کاهش قیمت سولانا پس از قطع شبکه

کاهش قیمت سولانا پس از قطع شبکه
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

سولانا چند ساعت پیش با پنجمین خاموشی خود در سال 2022 روبرو بوده است و شکست اجماع علت توقف اعلام شده است. شبکه سولانا در طول 12 ماه گذشته حداقل هفت بار دچار قطعی کامل یا جزئی شده است. با توقف تولید بلاک در عصر روز چهارشنبه 1 ژوئن، باگ دیگری شبکه بلاک چین سولانا را آفلاین کرده است. طبق گزارش ها، آخرین قطعی شبکه سولانا حدود چهار ساعت و نیم طول کشید و در نهایت اپراتورهای اعتبارسنجی توانستند شبکه اصلی را دوباره راه اندازی نمایند.

اپراتورهای اعتبارسنجی پس از راه‌ اندازی مجدد خوشه ‌ایMainnet Beta ، پس از یک توقف تقریباً 4 و نیم ساعته اعلام کردند که اپراتورهای شبکه وdapp همچنان به بازیابی خدمات کاربران در چند ساعت آینده ادامه خواهند داد. براساس توضیحات آناتولی یاکوونکو، یکی از بنیانگذاران سولانا لبز، دستورالعمل عدم تراکنش پایا باعث شد که بخشی از شبکه این بلاک را نامعتبر بداند و اجماع اتفاق نیافتد.
"عدم تراکنش پایا" یا “Durable transaction nonce” به مکانیزمی اشاره دارد که بر اساس شبکه سولانا به طول عمر کوتاه معمول هش بلاک تراکنش می پردازد. یک باگ در این ویژگی باعث شد تا گره‌ ها خروجی‌ های متفاوتی تولید کنند که منجر به شکست اجماع شده است که در نهایت باعث توقف شبکه شد. شبکه با غیرفعال شدن این ویژگی اکنون مجدداً راه اندازی شده است.

واکنش جامعه دیجیتال به توقف شبکه سولانا

بسیاری از کاربران و جامع دیجیتال شبکه سولانا شروع به انتقاد از شبکه کرده و عملکرد سولانا در یک سال اخیر را افتضاح خواندند. ران نونر، سرمایه گذار CNBC و مدیرعامل Onchain Capital به طعنه گفته است که شبکه سولانا شکست خورده است.

طبق داده های CoinGecko، قیمت سولانا پس از این اتفاق و در 12 ساعت گذشته تقریباً 14 درصد کاهش یافته است و به زیر 40 دلار رسیده است. توکن اصلی شبکه اکنون 85 درصد از بالاترین قیمت تاریخ نوامبر 2021 خود یعنی 260 دلار کاهش یافته و از 10 کوین برتر بازار خارج شده است.

به گفته ردیاب آپ تایم شبکه، سولانا، که اغلب به عنوان «قاتل اتریوم» شناخته می‌شود، حداقل هفت بار از سپتامبر 2021 به‌ طور کامل یا جزئی آفلاین بوده است، سولانا در آخرین توقف خود بمدت 7 ساعت با هجوم ربات های هکری به شبکه سولانا متوقف شده است.

بلاک چین سولانا همچنین در ماه ژانویه با مشکلاتی مواجه شد که از 31 روز ماه به مدت 9 روز دچار اختلال در خدمات و کاهش عملکرد شده است. در اواخر آوریل و اوایل ماه می نیز، سولانا بمدت تقریباً هشت ساعت از کار افتاده است.