ان اف تی NFT چیست؟ (معرفی کامل ان اف تی NFT به زبان ساده)

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "ان اف تی NFT چیست؟ (معرفی کامل ان اف تی NFT به زبان ساده)"


  • 00:02 1403-02-06
  • زمان مطالعه: 12 دقیقه

ما سعی می کنیم در مقاله NFT چیست؟ اطلاعاتی در مورد توکن های غیر مثلی برای شما ارائه کنیم و به بررسی ویژگی های توکن های NFT بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. وقتی در بازار ارزهای دیجیتال یا همون بازار کریپتوکارنسی ها فعالیت داشته باشین، ممکنه بارها با کلمات تخصصی مثل NFT و یا همون توکن غیر مثلی برخورد داشته باشین. در نتیجه برای هر کاربر تازه وارد دنیای ارزهای دیجیتال این سوال پیش میاد که NFT چیست؟ یا توکن های غیر مثلی چه کاربردی دارن؟ البته ممکنه شما به املای NFT یا توکن غیر مثلی نیز برخورد داشته باشین که همه اون ها به یه پدیده اشاره دارن.
جالب اینجاست که بدونین در سال های اخیر، بازار ارزهای دیجیتال تحولات گسترده ای رو تجربه کرده، بنابراین قبل از خرید ارز دیجیتال لازمه تا این تحولات رو بررسی کنین. توکن های غیر مثلی که اکثرا با اسم NFT شناخته میشن، یکی از جدیدترین محصولات در بازار ارزهای دیجیتال شناخته میشن. این دارایی های دیجیتال در یکی دو سال گذشته رشد چشمگیری رو داشتن و به عنوان یکی از سودده ترین حوزه های کریپتوکارنسی تبدیل شدن. به این ترتیب شما نیز می تونین وارد بازار NFT ها بشین و با خرید و فروش این توکن ها سود به دست بیارین. البته باید ابتدا در زمینه آموزش ارز دیجیتال حرفه ای باشین تا دچار مشکلات نشین.
برای برخی از افراد درک مفهوم NFT سخته و حتی افرادی که از ماه ها یا شاید سال ها قبل در حال خرید و فروش انواع NFT هستن نیز نتونن این مفهوم رو به خوبی درک کنند. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله NFT چیست؟ اطلاعاتی در مورد توکن های غیر مثلی برای شما ارائه کنیم و به بررسی ویژگی های توکن های NFT بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین.

این روزها شاهد این هستیم که افراد زیادی در سرتاسر دنیا آثار هنری یا عکس های جذابی که خلق کردن رو به ان اف تی تبدیل کرده و اون رو برای فروش در سایت های معروفی مثل اوپن سی و غیره به فروش میزارن و به راحتی به کسب درامد می پردازن. بنابراین اگه دنبال راه های جانبی کسب درامد در بازار ارزهای دیجیتال هستین یکی از این راه ها این هستش که بازار ان اف تی NFT رو خوب بشناسین و روش های کسب درامد از اون ها رو یاد بگیرین. این مقاله رو تا انتها مطالعه کنین و بیشتر با این حوزه آشنایی پیدا کنین.

