کمک بیت‌ کوین در ایجاد  CBDCهای ارزان‌ تر

کمک بیت‌ کوین در ایجاد  CBDCهای ارزان‌ تر
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

براساس مطالعات جدید غول خدمات مالی Deloitte، بیت کوین به عنوان پایه ای برای ایجاد اکوسیستم می تواند به بهبود چشمگیر ارز سنتی فیات یا ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) از نظر سرعت، امنیت، کارایی و پرداخت های برون مرزی کمک کننده باشد.

تجزیه و تحلیل Deloitte با عنوان ارز دیجیتال با حمایت دولتی، به نیاز طراحی مجدد کامل اکوسیستم سنتی فیات برای غلبه بر مشکلات کند بودن، مستعد خطا و گران بودن نسبت به عملکرد در سایر صنایع با فن آوری پیشرفته اشاره کرده است.

براساس این گزارش، پنج حوزه کلیدی از جمله سرعت، امنیت، کارایی، پرداخت ‌های مرزی و همکاری با سایر کاربران در پرداخت از طریق بیت‌ کوین می ‌تواند به بهبود چشمگیر ارز سنتی فیات یا ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) کمک کند.

شباهت ها و تفاوت های CBDC و بیت کوین براساس Deloitte

داده های دیلویت تفاوت های مختلف بین BTC و CBDC های صادر شده توسط دولت را بیان می کند، تحلیلگر Deloitte  ویژگی تورمی بودن ارزهای فیات را تکرار و بیان می کند که CBDC ها سقفی برای عرضه پول موجود در دفتر کل ندارند و دولت های متمرکز می توانند ارزش CBDC را تعریف کنند.

بر اساس این تحلیل، دولت‌ هایی که برای اولین بار یک CBDC سراسری را راه ‌اندازی می ‌کنند، در تأثیرگذاری بر استفاده از پول محلی خود در بازارها و معاملات بین ‌المللی از مزیت اولیه برخوردار خواهند بود.

همچنین CBDCها برای تبدیل ارز دیجیتال کاربران به ارز کاغذی هنگام تراکنش بین ارزهای مختلف استفاده و در ازای آن هزینه مبادله دریافت خواهند کرد که در این صورت، بانک ‌ها به‌عنوان محافظ دفتر کل توزیع ‌شده عمل می ‌کنند که با سایر ماینرها برای پردازش تراکنش ‌ها و دریافت پاداش رقابت می ‌کنند.

در پایان، در حالی که CBDC ها جایگزینی برای بیت کوین و سایر ارزهای رمزنگاری نمی شوند، جریان اصلی CBDC ها گزینه دیگری را برای کاربران باز می کند تا مناسب ترین وسیله پرداخت را انتخاب کنند.

پذیرش گسترده CBDCها

نخست ‌وزیر جامائیکا اعلام کرد که به 100.000 شهروند جامائیکایی که از CBDC  این کشور، Jam-Dex  استفاده می کنند، با هدف ترویج پذیرش گسترده 16 دلار رایگان پرداخت خواهد شد.
همانطور که کوین تلگراف گزارش داد، تقریباً 17 درصد از جمعیت جامائیکا بدون بانک هستند و با راه اندازی CBDC، دولت جامائیکا قصد دارد شهروندان کم درآمد و متوسط را به پیوستن به سیستم بانکی ملی تشویق کند.
 

تگ ها