موضع بانک مرکزی سریلانکا در خصوص ارزهای دیجیتال در میان فروپاشی کامل اقتصادی

موضع بانک مرکزی سریلانکا در خصوص ارزهای دیجیتال در میان فروپاشی کامل اقتصادی
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

بانک مرکزی سریلانکا،CBSL در 13 جولای با صدور اطلاعیه ای در مورد ارزهای دیجیتال موضع خود را همزمان با فروپاشی اقتصادی کشور تکرار کرده است. براساس بیانیه اعلام شده مالکیت و تجارت دارایی ‌های دیجیتال همچنان غیر قانونی بوده و تنها توسط نهادهای خصوصی بصورت غیر قانونی صادر می‌ شوند.

بانک مرکزی سریلانکا با تکرار موضع قبلی خود در اطلاعیه ‌های سال ‌های 2018 و 2021 اعلام کرد که هیچ مجوزی برای دارندگان شرکت های سرمایه گذاری دیجیتال صادر نکرده است. بنابراین، مبادلات ارزهای دیجیتال و عملیات استخراج همچنان در کشور ممنوع می باشد.

بانک مرکزی سریلانکا در ادامه افزود که بر اساس قانون مبادلات ارزی 2017 استفاده از کارت ‌های انتقال الکترونیکی وجه،EFTC مانند کارت ‌های نقدی یا اعتباری برای پرداخت‌ های مربوط به تراکنش ‌های دیجیتال ممنوع خواهند بود. به عبارت دیگر، سریلانکایی ها مجاز به استفاده از کارت های بانکی خود برای تراکنش با صرافی ها یا شرکت های دیجیتال نخواهد بود.

طبق اظهارات بانک مرکزی سریلانکا، دارایی ‌های دیجیتال ابزار مالی غیرقانونی هستند که هیچ نظارت یا ضمانتی برای استفاده در کشور ندارند ودر صورت استفاده عواقب قانونی داشته و دولت مجاز به مقابله با متخلف خواهد بود.

این بیانیه در بحبوحه ناآرامی‌ های سیاسی و اقتصادی سریلانکا صادر شده است. در هفته های اخیر ده ‌ها هزار معترض به خیابان ها ‌آمده اند. در چند روز گذشته، صدها معترض به اقامتگاه رئیس جمهور سریلانکا هجوم برده، مواد غذایی را ضبط کرده و ساختمان ریاست جمهوری را تحت کنترل خود گرفته اند. براساس گزارش ‌های 13 جولای، رئیس جمهور این کشور ساعاتی قبل از استعفا به مالدیو گریخته است.

فروپاشی اقتصادی در سریلانکا

تورم در سریلانکا در حال حاضر به بالاترین حد خود یعنی 54.6 درصد رسیده و بانک مرکزی نرخ بهره را به 15.5 درصد افزایش داده است، در نتیجه این اقدام پس ‌انداز مردم با افزایش بازپرداخت بدهی‌ هایشان از بین می ‌رود. علاوه بر آن، سریلانکا محدودیت هایی را برای خرید سوخت اعمال کرده است و 22 میلیون نفر در بدترین وضعیت موجود از 70 سال گذشته گرفتار شده اند. کمبود مواد غذایی و دارو در کشور از دیگر چالش های موجود می باشند.

طبق نظر کارشناسان، زمان بهتری از اکنون برای دسترسی شهروندان به ارزهای دیجیتال وجود نخواهد داشت. بسیاری از مردم در استیبل کوین‌ ها به عنوان محافظ در مقابل تورم استفاده می کنند، با این حال بانک مرکزی موضع خود را تغییر نداده است.

اعتراضات مشابهی به علت تورم افسارگسیخته در آلبانی، آرژانتین، پاناما، کنیا، غنا، هلند، بلژیک، ایتالیا و چین رخ داده است. در روز چهارشنبه 13 جولای نیز ایالات متحده داده های تورم،CPI خود را برای ماه ژوئن منتشر کرد که با 9.1 درصد کمی بیشتر از پیش بینی ها بوده است.
 

تگ ها