ان اف تیNFT چیست؟

NFT چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، شاید برای شما نیز این سوال پیش اومده باشه که NFT چیست؟ بهتره بدونین NFT یا توکن غیر مثلی، توکن مخصوص رمزنگاری هست که از فناوری بلاک چین برای ارتباط با یه دارایی دیجیتال منحصر به فرد استفاده می کنه که قابل تعویض نیست. همچنین توکن های غیر قابل تعویض با ارزهای دیجیتال معروفی مثل بیت کوین، اتریوم، سولانا و... تفاوت های زیادی دارن، چون اون ها قابلیت تعویض دارن، برای مثال میشه یه بیت کوین رو با بیت کوین دیگه عوض کنین در حالی که NFT ها این امکان رو ندارن و فقط می تونین اقدام به خرید و فروش اون ها کنین.
جالب اینجاست که بدونین توکن های غیر مثلی یا NFT ها مخفف عبارت Non-fungible-token هستن و به عنوان یکی از جدیدترین دارایی های دیجیتال محسوب میشن. این نوع توکن ها کاملا منحصر به فرد هستن و همین موضوع باعث جذابیت این توکن ها شده و باعث شده تا مورد استقبال سرمایه گذاران و معامله گران بازار ارزهای دیجیتال و سایر بازارهای مالی قرار بگیرن و محبوبیت زیادی به دست بیارن. نکته قابل توجه این هست که برای ذخیره و نگهداری توکن های NFT، برای انتقال توکن های غیر مثلی و برای ثبت مالکیت توکن های غیر مثلی نیز از شبکه بلاک چین استفاده میشه. به عبارت دیگه بلاک چین نوعی دفتر دیجیتالی برای ثبت و ذخیره اطلاعات هست.
توکن های غیر قابل تعویض روی بلاک چین اتریوم راه اندازی و جابجا میشن. اینکه مالک یه NFT چه کسی هست، در شبکه بلاک چین ثبت میشه و همه سیستم هایی که به بلاک چین متصل هستن، به اطلاعات اون توکن دسترسی دارن و کسی امکان ایجاد تغییر در اطلاعات ثبت شده رو نداره. همچنین NFT نوعی قرارداد هوشمند هست که با استفاده از نرم افزارهای منبع باز تولید شده و برای ایمنی بیشتر این قراردادها به صورت دیجیتالی مورد استفاده قرار می گیرن.

ویژگی توکن های NFT چیست؟

ویژگی توکن های NFT چیست؟

همونطور که در ابتدای مقاله نیز گفتیم، توکن های NFT با وجود شباهت هایی که با ارزهای دیجیتال دارن، ویژگی های خاصی نیز دارن که باعث میشن تا منحصر به فرد بشن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله NFT چیست؟ به بررسی ویژگی توکن های NFT بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین.

•    غیر قابل تعویض

یکی از ویژگی توکن های NFT که باعث میشن تا منحصر به فرد بشن و مورد استقبال سرمایه گذاران و معامله گران قرار بگیرن این هست که غیر قابل تعویض هستن. به عبارت دیگه شما نمی تونین توکن های NFT خودتون رو با یکدیگه تعویض کنین، بلکه فقط می تونین این توکن ها رو خرید و فروش کنین. همین موضوع باعث میشه تا منحصر به فرد بشن و با ارزهای دیجیتال تفاوت داشته باشن.

•    قابل تقسیم نیستند

یکی دیگه از ویژگی توکن های NFT این هست که قابل تقسیم نیستن. یعنی اینکه شما امکان خرید بخشی از یه توکن NFT رو ندارین، یا همه اون یا هیچ. ولی در ارزهای دیجیتال شما می تونین به اندازه سرمایه خودتون نیم و یا بخش کمتری از بیت کوین یا ارزهای دیگه رو خریداری کنین.

•    نظیر ندارن

یکی دیگه از ویژگی توکن های NFT این هست که این توکن ها کمیاب هستن. توعسه دهنده ها این امکان رو دارن تا به صورت نامحدود واحدهای توکن ایجاد کنند، ولی اکثر اون ها ترجیح میدن توکن های غیر مثلی خودشون رو تا حد زیادی افزایش بدن. نکته قابل توجه این هست که از برخی توکن های غیر مثلی فقط یه عدد ساخته میشه.

کاربردهای NFT کدامند؟

کاربردهای NFT کدامند؟

جالب اینجاست که بدونین توکن های غیر مثلی کاربردهای زیادی دارن و همین موضوع باعث میشه تا بیشتر مورد استقبال هنرمندان و سایر افراد هنری قرار بگیرن و محبوبیت زیادی به دست بیارن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله NFT چیست؟ برخی از کاربردهای NFT رو برای شما معرفی و مورد بررسی قرار بدیم تا با این کاربردها آشنایی داشته باشین.

