همبستگی معکوس شاخص دلار و بیت کوین

همبستگی معکوس شاخص دلار و بیت کوین
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

بیت کوین در چند روز گذشته در راستای همبستگی منفی با دلار آمریکا به بالاترین حد سه هفته اخیر رسیده است. با این حال، از آنجایی که برخی از بانک های سرمایه گذاری انتظار دارند که دلار به روند صعودی خود باز گردد. تخمین ادامه روند صعودی برای بیت کوین زود است.

براساس داده ‌های کوین دسک، ارز دیجیتال پیشرو در 13 سپتامبر به 22600 دلار رسید که بالاترین رقم ثبت شده از 19 آگوست بوده است که نشان‌ دهنده افزایش 21 درصدی در هفت روز گذشته است، قیمت بیت کوین در 24 ساعت اخیر بیش از 8 درصد کاهش یافته است.

شاخص دلار همزمان با وجود افزایش به بالای 110 در هفته گذشته با ادامه روند صعودی بیت کوین به زیر 108 رسید. همچنین در پی کاهش دوباره بیت کوین اندکی بهبود یافته و به بالاس سطح 109 رسیده است. به گفته کارشناسان دلیل افزایش شاخص دلار در هفته گذشته افزایش نرخ بانک مرکزی اروپا و کاهش انتظارات تورمی دارایی هایی از جمله بیت کوین بوده است.

براساس اظهارات بنیانگذار و مدیر عامل شرکت تجاریTDX Strategies ؛ نوسانات صعودی چند روز اخیر عمدتا به دلیل عقب نشینی شاخص دلار و همچنین ادغام شبکه اتریوم صعودی بوده است. با این حال، عقب نشینی دلار زودگذر بوده و باعث افت مارکت دیجیتال شده است.

او همچنین اظهار داشت که فدرال رزرو احتمالا هفته آینده نرخ بهره را 75 واحد پایه دیگر افزایش خواهد داد و پیش بینی های سه ماهه جدیدی را معرفی خواهد نمود، بدین ترتیب احتمالا دلار اقدامات اصلاحی زیادی نخواهد داشت و در هفته آینده به بالای 110.00 خواهد رسید.

تاثیر افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در مارکت

ارزش بازار بیت کوین در سال جاری به نصف کاهش یافته و به 427 میلیارد دلار رسیده است و شاخص دلار، DXY در واکنش به افزایش سریع نرخ بهره فدرال رزرو ایالات متحده بیش از 10 درصد افزایش یافته است. فدرال رزرو در سال جاری نرخ بهره را 225 واحد افزایش داد و هزینه استقراض معیار را به 2.25 تا 2.5 درصد رسانده است.

به گفته کریس ترنر، رئیس بازارهای جهانی ING، تمام بازارهای مالی هم اکنون نرخ بهره 4 درصدی را برای بهار آینده تعیین کرده اند. همچنین داده های شاخص قیمت مصرف کننده ایالات متحده، CPI نشان می دهد که تورم اصلی در ماه آگوست ثابت مانده و این بدین معنیست که تورم زیربنایی همچنان داغ است و احتمالا بازار با کاهش انتظارات تورمی شاهد کاهش دلار خواهد بود.

طبق گزارش وزارت کار ایالات متحده نرخ تورم سالانه برخلاف انتظار کارشناسان 8.3 درصد در ماه آگوست افزایش یافته است. این رقم نسبت به 8.5 درصد ثبت شده در ماه جولای و نرخ تورم 9.1 درصد در ژوئن کاهش یافته است.

مدیر عامل مدیریت ثروت جهانی، مارک هافل نیز اظهار داشته است که سرمایه گذاران باید برای تداوم تقویت دلار در ماه های آینده آماده شوند. از نظر وی؛ ترکیب چشم ‌انداز رشد ضعیف ‌یورو و داده های اقتصادی چین و اقتصاد نسبتا قوی ایالات متحده احتمالا تقاضا برای دلار را افزایش خواهد داد.