کاهش نرخ معیار در بانک مرکزی روسیه و بازگشت ارزش روبل به سطوح قبل از جنگ

کاهش نرخ معیار در بانک مرکزی روسیه و بازگشت ارزش روبل به سطوح قبل از جنگ
  • 07:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه:2 دقیقه

در بحبوحه درگیری اوکراین و روسیه، روبل روسیه علیرغم تحریم های شدید اعمال شده علیه فدراسیون روسیه توانسته است دوباره به ارزش قبل از درگیری خود بازگردد. بانک مرکزی روسیه قیمت ثابتی را برای طلا و روبل اعلام کرده و همچنین اقداماتی را برای محافظت از پول ملی انجام داده است.

علاوه بر این، پس از اتصال ارز فیات به طلا، روز جمعه بانک مرکزی روسیه یک کاهش غیرمنتظره نرخ بهره را اعلام کرد که از دوشنبه، 11 آوریل آغاز خواهد شد.

ایجاد تحریم های سخت تر با بازگشت روبل توسط رهبران اتحادیه اروپا و متحدان غربی

در پایان فوریه، پس از آغاز درگیری بین اوکراین و روسیه، کمیسیون اروپا و متحدان غربی محدودیت ‌های شدیدی را بر ذخایر بین‌ المللی بانک روسیه اعمال کردند. این تحریم‌ ها روبل روسیه در برابر دلار آمریکا به پایین‌ ترین حد خود رساند. در اثر تحریم‌ های شدید علیه روسیه و درگیری ‌ها، رهبران اروپایی قصد دارند واردات زغال سنگ روسیه را نیز متوقف کنند.

روز جمعه، رهبران اتحادیه اروپا رسماً با ممنوعیت زغال سنگ موافقت کرده و اعلام کردند قراردادهای فعلی زغال سنگ با روسیه را تا ماه اوت لغو خواهند کرد. اتحادیه اروپا همچنین واردات خاویار، ودکا و مواد شیمیایی خاص روسیه را در کنار صادرات سوخت جت ممنوع کرده است.

اقدامات روسیه در مقابل تحریم های جهانی

با وجود همه تحریم ها، روسیه توانسته است روبل روسیه را سرپا نگه داشته و روبل روسیه در برابر دلار آمریکا به سطح قبل از جنگ بازگرداند. اقتصاددانان و تحلیلگران این افزایش را به چند حرکت شطرنج انتخابی اخیر روسیه از جمله حمایت و اتصال طلا با روبل نسبت می ‌دهند.

بانک مرکزی روسیه قیمت هر گرم طلا را 5000 روبل تعیین کرد. ایجاد برابری طلا برای پول ملی کاری است که دولت ‌های ملی دهه‌ ها پیش انجام داده اند، این رویه عمدتاً تغییر کرده است.

تعداد زیادی از معامله گران بر این باورند که این اقدام برای ایجاد برابری طلا با روبل اثرات ماندگاری بر دلار آمریکا خواهد داشت. پیوند روبل با طلا می‌تواند ارز فیات را در بازارهای فارکس مطلوب کند و متحدان روسیه را به چارچوب قوانین پشتوانه طلا علاقه ‌مند کند.

کاهش نرخ بهره در بانک مرکزی روسیه و پرداخت بهای گاز روسیه با روبل

گام دیگری که روسیه برای حفاظت از منافع مالی خود برداشته است، قانون جدیدی است که کشورهای غیر متحد را ملزم می‌کند که هزینه گاز را با روبل بپردازند. این فرمان در 31 مارس توسط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه امضا شد و از اول آوریل اجرایی شد.

روز جمعه، بانک روسیه یک حرکت غافلگیرکننده انجام داد و نرخ بهره بانکی را کاهش داد. بانک مرکزی روسیه نرخ بهره بانکی کشور را از 20 درصد به 17 درصد کاهش داد که نرخ جدید از روز دوشنبه اعمال خواهد شد. بانک مرکزی اعلام کرده است که موازنه ریسک ها را تغییر داده است تا تورم را مهار کند.

 بانک مرکزی روسیه روز جمعه در بیانیه ای اعلام کرد: شرایط خارجی برای اقتصاد روسیه همچنان چالش برانگیز است و به طور قابل توجهی فعالیت اقتصادی را محدود کرده است. خطرات ثبات مالی همچنان وجود دارد، اما در حال حاضر به دلیل اقدامات کنترل سرمایه افزایش یافته است.

در این میان، مذاکرات صلح بین اوکراین و روسیه نیز شکست خورده است. بر اساس گزارش‌ ها در روز جمعه، یک حمله موشکی در شهر کراماتورسک اوکراین دست‌کم 50 نفر کشته شده اند. همچنین روسیه خواستار به رسمیت شناختن استقلال دونتسک و لوهانسک می باشد. این دو منطقه در شرق اوکراین واقع شده اند.

آکادمی ارز دیجیتال ارزسنج جامع ترین و تخصصی ترین مرجع در حوزه آموزش ارز دیجیتال و بلاک چین و کسب در آمد از آن، دوره جامع پرایس اکشن و تحلیل تکنیکال و همچنین برگزار کننده دوره های آموزشی حضوری در ارومیهو همچنین ارائه سیگنال ارز دیجیتال در همیار تریدر ارز سنج می باشد.

تگ ها