند برابر خواهد شد.

این مقام مسئول گفت: سوء استفاده از برق یارانه‌ای برای استخراج ارزهای دیجیتال، کیفیت برق شبکه سراسری را پایین می آورد و وسایل برقی خانگی مردم را از بین می‌برد. خدادادی، مقام ارشد وزارت توانیر افزود: استخراج ارز دیجیتال با استفاده از برق یارانه ای برای مشترکین خانگی، صنعتی، کشاورزی و تجاری غیرقانونی است.

ایجاد کمبود برق

ایران در اواخر ماه می سال گذشته استخراج ارزهای دیجیتال را به عنوان بخشی از اقدامات برای کاهش دفعات قطع برق تقریباً چهار ماه غیرقانونی اعلام کرد. براساس گزارش های ایرنا، سرلشکر حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران گفت: 7000 ماینر کامپیوتر در یک مرکز متروکه در غرب پایتخت در این خصوص دستگیر شدند.

بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال توسط فرآیندی به نام استخراج تولید می شوند که در آن آرایه های قدرتمندی از رایانه ها برای حل پازل های پیچیده ریاضی با هم رقابت می کنند.
فرایند استخراج ارزهای دیجیتال بسیار انرژی بر است و اغلب نیاز به برق تولید شده از سوخت های فسیلی دارد که در ایران فراوان می باشد.

لازم به ذکر است جمهوری اسلامی استخراج بیت کوین را در سال 2019 برای مقاصد صنعتی تایید کرده است که این حکم باعث رونق ماینینگ در سراسر کشور شد. در سال 2020 نیز مقامات جمهوری اسلامی بیش از 1000 تجهیزات استخراج ارز دیجیتال را صادر کرده اند.

استخراج بیت کوین در جمهوری اسلامی

شرکت تجزیه و تحلیل بلاک چین Elliptic در مطالعات خود اعلام کرد که ایران تقریباً 4.5 درصد از کل استخراج بیت کوین جهانی را به خود اختصاص داده است و صدها میلیون دلار درآمد از ارزهای دیجیتال تولید کرده است که می توان از آن برای کاهش تأثیر تحریم های ایالات متحده بر جمهوری اسلامی استفاده کرد. برای مطالعه بیشتر می توانید مقاله بیت کوین چیست و چگونه استخراج می شود را بخوانید.

تگ ها