•    یکی از کاربردهای NFT ها در عرضه هنر هست. این توکن ها به حل مشکلات قدیمی کمیاب بودن آثار دیجیتال کمک کردن. هنر کریپتویی بخش زیادی از ارزش خودش رو مدیون تعیین دیجیتالی اعتبار و مالکیت خودش هست. اگرچه همه این امکان رو دارن تا کاراکترهای CryptoPunk که بر بستر بلاک چین اتریوم هست رو مشاهده و بررسی کنین و تصاویر اون ها ذخیره کنند، ولی نمی تونن ادعا کنند که مالک اون هستن.

•    یکی دیگه از کاربردهای NFT در بازی های رایانه ای هست. محیط بازی و گیمینگ از تقاضای زیادی برای آیتم های منحصر به فرد برخورد هست که قابل معامله باشن. همچنین کمیاب بودن این ایتم ها تاثیر مستقیمی بر قیمت اون ها دارن. گیمرها نیز با ایده ایتم های دیجیتال و ارشمند اشنا هستن. به عبارت دیگه سازنده های بازی های بلاک چینی و کریپتویی این امکان رو دارن تا ایتم های بازی رو به صورت توکن NFT در بیارن و اون ها رو به بازیکن ها بفروشن تا از این راه کسب درآمد داشته باشن.

•    یکی دیگه از کاربردهای NFT در حوزه موسیقی هست. به عبارت دیگه شما می تونین مثل عکس یا ویدیو، فایل های صوتی خودتون رو به صورت NFT در بیارین تا قطعه موسیقی کلکسیونی ایجاد بشه. به این ترتیب با ورود NFT ها به عرصه موسیقی، خواننده ها و هنرمندان زیادی موسیقی های خودشون رو به حالت توکن های غیر مثلی در میارن و از این طریق درآمد به دست میارن.

نحوه کار توکن های غیر مثلی چگونه است؟

نحوه کار توکن های غیر مثلی

نوبت این رسیده تا در این قسمت از مقاله ان اف تی NFT چیست؟ اطلاعاتی در مورد نحوه کار توکن های غیر مثلی برای شما ارائه کنیم تا اطلاعاتی در این زمینه نیز داشته باشین. قوانین مختلفی برای ایجاد و صدور NFT ها وجود داره، ولی شناخته شده ترین اون ها استاندارد ERC721 هست که برای صدور و معامله توکن های غیر قابل تعویض درون بلاک چین اتریوم توسعه پیدا کرده. نکته قابل توجه این هست که بدونین البته استاندارد تازه تر و پیشرفته ترین به اسم ERC1155 نیز توسعه پیدا کرده که به کاربران این امکان رو میده تا قراردادی هوشمند نوشت که هم دارای توکن های قابل تعویض و هم دارای توکن های غیر قابل تعویض هست.
جالب اینجاست که بدونین این پیشرفت تعداد زیادی از احتمالات رو برای آینده فراهم می کنه. استاندارد سازی صدور NFT بستر همکاری بیشتری رو برای کاربران و توسعه دهنده ها فراهم می کنه که در آخر به نفع کاربران هست. به عبارت دیگه دارایی هایی با ویژگی های منحصر به فرد و مخصوصی می تونن به راحتی نسبی بین برنامه های مختلف منقل بشن. با توجه به توضیحاتی که در مورد نحوه کار توکن های غیر مثلی برای شما ارائه کردیم، می تونیم این نتیجه رو بگیریم که NFT ها اینده درخشانی دارن. همچنین NFT نوعی قرارداد هوشمند هست که با استفاده از نرم افزارهای منبع باز تولید میشن.
توکن های غیر مثلی خصوصیات و قابلیت های زیادی دارن که از جمله از این خصوصیات ها می تونیم به دارای اصالت بودن اون ها اشاره کنیم. توکن های غیر قابل تعویض مبتنی بر تکنولوژی بلاک چینن هستن، بنابراین می تونین از اصالت NFT خودتون مطمئن بشین، چون ساخت چیز جعلی در لجر تغییر ناپذیر نامتمرکز غیر ممکن هست. همچنین توکن های NFT برخلاف سایر دارایی های دیجیتال در بازار خاصی خرید و فروش میشن.

