ممنوعیت ورود تسلا به محل برگزاری نشست رهبر چین به دلیل نگرانی های جاسوسی

ممنوعیت ورود تسلا به محل برگزاری نشست رهبر چین به دلیل نگرانی های جاسوسی
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

براساس گزارش شانگهای رویترز، در 21 ژوئن خودروهای تسلا از ورود به منطقه ساحلی Beidaihe چین، محل برگزاری کنفرانس سالانه رهبری جمهوری خلق چین در تابستان، به مدت حداقل دو ماه از اول ژوئیه منع خواهند شد.

یک مقام پلیس روز سه شنبه 21 ژوئن به رویترز گفت که تصمیم مقامات Beidaihe در خصوص ممنوعیت ورود تسلا تنها چند هفته پس از ورود و تردد خودروهای تسلا در برخی از جاده ‌های شهر مرکزی چنگدو در اوایل ژوئن مصادف با سفر رئیس جمهور چین به این شهر گرفته شده است.

این مقام از ذکر نام خود خودداری و دلیلی برای این اقدام ارائه نکرد اما گفت که این اقدام مربوط به امور امنیت ملی است. به گفته این مقام مسئول، به زودی اطلاعیه ای در این خصوص اعلام خواهد شد. با این حال بنظر می رسد این ممنوعیت به دلیل ترس از جاسوسی احتمالی خودروهای تسلا است و به مدت دو ماه فعال خواهد بود.

Beidaihe، یک تفرجگاه ساحلی در شرق پکن، به طور سنتی میزبان نشست تابستانی رهبران ارشد چین است که در آن آنها در مورد تحرکات پرسنل و ایده های سیاستی پشت درهای بسته بحث می کنند. چین معمولاً تاریخ برگزاری این نشست را به طور رسمی اعلام نمی کند.

محدودیت‌ های منطقه چنگدو برای خودروهای تسلا که به طور رسمی اعلام نشده بود، اوایل ماه جاری پس از انتشار ویدئوهایی در خصوص اقدامات پلیس در ممنوعیت ورود تسلابه مناطق خاص در رسانه‌ های اجتماعی آشکار شده است.

اقدامات تسلا در خصوص اطمینان بخشی به دولت چین

به نظر می رسد که تسلا و دولت چین روابط خوبی با هم دارند، تسلا اولین خودروساز خارجی است که به طور کامل صاحب یک کارخانه خودروسازی در چین بدون نیاز به سرمایه گذاری مشترک با یک شرکت دولتی می باشد. با این حال دولت به وضوح نگرانی های خود را در خصوص فعالیت های جاسوسی احتمالی تسلا در چین ابراز کرده است. احتمالاً نگرانی در مورد جاسوسی مربوط به دوربین ‌های تسلا است که می‌ توانند برای ثبت اطلاعات حساس مورد استفاده قرار گیرد. 

رویترز در 7 ژانویه 2019 در جریان نمایشگاه تسلا در شانگهای نیز گزارشی مبنی بر ممنوعیت ورود خودروهای تسلا به مجتمع های خود را به دلیل نگرانی های امنیتی در مورد دوربین های نصب شده خودرو ارائه داده است.

پیش از این نیز ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، در نشست انجمن توسعه چین در مارس 2021 به نگرانی ‌ها در مورد جاسوسی احتمالی پرداخته است. وی با بیان اینکه داده‌ های جمع ‌آوری ‌شده تنها در چین ذخیره می ‌شوند، بخشی از ترس دولت چین را کاهش داده است. تسلا در تایید اظهارات خود در آن زمان تصمیم گرفت یک مرکز داده در چین افتتاح کند که تمام داده ها را ذخیره می کند.

ایلان ماسک، رئیس تسلا نیز در آن زمان اظهار داشت که خودروهای تسلا در چین یا هیچ جای دیگر دلیلی برای جاسوسی ندارند و در صورت انجام این کار، تسلا تعطیل خواهد شد. ماه ‌ها بعد پس از راه اندازی مرکز داده در چین، تسلا اظهار داشت که تمام داده ‌های خودروهای چینی در کشور ذخیره می ‌شود.

چین یکی از بزرگترین بازارهای تولید تسلا است که در آن خودروهای مدل 3 و مدل Y را برای فروش داخلی و صادرات از کارخانه خود در مرکز اقتصادی این کشور در شانگهای تولید می کنند. کارخانه تسلا در شانگهای وظیفه ساخت حدود نیمی از محصولات تسلا را داراست. با این حال، این کارخانه در سال جاری به دلیل تعطیلی ناشی از کووید در شانگهای به مدت 22 روز تعطیل شده است.
 

تگ ها