هشدار ایلان ماسک درخصوص افزایش نرخ بهره و کاهش قیمت بیت کوین

هشدار ایلان ماسک درخصوص افزایش نرخ بهره و کاهش قیمت بیت کوین
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

براساس اظهارات اخیر ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، افزایش شدید نرخ بهره توسط فدرال رزرو با وجود کاهش تورم منجر به کاهش قیمت گسترده در تمام بازارهای مالی از جمله طلا، مس و بیت کوین خواهد بود.

اظهارات ایلان ماسک با واکنش بسیاری مواجه شده است. برخی از افراد با ماسک موافق کرده در حالی که برخی دیگر اظهار داشتند که او در مورد اقتصاد ایالات متحده اشتباه می کند. رائول پال، سرمایه گذار ارزهای دیجیتال، اظهارات ماسک را تایید کرده و اظهار داشته است که فدرال رزرو قدم نهایی را برداشته و امکان عقب گرد را از دست داده است.

سون هنریچ، بنیانگذار Northmantrader و استراتژیست برجسته بازار نیز اظهار داشته است که فدرال رزرو احتمالا از عواقب نامطلوب سیاست فعلی خود آگاهی ندارد. طبق توضیحات وی؛ بانک مرکزی با ادامه سیاست انقباضی خود مطمئنا به اقتصاد ایالات متحده ضربه خواهد زد. همچنین او تأکید کرد که فدرال رزرو بیش از حد به داده‌ های پیشین اقتصادی متکی ست و خطر رکود را نادیده گرفته است.

پیتر شیف، منتقد بیت کوین دیدگاه متفاوتی داشته و اظهار داشته است که خطر افزایش تورم همچنان آسیب زننده است و مطمئنا سیاست انقباضی کنونی فدرال رزرو منجر به کاهش تورم شده است.همچنین در صورت توقف روند بانک مرکزی، هزینه های بالای خدمات بدهی، رکود شدید، کسری بودجه فدرال و سقوط قیمت دارایی ها باعث ایجاد بحران مالی بدتری از سال 2008 خواهد شد. نانسی میس، نماینده کنگره ایالات متحده نیز اظهار داشت که اگر پرزیدنت جو بایدن و نانسی پلوسی تریلیون ها دلار برای کمک های مالی دوران پاندمیک خرج نکرده بودند، دیگر نیازی به نگرانی در خصوص رکود وجود نداشت.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو اخیرا در سخنرانی خود در جکسون هول بر موضع جنگ طلبانه بانک مرکزی تأکید کرده و اظهار داشته است که مبارزه فدرال رزرو با تورم "دردی به همراه خواهد داشت" و احتمالا بسیاری از مشاغل کوچک از این روند آسیب خواهند دید.

شاخص های تورم پیشرو مانند طلا و مس خطر کاهش تورم را نشان داده اند، حتی قیمت نفت نیز بیش از 35 درصد از اوج خود کاهش یافته است و بخش اعظم سود امسال را از بین برده است.

تاثیر افزایش نرخ بهره بر مارکت دیجیتال

آخرین تلاش فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره منجر به بزرگترین کاهش یک روزه سهام در ایالات متحده شده است. از سوی دیگر به دلیل ترس از افزایش نرخ بهره از سوی بانک ‌های مرکزی جذابیت بیت ‌کوین کاهش یافته و قیمت بیت کوین در میانه زمستان ارزهای دیجیتال کاهش یافته است.

طبق داده ‌های Arcane Research، همبستگی بیت کوین با بازار سهام هم اکنون در بالاترین حد خود قرار دارد و این بدان معناست که دارایی دیجیتال عملا با S&P 500 در حال حرکت است و با نوسانات صعودی و نزولی سهام افزایش یا کاهش می یابد.

از سوی دیگر با توجه به نزدیکتر شدن ادغام اتریوم، کارشناسان پیش بینی کرده اند که  قیمت اتریوم و سایر کوین وابسته به ارز افزایش خواهند یافت. با این حال جلسه سپتامبر فدرال رزرو نیز تنها چند روز پس از ادغام اتریوم انجام خواهد شد و کارشناسان امیدوارند که اقدام بعدی بانک مرکزی تاثیر نزولی بزرگی در مارکت دیجیتال نداشته باشد.