معرفی پلتفرم وب5 مبتنی بر بیت کوین توسط جک دورسی

معرفی پلتفرم وب5 مبتنی بر بیت کوین توسط جک دورسی
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

جک دورسی، حامی بیت کوین، پلتفرم وبی به نام Web5 را معرفی کرده که ترکیبی از اینترنت متمرکز وب 2 و اینترنت غیرمتمرکز وب 3 است. این محصول توسط شرکت تابعه Square TBD ارائه شده و هدف آن معرفی ابزارهای مبتنی بر بیت کوین برای تغییر در سیستم مالی است.

براساس داده های ارائه شده در وب ‌سایت رسمی آن، وب5، پلتفرم وب غیرمتمرکزی ست که امکان کنترل بر عملکرد کاربران وب و داده‌ هایشان را کاهش می دهد. به گفته تیم توسعه وب5 گام بعدی در تکامل اینترنت، حذف کنترل اشخاص ثالث بر اطلاعات کاربران است. بر همین اساس وب 5 امکان ایجاد هویت غیرمتمرکز و ذخیره سازی داده را بدون دسترسی به اطلاعات شخصی افراد را ارائه می نماید.

معرفی وب5 بعنوان توسعه ماهیت غیرمتمرکز

به گفته گروهی از کارشناسان جک دورسی با ارائه پلتفرم وب5، مرگ و پایان وب 3 را اعلام کرده است. وب3 توسط سیستم های مالی غیرمتمرکز، Defi و پلتفرم های مبتنی بر بلاک چین و سرمایه گذاران خطرپذیر،VC پشتیبانی می شود که اخیرا سرمایه گذاران خطرپذیر،VC متهم به استفاده از وب 3 برای کسب منافع مالی از آن شده اند.

از جک دورسی در مورد دلیل ایجاد پلتفرم وب5 پرسیده شد، دورسی با پرسش در مورد ماهیت غیرمتمرکز محصولات وب3 و اینکه واقعاً چه کسی از آنها سود می برد، پاسخ داد با وجود ادعای توسعه دهندگان وب3 در خصوص غیرمتمرکز بودن سیستم، این سیستم توسط افرادی کنترل می شود و این نقطه ضعف بزرگی برای وب3 است.

محصول Web5 TBD شامل شناسه ‌های غیرمتمرکز(DID)، گره ‌های وب غیرمتمرکز، خدمات هویت مستقل و SDK هویت مستقل خواهد بود. پیوند به شناسه ‌های غیرمتمرکز که از پلتفرم Web5 پشتیبانی می کند به ION اشاره دارد. ION توسط Daniel Buchner، بعنوان بخشی از تیم هویت غیرمتمرکز بلاک توسعه داده شده است.

ION یک راه حل لایه دوم برای شناسه ‌های غیرمتمرکز پشتیبانی شده توسط شبکه بیت کوین می باشد. این راه حل با همان چشم انداز وب5 یعنی بدون مجوز، اوپن سورس، بدون تایید کننده های شخص ثالث و بدون توکن عمل خواهند کرد.

براساس اظهارات مایک براک، مدیر ارشد محصول در Square TBD، تا کنون هیچ سرمایه گذاری در وب 5 انجام نگرفته است و تیم توسعه محصول هم اکنون در حال تکمیل اجزای فنی وب5 می باشد که با راه اندازی کامل آن فاصله زیادی ندارد.

دلایل نیاز به پلتفرم وب مبتنی بر بیت کوین

طبق اظهارات تیم توسعه با راه اندازی وب5 افراد توانایی "مالکیت داده و کنترل هویت" خود را خواهند داشت. موارد ارئه شده هم اکنون توسط کیف پول ‌ها، گره‌ های وب غیرمتمرکز،DWNS و برنامه ‌های وب غیرمتمرکز،DWAS پشتیبانی می شوند.

به این ترتیب، کاربر وب5 می ‌تواند داده ‌های خود را بدون نیاز به شرکت شخص ثالث مدیریت نماید. کیف پول ‌ها نیز با اتکا به ویژگی های منحصربفرد افراد مانند اثر انگشت نیاز کاربران در به خاطر سپردن پسوردهای طولانی را حذف خواهند کرد. همچنین به گفته وب سایت رسمی این پلتفرم وب غیرمتمرکز به عنوان یک کالای عمومی عمل خواهد کرد و همه افراد توانایی استفاده از آنرا خواهند داشت.

براساس اظهارات کارشناسان احتمالا رونمایی از این طرح قیمت بیت کوین را بشدت افزایش خواهد داد.