مزایای NFT چیست؟

مزایای NFT چیست؟

توکن های NFT مزایای زیادی به ههراه دارن و شما با خرید و فروش توکن های غیر قابل تعویض از این مزایا برخوردار میشین. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسممت از مقاله توکن غیر مثلی چیست؟ برخی از مزایای NFT رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم.

•    حق مالکیت در آن ها محفوظ است

یکی از مزایای NFT که باعث میشه تا مورد استقبال سرمایه گذاران و معامله گران زیادی قرار بگیرن و محبوبیت زیادی به دست بیارن این هست که حق مالکیت در ان ها محفوظ است. اطلاعات بعد از ثبت در بلاک چین غیر قابل تغیر یا حذف هستن. به این ترتیب با توجه به اینکه داده های توکن NFT بر روی بلاک چین ثبت میشن، تحت هیچ شرایطی امکان تغییر داده های اولیه اون ها وجود نداره و حقوق مالک اصلی و ابتدایی اثر همیشه محفوظ می مونه.

•    معتبر هستند

یکی دیگه از مزایای NFT، معتبر بودن اون هاست. همونطور که می دونین در تکنولوژی بلاک چین امکان جعل و تقلب وجود نداره و توکن های قابل تعویض نیز این بستر فعالیت دارن، بنابراین میشه به اصالت اون ها اطمینان داشت و نمیشه نسخه جعلی از اون ها رو تولید و منتشر کرد.

•    قابلیت انتقال دارند

یکی دیگه از مزایای NFT این هست که قابلیت انتقال دارن. بهتره بدونین توکن های NFT رو میشه در بازارهای خاص و نه تنها در صرافی های ارز دیجیتال خرید و فروش کرد. قیمت این توکن ها میز بر اساس منحصر به فرد بودن اون ها محاسبه میشه و هرچقدر منحصر به فرد باشن، قیمت اون ها افزایش پیدا می کنه.

کسب درآمد از خرید و فروش NFT چگونه است؟

کسب درآمد از خرید و فروش NFT

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، قطعا با روش کسب درآمد از خرید و فروش NFT نیز اشنا هستین و می دونین که میشه با خرید و فروش NFT ها نیز سود به دست اورد. بهتره بدونین بازار توکن های غیر قابل تعویض در سال های گذشته بسیار داغ شده و افراد زیادی به دنبال کسب درآمد از خرید و فروش NFT ها هستن. پلتفرم های خرید و فروش NFT زیادی وجود دارن که هر کدوم از اون ها به دلیل داشتن ویژگی ها و کاربردهای خاص خودشون مورد استقبال قرار می گیرن و میشه گفت که سایت اوپن سی در حال حاضر یکی از بزرگترین سایت های خرید و فروش NFT ها محسوب میشه.
جالب اینجاست که شما نیز می تونین با خرید و فروش NFT ها درآمد به دست بیارین. همچنین شما می تونین علاوه بر خرید و فروش، NFT های مخصوص خودتون رو بسازین و اون رو برای فروش بذارین تا از فروش اون ها نیز سودهای زیادی به دست بیارین. برای این کار باید به پلتفرم ساخت NFT مراجعه کنین و توکن غیر مثلی خودتون رو بسازین و سپس اون رو برای فروش تعیین کنین. برای خرید و فروش توکن های غیر مثلی نیز، باید به سمت توکن های منحصر به فرد برین که تقاضا براشون زیاد هست. نکته قابل توجه این هست که قیمت توکن های NFT متفاوت هست و هرچقدر منحصر به فرد باشن، قیمت اون ها نیز افزایش پیدا می کنه.

