نوسانات مارکت دیجیتال همزمان با نزدیک شدن به جلسه FOMC

نوسانات مارکت دیجیتال همزمان با نزدیک شدن به جلسه FOMC
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

بیت کوین و اتریوم همزمان با نزدیکتر شدن زمان جلسه فدرال رزرو برای تعیین نرخ بهره واکنش متفاوتی نسبت به این اقدام نشان داده اند بدین ترتیب بیت کوین کاهش یافته و اتریوم قیمت خود را افزایش داده است. به گفته کارشناسان حداقل تا زمانی که فدرال رزرو آخرین افزایش نرخ بهره خود را اعلام کند یا کاتالیزور دیگری ظاهر شود، احتمالا هر دو دارایی در محدوده معاملاتی محدود خود باقی خواهند ماند.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو پس از نشست 20-21 سپتامبر کمیته بازار آزاد فدرال،FOMC در یک کنفرانس مطبوعاتی به ارائه توضیحاتی در خصوص جلسه خواهد پرداخت و به سوال خبرنگاران و کارشناسان اقتصادی پاسخ خواهد داد.

قیمت بیت کوین با وجود افزایش حجم روزانه 0.30 درصدی در طول روز گذشته در نوسان بوده و بیش از 3.47 درصد کاهش یافته است. اما با باز شدن بازارهای مالی ایالات متحده اندکی بهبود یافته است. قیمت اتریوم نیز با افزایش 1.72 درصدی به روند کاهشی پس از ادغام برای ساعاتی پایان داده است. بررسی نمودار ساعتی اتریوم نشان ‌دهنده الگوی مشابه با بیت ‌کوین است. اتریوم از زمان ادغام تقریبا 17 درصد کاهش یافته است.

نکته برجسته تقویم اقتصادی این هفته، جلسه فدرال رزرو در 20 و 21 سپتامبر است که اعضاء بانک مرکزی در خصوص نرخ بهره آتی تصمیم گیری خواهند نمود. 80 درصد بازارهای مالی احتمال افزایش نرخ بهره 75 واحد پایه و 20 درصد احتمال افزایش 100 واحد پایه یا 1 درصد را پیش بینی کرده اند. نرخ بهره در بیش از 40 سال گذشته بیش از 1 درصد افزایش نیافته است.

همزمان سهام ایالات متحده نیز افزایش یافته و میانگین سهام داوجونز، نزدک و S&P 500 به ترتیب 0.6 درصد، 0.8 درصد و 0.7 درصد رشد داشته اند. در بازارهای انرژی هم قیمت نفت خام 0.42 درصد و گاز طبیعی 1.6 درصد افزایش یافته اند. در فلزات، طلا تنها شاهد 0.01 درصد افزایش بوده در حالی که معاملات آتی مس 0.26 درصد رشد کرده است. شاخص دلار، DXY نسبتا ثابت بوده و 0.03 کاهش یافته است.

چالش های مارکت دیجیتال

معامله گران در وضعیت کنونی در تعیین جهت نوسانات بیت کوین و اتریوم مطمئن نیستند. در واقع با وجود اینکه به نظر می رسد هر دو دارایی با داده های اقتصاد کلان و متمایل به ریسک مرتبط هستند، کاتالیزورهای دیگری از جمله نوسانات شبکه بلاک چین در روند قیمتی دارایی های دیجیتال تاثیر گذاشته است. برای نمونه ادغام اخیر اتریوم موجب نوسانات قیمتی در اتریوم، بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال شده است.

به گفته کارشناسان با وجود ادغام موفقیت آمیز اتریوم، قیمت اتریوم از زمان انتقال به اثبات سهام 17 درصد کاهش یافته است و اخبار پیرامون ارز باعث افزایش فشار فروش شده است.

یکی از عوامل دیگر که بر بیت کوین و اتریوم تاثیر گذاشته است، روند صعودی دلار آمریکا بوده است، شاخص دلار رابطه معکوس قوی با بیت ‌کوین دارد. قیمت بیت کوین تا به امروز تقریبا 58 درصد از اوج قیمتی خود فاصله گرفته و DXY در مدت مشابه 15 درصد افزایش یافته است.

از منظر فنی نیز موسسات بزرگتر اخیرا دارایی های بیت کوین خود را کاهش داده اند. برای مثال؛ تسلا اخیرا 75 درصد از سهام بیت کوین خود را فروخته است.