کاهش قیمت کارت های گرافیکی انویدیا و کاهش فعالیت ماینرها ارزهای دیجیتال

کاهش قیمت کارت های گرافیکی انویدیا و کاهش فعالیت ماینرها ارزهای دیجیتال
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

قیمت پردازنده ‌های گرافیکی انویدیا با کاهش فعالیت ماینرهای ارزهای دیجیتال در حال کاهش است و قیمت ‌ها در بازار ثانویه تا 50 درصد کاهش پیدا کرده است. همچنین قیمت سهام NVIDIA در این هفته 15 درصد کاهش یافته و از 173.04 دلار در روز دوشنبه 27 ژوئن به 145.96 دلار در روز شنبه 2 جولای رسیده است.

شرایط سخت‌ اقتصاد کلان ماینرهای ارزهای دیجیتال را مجبور به تسلیم کرده است و بازار واحدهای پردازش گرافیکی،GPU با مشکل مواجه شده است. استخراج‌ کنندگانی که قبلاً از diamond hands حمایت می‌ کردند، اکنون معکوس عمل کرده و برای دریافت هزینه‌ های عملیاتی یا وام‌ های سررسید، توکن‌ های خود را با قیمت پایین می ‌فروشند.

"دست های الماس یا diamond hands" یک اصطلاح عامیانه است که به نگه داشتن یک سرمایه گذاری بی ثبات حتی زمانی که فشار فروش وجود دارد، اشاره دارد.

در ماه ژوئن، شرکت استخراج ارز دیجیتال Bitfarms برای بهبود نقدینگی، 3000 بیت کوین را به ارزش 62 میلیون دلار فروخت. برخی از ماینرها نیز چه بزرگ و چه کوچک، پا را فراتر گذاشته و تجهیزات استخراج خود را فروخته اند. همزمان با افزایش فروش، حتی با وجود بدون تغییر ماندن قیمت خرده فروشی توصیه شده انویدیا، ارزش تجهیزاتGPU در بازارهای ثانویه کاهش یافته است.

ماینرها در مارکت نزولی

در مصاحبه با بولمبرگ؛ تریستان گرا، تحلیلگر شرکت خدمات مالی رابرت دبلیو بیرد، توضیحاتی درخصوص کاهش ارزش تجهیزات ماینینگ ارائه کرده است. براساس توضیحات وی؛ مردم تمایلی به خرید پردازنده ‌های گرافیکی ندارند و می‌ دانند که احتمالاً ماینینگ ارزهای دیجیتال تا دو سه ماه آینده منسوخ خواهد شد. این تحلیلگر مالی همچنین افزود که در طول بازار نزولی خریدهای مربوط به ارزهای دیجیتال به طور پیوسته کاهش یافته است.

پیر فراگو، از نیو استریت ریسرچ، نیز اضافه کرد که حدود 3 میلیارد دلار از کارت ‌های گرافیکی خریداری شده در سال 2021 توسط ماینرها، هم اکنون وارد بازار ثانویه شده ‌اند. همچنین با کاهش ارزش تجهیزات ماینینگ، ریسک ثانویه دیگری ایجاد شده است؛ بدین ترتیب در بسیاری از موارد، وام هایی که شرکت های ماینینگ گرفته اند توسط خود تجهیزات ماینینگ وثیقه شده است که با ادامه روند کاهش ارزش تجهیزات ماینینگ، وثیقه بی ارزش شده است.

از سوی دیگر با کاهش قیمت کارت های گرافیکی، حدس هایی مبنی بر تعلیق تولید کارت 12 گیگابایتی RTX 3080 انویدیا در حال افزایش می باشد. به گفته تحلیلگر نیو استریت ریسرچ، Nvidia به تولید کارت 10 گیگابایتی RTX 3080 ادامه خواهد داد، اما با کاهش قیمت تولید کارت 12 گیگابایتی خود را متوقف خواهد کرد.

طبق اظهارات وی؛ واضح است که صنعت گیمینگ نمی ‌تواند تولید کارت ‌های گرافیک قدرتمندتر و گران تر انویدیا را در بازار امروز حفظ کند. با این حال NVIDIA اطلاعاتی در این خصوص ارائه نکرده است.

در ماه می، انویدیا به دلیل عدم ارائه تراشه‌ هایش برای اهداف ماینینگ، 5.5 میلیون دلار جریمه از کمیسیون بورس و اوراق بهادار، SEC دریافت کرده است، تنها چند ماه بعد از این اتفاق، به نظر می رسد که این روند در حال معکوس شدن می باشد.
 

تگ ها