چرا NFT ها خریدار دارند؟

شاید این سوال برای شما هم پیش بیاد که چرا NFT ها خریدار دارند؟ این توکن ها می تونن یه سرمایه گذاری مالی، یه خرید احساسی، یه کالای کلکسیونی یا روشی برای خریدار باشن تا مثل یه هنرمند یا یه برند، ارتباط بیشتری با خالق NFT داشته باشه. همچنین بعضی وقت ها دلیل احساسی خرید NFT ها نیز با هدف تجاری گره خورده و با این هدف خریداری میشن که بشه از اون ها درآمد کسب کرد.

بهترین پلتفرم ها برای خرید و فروش NFT کدامند؟

بهترین پلتفرم ها برای خرید و فروش NFT

شاید بعد از به دست اوردن اطلاعاتی در مورد توکن های NFT، شما نیز دوست داشته باشین تا توکن های غیر مثلی خودتون رو بسازین و یا اقدام به خرید و فروش اون ها کنین. برای این کار باید پلتفرم ها موجود برای این کار رو شناسایی کنین. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله توکن غیر مثلی چیست؟ برخی از بهترین پلتفرم ها برای خرید و فروش NFT رو برای شما معرفی کنیم.

•    پلتفرم OpenSea

یکی از بهترین پلتفرم ها برای خرید و فروش NFT، پلتفرم اوپن سی هست. OpenSea اولین و بزرگترین بازار توکن های غیر مثلی هست که به دلیل داشتن ویژگی ها و کاربردهای خاص خودش مورد استقبال قرار گرفته و محبوبیت زیادی به دست اورده. سازندگان NFT این امکان رو دارن تا در این پلتفرم به راحتی کالکشن خودشون رو به وجود بیارن و توکن های NFT خودشون رو بسازن و اقدام به خرید و فروش اون کرده و سود به دست بیارن.

•    پلتفرم Rarible

یکی دیگه از بهترین پلتفرم ها برای خرید و فروش NFT، پلتفرم رریبل هست. پلتفرم Rarible نوعی بازار برای توکن های غیر مثلی هست که برای کاربران امکان ساخت، خرید و فروش NFt ها رو فراهم می کنه. به این ترتیب شما نیز می تونین وارد این پلتفرم شده و اقدام به ساخت، خرید و فروش NFT ها کنین.

•    پلتفرم SuperRare

یکی دیگه از بهترین پلتفرم ها برای خرید و فروش NFT، پلتفرم SuperRare هست. این پلتفرم نیز نوعی بازار NFt درجه یک هست که محیط کاربری ساده ای داره و حتی افراد مبتدی نیز این امکان رو دارن تا به راحتی در این پلتفرم اقدام به خرید و فروش و ساخت توکن ها غیر قابل تعویض کرده و سود به دست بیارن.

نمونه ای از یک توکن NFT:

نوبت این رسیده تا در این قسمت از مقاله توکن غیر مثلی چیست؟ یکی از نمونه های NFT برای شما معرفی کنیم. بهتره بدونین تصویر بالا که به دختر فاجعه یا Disaster Girl معروف هست، نمونه ای عکس NFT شده هست که به قیمت نجومی فروخته شد. این تصویر عکس دختری رو نشون میده که در مقابل آتش سوزی یه خونه قرار داره و در حال نیشخند زدن هست.
 این تصویر توسط پدر او در سال 2005 گرفته شده و به صورت یه توکن NFT با قیمتی برابر با 180 اتر معادل 500 هزار دلار به فروش رفته. همچنین مثل سایر NFT های فروخته شده می تونه درصدی از فروش رو به صاحب اثر اختصاص بده. به این ترتیب، مالک این NFT یعنی شخصی به اسم Zoe Roth در فروش های بعدی سهمی مساوی با 10 درصد از فروش رو در اختیار خواهد داشت.

