پیشنهاد هکرها برای فروش پاسپورت رئیس جمهور بلاروس به عنوان NFT

پیشنهاد هکرها برای فروش پاسپورت رئیس جمهور بلاروس به عنوان NFT
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

هکرهای ضد دولتی با هک پاسپورت الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس تلاش کرده اند آنرا را به عنوان NFT بفروشند. گروه هکری « پارتیزان ‌های سایبری بلاروس» ادعا می کنند که اطلاعات پاسپورت همه شهروندان این کشور را به دست آورده‌ و سعی کرده اند مجموعه پاسپورت های NFT را در اوپن سی فهرست کنند.

گروه هکری معروف «پارتیزان های سایبری بلاروس» با دسترسی به پایگاه داده دولتی که اطلاعات پاسپورت هر شهروند بلاروسی را ذخیره می‌کند، این سایت را هک کرده اند. هکرها با ایجاد مجموعه NFT «پاسپورت بلاروس‌ ها» سعی کرد مجموعه را در بازار پیشرو NFT اوپن سی فهرست نماید، اما پلتفرم این مجموعه را به دلیل نقض شرایط پلتفرم حذف کرد.

در توئیتی دیگر، گروه هک اظهار داشته است پاسپورت های نزدیک ‌ترین متحدان لوکاشنکو و خائن به مردم بلاروس و اوکراین را نیز برای فروش گذاشته است. اعضای گروه هکری اعلام کرده اند که تمام کمک ‌های جمع ‌آوری ‌شده برای حمایت صرف ضربه شدن به دولت روسیه و متحدان آن خواهد شد.

با این حال، برخی از اعضای جامعه دیجیتال در صحت اسناد شناسایی تردید داشته اند، رسانه خبری ارز دیجیتال روسی Bits.media به اشتباه تایپی صفحه اول در نسخه دیجیتالی پاسپورت لوکاشنکو و املای اشتباه نام کوچک او به انگلیسی اشاره کرده است.

«پارتیزان های سایبری بلاروس» دولت بلاروس به رهبری لوکاشنکو را به دلیل حمایت از تهاجم روسیه به همسایه خود اوکراین مورد هدف قرار داده ‌اند. این گروه هکری اخیرا مسئولیت حملات سایبری به سیستم راه آهن بلاروس را بر عهده گرفت و خواستار خروج نیروهای روسیه از این کشور شد.

این گروه هکری برای تامین مالی فعالیت های خود به جمع آوری سرمایه در ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین، اتریوم و دوج کوین پرداخته است. براساس گزارش تحلیل بلاک چین Elliptic، قبل از اینکه روسیه "عملیات نظامی ویژه" خود را در اوکراین آغاز کند، گروه های هکری بلاروس توانسته بودند در شش ماه 84000 دلار بیت کوین جمع آوری نمایند.

ارتباط ارزهای دیجیتال و جنگ

به گفته کارشناسان علارغم اینکه با ادامه جنگ، نوسانات غالبا نزولی در تمام بازارهای مالی جهانی از جمله مارکت دیجیتال افزایش خواهد یافت، مطمئنا پذیرش جهانی ارزهای دیجیتال نیز افزایش خواهد داشت. بدین ترتیب تقاضا که دلیل اصلی افزایش قیمت بیت کوین است، بیشتر خواهد شد و تا زمانی که تقاضا رو به رشد باشد، قیمت بیت کوین و بدنبال آن قیمت اتریوم و سایر آلت کوین دیگر نیز بدلیل تورم ناشی از جنگ و بحران های اقتصادی رشد خواهد کرد.

با این حال برخلاف نظر کارشناسان، بیت کوین به دلیل تنش های ژئوپلیتیک اخیر در اروپا، افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا و سایر عوامل، از زمان بالاترین قیمت خود در نوامبر بیش از 55 درصد کاهش یافته است.

تگ ها