پذیرش کم بیت کوین در السالوادور

پذیرش کم بیت کوین در السالوادور
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

از زمانی که السالوادور بیت کوین را به عنوان ارز قانونی پذیرفته است، تحلیلگران ارز دیجیتال نسبت به پذیرش و تأثیر آن بر بخش مالی سنتی ابراز تردید کرده اند و نگران ویرانی اقتصاد ضعیف کشور با ارز دیجیتال بوده اند.
نایب بوکله، رئیس جمهور السالوادور، یک طرفدار دارایی دیجیتال است که مدت هاست از افزایش پذیرش ارز دیجیتال حمایت کرده است. با این حال، به نظر می رسد که این تصمیم در درجه اول یک اشتباه بوده است، زیرا اقدام این کشور برای پذیرش ارز دیجیتال به عنوان ارز قانونی در حال حاضر نتیجه معکوس داشته است.

عدم استفاده اکثر مشاغل السالوادور از بیت کوین

بر اساس یک نظرسنجی جدید که توسط اتاق بازرگانی السالوادور انجام شد، اکثر مشاغل این کشور از بیت کوین استفاده نمی کنند. این داده  ها با تلاش های Bukele برای ترویج استفاده از بیت کوین مغایرت دارد.
این نظرسنجی نشان می‌ دهد که تنها 14 درصد از پاسخ‌ دهندگان از سپتامبر2021، زمان قانونی شدن ارز دیجیتال در السالوادور، از بیت کوین در تراکنش ‌ها استفاده کرده ‌اند.
علاوه بر این، این نظرسنجی نشان می دهد که بخش قابل توجهی از کاربران هیچ تاثیری بر فروش خود در نتیجه پذیرش مشاهده نکرده اند.

بیت کوین در مسیر تحول السالوادور

 براساس تریدینگ ویو ارزش کل بازار بیت کوین در نمودار آخر هفته به 793.68 میلیارد دلار رسیده است و هم اکنون بیت کوین به عنوان یک ناجی اقتصادی برای السالوادور تصور می شود. براساس توضیح رئیس جمهور، پذیرش بیت کوین باعث دیجیتالی شدن اقتصاد، کاهش اتکا به دلار آمریکا، کاهش هزینه های انتقال که در حال حاضر حدود یک چهارم تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور آمریکای مرکزی را تشکیل می دهد، و سرمایه گذاری را تقویت خواهد کرد.
السالوادور می تواند اولین کشوری باشد که ظرفیت تحول ارزهای دیجیتال را در مقیاس ملی نشان می دهد. براساس گزارش مقامات مالی این کشور در ژانویه امسال، حداقل 4 میلیون کاربر برابر با مقدار تقریبی کل جمعیت کشور به عنوان کاربران واقعی کیف پول دیجیتال دولتی طی چند هفته گذشته احراز هویت شده اند.
با این حال،  براساس یک نظرسنجی در ماه مارس توسط اتاق بازرگانی، 85 درصد از شرکت های مورد بررسی هرگز تراکنش بیت کوین را انجام نداده اند. همچنین70 درصد از پاسخ ‌دهندگان کسب ‌وکارهای مورد مطالعه شرکت ‌های کوچک ، 15 درصد مشاغل بزرگ و 13 درصد نیز سازمان های متوسط  بوده اند.
براساس این نظرسنجی، علی‌رغم تلاش ‌های متعدد دولت برای ترویج پذیرش ارزهای دیجیتال، سطح پذیرش آن بسیار پایین بوده است. با وجود نرخ پذیرش پایین، Bukele همچنان نسبت به آینده ارزهای دیجیتال در این کشور امیدوار است. این کشور هم اکنون تقریباً 1800 واحد بیت کوین دارد.