محکومیت توسعه‌ دهنده اتریومِ شیفته کره شمالی به دلیل شکستن تحریم ‌ها

محکومیت توسعه‌ دهنده اتریومِ شیفته کره شمالی به دلیل شکستن تحریم ‌ها
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه:2 دقیقه

ویرجیل گریفیث، توسعه دهنده سابق اتریوم به دلیل نقض تحریم های مربوط به کره شمالی به 5 سال زندان و 100 هزار دلار جریمه محکوم شد. توسعه‌ دهنده سابق اتریوم به دلیل شرکت در یک کنفرانس و کمک به کره شمالی در استفاده از فن آوری بلاک چین در نقض تحریم ‌های اقتصادی اعمال شده توسط ایالات متحده در دادگاه فدرال محکوم شناخته شده است. همچنین ویرجیل گریفیث توسط اف بی آی  از تیم توسعه دهنده اتریوم به دلیل شکستن تحریم ها حذف شده است.

روز سه شنبه، 12 آوریل، قاضی منطقه ای ایالات متحده، کوین کاستل از منطقه جنوبی نیویورک، محکومیت وی را صادر کرده است. قاضی کاستل اظهار داشت که محکومیت وی در نتیجه یک قصد عمدی برای نقض تحریم های مربوط به کره شمالی است، همچنین وی افزود که توسعه دهنده سابق اتریوم در نظر داشته تا مردم را در مورد نحوه دور زدن تحریم ‌ها آموزش دهد.

در سپتامبر 2021، گریفیث به توطئه برای نقض قانون اختیارات اقتصادی اضطراری بین ‌المللی، قانونی که شهروندان آمریکایی را از صادرات هرگونه کالا، خدمات یا فن آوری به کره شمالی بدون مجوز از وزارت خزانه‌ داری ممنوع می‌ کند، اعتراف کرد.

همچنین در اوایل سال 2019 گریفیث در کسب مجوز از مقامات آمریکایی برای سفر به کره شمالی ناموفق بوده است، اما در ماه آوریل، به هر حال به پایتخت کره شمالی، پیونگ یانگ برای کنفرانس بلاک چین و ارزهای دیجیتال سفر کرد.

در این کنفرانس، او در مورد چگونگی دور زدن تحریم ها و پولشویی با استفاده از ارزهای دیجیتال راه حل هایی را ارائه کرد. او همچنین با ارائه روش هایی برای استفاده از قراردادهای هوشمند به نفع کره شمالی در مذاکرات تسلیحات هسته ای با ایالات متحده مقررات مربوط به تحریم های ایالات متحده را نقض کرد.

دلایل ارائه شده توسط وکلای گریفیث، توسعه دهنده سابق اتریوم

در تلاش برای کاهش مجازات گریفیث، وکلای گریفیث  ادعا کردند، مدارک ارائه شده از ارزیابی روانشناختی گریفیث نشان می دهد او از اختلال شخصیت وسواسی جبری (OCPD) و اختلال شخصیت خودشیفته (NPD) رنج می برد که احتمالاً دلیل نادیده گرفتن هشدارهای دوستان، خانواده و دولت را در مورد سفرهای غیرمجاز به کره شمالی است.

در این جلسه دفاع، گریفیث اظهار داشت که از اقدامات خود پشیمان است و اضافه کرد که تحریم ‌های روسیه به دلیل حمله به اوکراین ارزشمند است  اما در مورد کره شمالی تحریم های ارائه شده سخت گیرانه است.

دادگاه متقاعد نشد که گریفیث پشیمان است و قاضی کاستل گفت: واقعیت این است که ویرجیل گریفیث امیدوار بوده به خاطر ایستادگی در برابر تحریم های دولتی عنوان یک قهرمان ارز دیجیتال به خانه بازگردد و به خاطر نترس بودن و اشرافش مورد تحسین و ستایش قرار گیرد.

گریفیث چند ماه پس از بازگشت از کنفرانس در نوامبر 2019 توسط FBI دستگیر شد، او جلسات متعددی با اف بی آی در رابطه با سفر خود قبل از دستگیری داشته و عکس ‌هایی از خود در ارائه سخنرانی در کنفرانس به آنها ارائه کرده است.

کره شمالی اخیرا با استفاده از ارزهای دیجیتال در دور زدن تحریم ها و هک و سوء استفاده برای سرقت میلیون ها دلار متهم شده است. براساس گزارشاتChainalysis  در در ماه ژانویه، در سال 2021، نزدیک به 400 میلیون دلار توسط هکرهای کره شمالی از طریق هک‌ های صرافی و باج ‌افزار، با استفاده از یک سیستم پولشویی دقیق ارائه شده است.

تگ ها