کاهش عرضه گاز به کشورهای اتحادیه اروپا توسط روسیه

کاهش عرضه گاز به کشورهای اتحادیه اروپا توسط روسیه
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

روسیه در نتیجه افزایش تنش ها در بحبوحه جنگ، عرضه گاز به شرکت های انرژی Ørstedو Shell Europe را متوقف کرده است. Ørsted گروه اصلی انرژی دانمارک است و Shell Europe نیز شرکتی است که مسئول تامین انرژی آلمان می باشد.

روسیه با این اقدام کشورهایی که با جنک روسیه در اوکراین مخالف بوده اند را تحریم کرده است، کشورهای اتحادیه اروپا نیز پیشتر در ماه‌ های گذشته تحریم‌ های اقتصادی علیه روسیه اعمال کرده بودند ولی اکنون با پیشی گرفتن روبل روسیه از دلار و یورو روسیه اقدام به تحریم این کشور ها نموده است.

در آغاز ماه ژوئن هر دو این شرکت ها از پرداخت هزینه سوخت به روبل، طبق درخواست روسیه، خودداری کرده اند و روسیه در واکنش به این اقدام عرضه انرژی به این دو شرکت را در تاریخ 1 ژوئن به طور کامل تعلیق کرده است.

این موسسات اولین شرکت هایی نیستند که این تقاضا را رد کردند و همچنین اولین شرکتهایی نیستند که گازشان توسط روسیه قطع شده است. در ماه‌ های گذشته، این اتفاق قبلاً برای مشتریانی در لهستان، بلغارستان، هلند و فنلاند اتفاق افتاده است.

در سال 2021، شرکت گاز روسی گازپروم برای تامین انرژی Ørsted دانمارک با این شرکت همکاری کرده و حدود دو سوم کل مصرف گاز دانمارک را تامین نموده است. همچنین عرضه انرژی شرکت گازپروم به شرکت Shell Europe در آلمان حدود 1.2 میلیارد متر مکعب گاز در سال بوده است.

استراتژی روسیه در مقابله با تحریم های ایالات متحده و اروپا

کشور روسیه در تلافی عملیات نظامی خود در اوکراین تحت تحریم های همه جانبه از طرف ایالات متحده و اروپا قرار گرفته است. استراتژی رئیس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین به منظور کاهش تحریم های اقتصادی و همچنین با ارزش نگه داشتن روبل دریافت هزینه انرژی به روبل بوده است.

بر همین اساس شرکت هایی که خواهان تامین گاز از شرکت روسی گازپروم می باشند باید دو حساب ویژه در شرکت تامین انرژی گازپروم باز کنند و هزینه عرضه انرژی را ابتدا به دلار یا یورو در حساب اول پرداخت کنند و پس از تبدیل پول به روبل به حساب دوم منتقل نمایند.

تاثیرات تحریم های غرب بر روسیه

هدف قرار گرفتن روسیه در تحریم‌ها به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اتفاقی است که قدرت اقتصادی آمریکا و نظام مالی به محوریت غرب را هم تحت تأثیر قرار می‌ دهد و در نهایت احتمالا به فروپاشی رژیم تحریم‌ های غرب منجر شود. 

همچنین در سطح بین المللی، در نتیجه توافق کشورهای اتحادیه اروپا برای ممنوعیت بخشی از واردات نفت خام از روسیه، قیمت نفت خام به شدت افزایش یافته است که این اقدام منجر به افزایش فشار تورم جهانی شده است که عمدتاً بر قیمت مواد غذایی و انرژی در سراسر جهان تأثیر گذاشته است.

از سوی دیگر براساس اظهارات رئیس اتحادیه آفریقا، یک اثر جانبی دیگر تحریم روسیه تأثیر عمده این تحریم ها بر امنیت غذایی کشورهای آفریقایی است.

تگ ها