پول شویی میلیارد دلاری در بازار ارزهای دیجیتال

پول شویی میلیارد دلاری در بازار  ارزهای دیجیتال
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

طبق گزارش به دست آمده از چینالیسیس (Chainalysis)، ارزهای دیجیتال به بستری برای انجام معاملات پولشویی تبدیل شده اند. پولشویی به عنوان تلاش یا اقدامی برای پنهان کردن هویت در آمد های غیرقانونی و سعی بر قانونی جلوه دادن پول به دست آمده تعریف می شود. مجرمان برای پنهان کردن منشا غیر قانونی وجوه خود، از طریق مختلف وارد عمل میشوند و یکی از راحت ترین این روش ها آن است که این پول های غیر قانونی را به ارزهای دیجیتال تبدیل کنند.

 30 میلیارد دلار  پول شویی از طریق ارزهای دیجیتال در 5 سال

بر اساس گزارش Chainalysis، از طریق پولشویی حدود 8.6 میلیارد دلار پول غیرقانونی وارد بازار ارز های دیجیتال شده است. طبق داده های به دست آمده این رقم نسبت به دوسال قبل افزایش شدیدی داشته است، به عبارت دیگر مقدار سرمایه پولشویی که امسال وارد بازار ارز های دیجیتال شده است نسبت به سال 2019 رقم قابل چشمگیری بوده. در سال 2019 حدود 10.9 میلیون دلار پولشویی در ارزهای دیجیتال انجام شده بود. با این حال، این شرکت اعلام کرد که این ارقام در یک دوره پنج ساله به بیش از 30 میلیارد دلار رسیده است.
از طرفی اگر چه ارزهای دیجیتال برای فعالیت های غیر قانونی مناسب است اما تاثیر کلی بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در پولشویی و جرایم مرتبط با پولشویی در مقایسه با بازار سنتی بسیار ناچیز است، تخمین زده شده که تا کنون 829 میلیون دلار از بیت کوین برای پول شویی استفاده شده است. این به این معناست که فقط 0.5 بیت کوین های استخراج شده از ابتدای سال جاری تا کنون  مورد پولشویی قرار گرفته است.

گزارشهای Chainalysis شفافیت ارزهای دیجیتال را بیشتر کرده.

گزارش Chainalysis همچنین تفاوت های گسترده بین معاملات نقدی و معاملات ارزهای دیجیتال را مورد بحث قرار داده است و در این گزارش  اشاره به این شده است که مسیر ارزهای دیجیتال شفاف بوده و توانسته به مقامات کمک کند تا این دارایی های سرقت شده را ردیابی کنند. از طریق ماهیت ارزهای دیجیتال، آنها می توانند ببینند که به کدام کیف پول رمز ارز غیرقانونی ارسال شده و هنگامی که این ارز دیجیتال غیرقانونی به کیف پول دیگری منتقل شود، می توان ان را شناسایی کرد. Chainalysis همچنین اشاره کرد که مجرمان از طریق ارزهای دیجیتال سرمایه بیشتری نسبت به پول نقد به دست آورده‌اند.
گزارش Chainalysis همچنین کاهش پولشویی از طریق صرافی های متمرکز را نشان می دهد که 47 درصد از کل این مبلغ بدست امده از پول شویی متعلق به صرافی های متمرکز بوده است. Chianalysis اشاره کرد که این امار نشان می دهد که هکرهای حرفه ای مانند گروه Lazarus اکنون بیشتر دارایی های DeFi را مورد هدف قرار دادند. در حالی که کلاهبرداران اماتور هنوز قصد سرقت دارایی ها از صرافی های متمرکز را دارند.
 

منبع: Cryptopolitan
تگ ها