گزارش نانسن درخصوص ابهام زدایی depeg استیبل کوین اکوسیستم ترا

گزارش نانسن درخصوص ابهام زدایی depeg استیبل کوین اکوسیستم ترا
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

براساس گزارش منتشر شده توسط پلتفرم تجزیه و تحلیل بلاک چینNansen، سقوط اکوسیستم ترا به خاطر حمله سایبری یا هک رخ نداده است، طبق این گزارش دلیل اصلی این اتفاق آدرس های کیف پول با موجودی زیاد بوده است که با روشی خاص این سقوط را "ظاهرا غیرعمدی" طراحی کرده اند. به گفته رسانه ambcrypto، نانسن این گزارش را با عنوان ابهام زدایی در خصوص depeg استیبل کوینUST منتشر نموده است.

 در روز7می پدیده سقوط اکوسیستم آغاز شد و استیبل کوین ترا به دلیل از دست دادن پیوند خود با دلار و به دلیل نگرانی از افزایش احتمالی نرخ بهره توسط فدرال رزرو سقوط کرد. از سوی دیگر سرمایه‌ گذارانی که از طریق Anchor سود کسب کرده بودند، بصورت ناگهانی از شبکه خارج شدند، فعالیت آنها باعث شد که قیمت لونا پایین بیاید که در عرض چند روز اکوسیستم ترا کاهش یافت و در نهایت سقوط کرد.

پلتفرم تجزیه و تحلیل داده نانسن در گزارش خود فرضیه سقوط اکوسیستم ترا توسط هک یا حمله سایبری از طرف فرد یا گروه خاصی را رد کرده است. براساس داده های ارائه شده توسط نانسن 7 کیف پول دیجیتال در جریان کاهش ارزش دو ارز اکوسیستم ترا نقش داشته اند.

بدین ترتیب هفت کیف پول در ابتدا شروع به برداشت نقدینگی استیبل کوین UST از پروتکل Anchor کردند و سپس شروع به انتقال نقدینگی به اتریوم از طریق پل میان زنجیره ای Wormhole نمودند که بعداً با سایر استیبل کوین ‌های موجود در استخرهای نقدینگی پلتفرم Curve Finance مبادله شدند که در نهایت، فرصت ‌های آربیتراژ به دلیل ناکارآمدی بین کرو فایننس و چندین صرافی، منجر به جداسازی TerraUSD شد.

Curve Finance، با بیش 26 میلیارد دلار ارزش TVL، بزرگ ‌ترین دکس حوزه دیفای می باشد. این پلتفرم روی شبکه اتریوم و برای تبادل استیبل کوین ‌ها طراحی شده است. آربیتراژ نیز در واقع فرصتی برای بدست آوردن سود با ریسک کم است.

سپس توکن ‌های جدید را در Curveفروخته و استیبل کوین ‌های دیگر نظیر USDC دریافت کردند که باعث شد استخرهای نقدینگی کرو فایننس از تعادل خارج و نسبت 1:1 بین UST و USDC از بین ‌رفت. هویت هیچ‌ کدام از این آدرس ‌های کیف پول هنوز مشخص نشده است.

نتیجه گزارش نانسن

بررسی پلتفرم تجزیه و تحلیل بلاک چینNansen، فرضیه وجود هکر رد و اظهار داشت که برخی از افراد با استفاده از ضعف موجود شروع به بدست آوردن سود با ریسک کم یا آربیتراژ گیری کرده و نسبت یک به یک بین کرو و استیبل کوین‌ های دیگر را بر هم زدند.

در ادامه گزارش نانسن آمده است که 2 کیف پول با موجودی بالا، 420 میلیون دلارUSTاز پروتکل انکر خارج کردند که با شبکه سلسیوس در ارتباط بوده است. تیم سلسیوس تا کنون هیچ واکنشی به این اتهام نشان نداده ‌اند.
 

تگ ها