پایان هژمونی دلار آمریکا با ایجاد ارز ذخیره بین ‌المللی توسط کشورهای بریکس

پایان هژمونی دلار آمریکا با ایجاد ارز ذخیره بین ‌المللی توسط کشورهای بریکس
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

در حالی که داده های تورم در اروپا و ایالات متحده در ماه گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است، روسیه و اعضای کشورهای بریکس که رهبران پنج اقتصاد بزرگ در حال توسعه می باشند، در میانه مسیر توسعه یک ارز ذخیره بین المللی قرار دارند. تحلیلگران بر این باورند که ارز ذخیره بریکس برای رقابت با دلار آمریکا طراحی شده و توسط صندوق بین المللی پول، IMF تایید شده است.

ولادیمیر پوتین در چهاردهمین اجلاس سران بریکس از ایجاد یک ارز ذخیره بین ‌المللی جدید رونمایی کرده است. کشورهای ترکیه، مصر و عربستان سعودی نیز در حال بررسی پیوستن به بریکس می باشند.

در طول ماه گذشته، غرب با تورم شدید و افزایش سرسام‌ آور قیمت‌ های انرژی روبررو بوده و سیاستمداران بریتانیا، اروپا و ایالات متحده همزمان با مهار تورم، عواملی از جمله جنگ اوکراین و روسیه و کووید19 را دلیل شدت بحران اعلام کرده اند.

به گفته بسیاری از تحلیلگران، کشورهای غربی در شرف تجربه رکود اقتصادی می باشند. با این حال همزمان، اعضای کشورهای بریکس در چهاردهمین اجلاس سران بریکس برای گفتگو در مورد امور جهانی گرد هم آمده اند. پنج رهبر کشورهای بریکس از جمله چین، روسیه، برزیل، هند و آفریقای جنوبی در خصوص ایجاد یک ارز ذخیره بین ‌المللی برای پایان دادن به هژمونی دلار پیشنهاداتی ارائه کرده اند.

در جریان اجلاس سران بریکس، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که موضوع ایجاد ارز ذخیره بین‌ المللی براساس سبد ارزی کشورهای بریکس در حال بررسی است. تحلیلگران معتقدند اقدام بریکس برای ایجاد یک ارز ذخیره تلاشی برای تضعیف دلار آمریکا و SDR های صندوق بین المللی پول می باشد.

براساس توضیحات کریس ترنر، رئیس بازارهای جهانی ING، ایجاد ارز ذخیره بین المللی توسط بریکس با ایجاد حوزه نفوذ و واحد پولی اقدامی برای پایان دادن به هژمونی دلار ایالات متحده در صندوق بین ‌المللی پول است.

گسترش روابط تجاری روسیه با کشورهای بریکس 

طبق اظهارات رئیس جمهور چین، شی جین پینگ؛ احتمالا پس از ایجاد ارز ذخیره بین المللی، اقتصاد کشورهایی که هم اکنون موضع قدرتمندی در بازارهای مالی دارند و به دنبال امنیت خود به قیمت سقوط بازارهای دیگر کشورها می باشند، سقوط خواهند کرد.

به گفته پوتین در جولای 2022 روابط تجاری روسیه و کشورهای بریکس گسترش یافته است. رئیس‌ جمهور روسیه همچنین خاطرنشان کرد که فروشگاه ‌های زنجیره ‌ای خرده ‌فروشی هند در روسیه میزبانی خواهند شد و خودروها و سخت ‌افزارهای چینی به طور منظم وارد بازار روسیه خواهند شد.

پوتین در مجمع اقتصادی بین ‌المللی سن پترزبورگ امسال اظهار داشت که غرب در حال تضعیف شدید از نظر قدرت اقتصادی است و مشکلات اقتصادی اجتماعی داخلی در کشورهای صنعتی در نتیجه بحران بدتر شده که این دلیل تضعیف کشورهای غربی خواهد شد.

با این حال، با افزایش تورم و افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، کاماکشیا تریودی، رئیس گروه تحقیقات بازار گلدمن ساکس اظهار داشته است که علیرغم عدم اطمینان اقتصادی، دلار همچنان قوی باقی خواهد ماند.

پیشنهاد میکنیم برای اینکه از اخبار و وقایع بازار ارز های دیجیتال اطلاع داشته باشید تحلیل هفتگی آکادمی ارزسنج رو از دست ندهید.
 

تگ ها