اجازه فروش NFT در اپلیکیشن‌ های اپل اپ استور

اجازه فروش NFT در اپلیکیشن‌ های اپل اپ استور
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

توکن ‌های غیرقابل تعویض، NFT با نفوذ در فضای دیجیتال توجه بسیاری از غول ‌های فن آوری جهانی را به خود جلب کرده ‌اند. در همین راستا، اجازه فروش NFT در اپلیکیشن‌ های اپل اپ استور اخیرا صادر شده است و اپلیکیشن ها می توانند علاوه بر فروش محصولات خود توکن های NFT محصولات را نیز در دسترس کاربران قرار دهند.

اپل اپلیکیشن ‌های جدیدی را که اقدام به فروشNFT می کنند را با پرچم سبز نشان می‌ دهد. این اقدام اپل موجب واکنش های مثبت بسیاری در فضای دیجیتال شده است با این حال اپل اعلام کرده است تمام تراکنش ‌های NFT که از طریق برنامه ‌ها انجام می ‌شود، شامل 30 درصد کارمزد خواهد بود. این اقدام باعث دلسردی استارت آپ های کوچک شده است.

به گفته کارشناسان؛ کارمزد سنگین ارائه توکن هایNFT احتمالا صاحبان اپلیکیشن های گیمینگ و سایر برنامه ها را از استفاده از این ویژگی اپ استور باز خواهد داشت. سایر مارکت های معمول NFT از جمله اوپن سی و Magic Eden اغلب فقط 5 درصد پورسانت دریافت می کنند که در مقایسه با اپل بسیار ناچیز است.

طبق گزارش The Information، پس از اعلام خبر اپل، استارت اپ ان اف تی Magic Eden خدمات خود را از اپ استور حذف نموده است. این اتفاق حتی پس از اینکه اپل کارمزد خود را برای شرکت هایی با درآمد سالانه کمتر از یک میلیون دلار به 15 درصد کاهش داد، تغییر نکرده است.

گابریل لیدون، مدیر عامل وب 3، جنبه مثبت تغییرات را مورد بررسی قرار داده و اظهار داشته است که تمرکز کنونی بازیگران نهادی بازار تنها روی 30 درصد کارمزد تراکنش ان اف تی است در حالی که این اقدام در صورت موفقیت آمیز بودن می تواند یک کیف پول اتریوم را به تمام بازی های موبایلی اضافه نماید که با اضافه شدن کاربران بسیار احتمالا باعث افزایش قیمت اتریوم و کل مارکت دیجیتال خواهد شد.

موضع اپل در خصوص مارکت دیجیتال

اپل با وجود اجازه فروش NFT در اپلیکیشن‌ های اپ استور، تاکنون ارزهای دیجیتال را نپذیرفته و از فعالیت مستقیم در فضای دیجیتال و NFT خودداری کرده است. یکی از دلایل واضح این شرکت خودداری از نظارت رگولاتورها بر عملیات این شرکت می باشد. پیش از این متا به دلیل توسعه متاورس و پذیرش تجارت دیجیتال در خدمات خود تحت نظارت گسترده نهاد های نظارتی ایالات متحده قرار گرفته است.

در اوایل ژوئن سال جاری نیز شایعاتی در خصوص صدور کارت های معاملاتی NFT برای شرکت اپل وجود داشته است که هرگز به نتیجه نرسید. به گفته مدیر عامل شرکت، تیم کوک؛ دارایی های دیجیتال به عنوان بخشی از یک سبد متنوع احتمالا باعث افزایش سود شرکت های بزرگ است، با این حال اپل هیچ برنامه فوری برای ادغام پرداخت های دیجیتال ندارد.
 

تگ ها