کاهش ناگهانی فعالیت دیجیتال غیرقانونی همزمان با کاهش 65 درصدی کلاهبرداری

کاهش ناگهانی فعالیت دیجیتال غیرقانونی همزمان با کاهش 65 درصدی کلاهبرداری
  • 07:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه:2 دقیقه

طبق گزارش Chainalysis؛ حجم ارزهای دیجیتال غیرقانونی در سال جاری کاهش یافته و کل درآمد کلاهبرداری به 1.6 میلیارد دلار رسیده که 65 درصد کمتر از سال گذشته بوده است. به گفته شرکت تجزیه و تحلیل داده های بلاک چین؛ داده ها نشان می دهد که افراد کمتری نسبت به همیشه درگیر کلاهبرداری های دیجیتال بوده اند.

شرکت تجزیه و تحلیل داده های بلاک چین Chainalysis پس از به روز رسانی داده های جرایم دیجیتال خود اظهار داشت که حجم غیرقانونی، در مقایسه با 36 درصد برای حجم های قانونی تنها 15 درصد سال به سال کاهش یافته است. (سال به سال (YOY) روشی برای ارزیابی دو یا چند رویداد اندازه گیری شده برای مقایسه نتایج در یک دوره با نتایج یک دوره قابل مقایسه به صورت سالانه است.)

در اصل، کل درآمد کلاهبرداری در 6 ماهه اول سال جاری  1.6 میلیارد دلار است که 65 درصد کمتر از زمانی است که تا پایان جولای سال 2021 بوده است، به نظر می رسد این کاهش با کاهش قیمت بیت کوین و سایر ارزهای مختلف مرتبط بوده است.

علاوه بر این، طبق توضیحات شرکت تحلیل بلاک چین، تعداد کل انتقال‌ های فردی به کلاهبرداری تا کنون کمترین میزان در چهار سال گذشته بوده است. همچنین این اعداد نشان می دهد که افراد کمتری نسبت به همیشه قربانی کلاهبرداری های دیجیتال بوده اند. یکی از دلایل این امر کاهش قیمت دارایی های دیجیتال و همچنین آگاهی بسیاری از افراد از روش های نوین کلاهبرداری است.

به گفته شرکت تحلیل بلاکچین، با این حال کلاهبرداری های شناسایی شده در سال جاری به سطح Plustoken یا Finiko نزدیک نشده است. اولی بیش از 2 میلیارد دلار از قربانیان در سال 2019 جمع آوری کرد و دومی بیش از 1.5 میلیارد دلار در سال 2021 از قربانیان سرقت نمود. علاوه بر این، درآمد بازار دارک نت نیز در سال جاری به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و در حال حاضر 43 درصد کمتر از جولای 2021 بوده است.

افزایش هک و سرقت وجوه در مقابل کاهش کلاهبرداری های دیجیتال در سال 2022

از نظر کارشناسان تنها حوزه ای که در آن فعالیت غیرقانونی در سال 2022 افزایش یافته است، هک و سرقت وجوه بوده است. طبق توضیحات شرکت تجزیه و تحلیل بلاک چین تا پایان جولای سال جاری 1.9 میلیارد دلار ارز دیجیتال به دلیل هک به سرقت رفته است، وجوه سرقتی شناسایی شده در همان دوره در سال 2021 کمتر از 1.2 میلیارد دلار بوده است.

به گفته Chainalysis، به نظر نمی رسد این روند به این زودی ها تغییر کند، زیرا هک 190 میلیون دلاری پل Nomad و هک 5 میلیون دلاری چندین هزار کیف پول سولانا در هفته اول آگوست رخ داده است. بسیاری از این موارد را می توان به افزایش خیره کننده وجوه دزدیده شده از پروتکل های دیفای نسبت داد، روندی که از سال 2021 آغاز شده است.
 

تگ ها