توکن های NFT چگونه ساخته می شوند؟

به نظر شما توکن های ان اف تی NFT چگونه ساخته می شوند؟ هر توکن غیرمثلی(NFT) با محتوا منحصر به فردی در ارتباط است. برقراری ارتباط بین محتوا و توکن NFT با استفاده از ابرداده صورت می گیرد. ابر داده به مجموعه ای اطلاعات و داده ها گفته می شود که توکن شما را توصیف می کند. نام توکن NFT توصیف ویژگی ها و خصوصیات ظاهری آن است. کد یا شناسه مخصوص هر NFT نیز قسمتی از همین ابرداده است که با استفاده از آن هر توکن دیگری به طور کامل منحصر به فرد می شود.
نکته قابل توجه این است که ذخیره مستقیم فایل های بزرگ روی بلاک چین های مختلف، برخلاف فضاهای ذخیره سازی متمرکز با سرعت پایین، هزینه های بالا و ناکارآمدی انجام می شود. به همین دلیل، به جای ذخیره مستقیم فایل مربوط به هر توکن NFT روی بلاک چین ها، ابرداده آن روی شبکه ذخیره می شود. به این ترتیب، فایل محتوای هر NFT جایی بیرون از شبکه بلاک چینی نگه داشته می شود. توکن NFT می تواند در پلتفرم های مختلفی مانند اوپن سی، رریل و...... ساخته شود.

چرا افراد تمایل به خرید NFT دارند؟

توکن های غیرمثلی(NFT) می توانند به عنوان یک روش سرمایه گذاری، خرید عاطفی، کالای کلکسیونی و روشی برای برقراری ارتباط خریدار با خالق توکن، توسط افراد زیادی خریداری شوند. خرید توکن های NFT را می توان مشابه جمع آوری تمبرهای پستی، سکه های قدیمی و.... دانست. البته در برخی از مواقع دلایل احساسی نیز برای خرید توکن های NFT با اهداف تجاری گره خورده است.
توجه داشته باشید که خرید توکن NFT از لحاظ مختلفی نیز در جامعه معنا پیدا کرده است. به عنوان مثال، برخی از هنرمندان و افرادی که آثار هنر دیجیتالی خودشان را به توکن های NFT تبدیل کرده اند، برای خریداران این آثار، امکان دسترسی انحصاری به کانالی خصوصی برای گفتگو و چت را فراهم می کنند و با این کار باشگاه طرفداری انحصاری ایجاد می کنند.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله ان اف تی یا توکن غیر مثلی چیست؟ اطلاعاتی در مورد توکن های NFT برای شما ارائه کنیم و به بررسی ویژگی توکن های NFT بپردازیم و نحوه کار توکن های غیر مثلی رو برای شما توضیح بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. همونطور که گفتیم، توکن های غیر مثلی یا NFT ها مخفف عبارت Non-fungible-token هستن و به عنوان یکی از جدیدترین دارایی های دیجیتال محسوب میشن.
 این نوع توکن ها کاملا منحصر به فرد هستن و همین موضوع باعث جذابیت این توکن ها شده و باعث شده تا مورد استقبال سرمایه گذاران و معامله گران بازار ارزهای دیجیتال و سایر بازارهای مالی قرار بگیرن و محبوبیت زیادی به دست بیارن. با توجه به توضیحاتی که در مورد توکن های NFT برای شما ارائه کردیم، می تونیم اینده درخشانی برای NFT ها در نظر بگیریم.


نظرات کاربران در مورد ان اف تی NFT چیست؟ (معرفی کامل ان اف تی NFT به زبان ساده)

  1. arzsanj (1401/05/26)

    ممنون از مقاله خوبتون. برای NFT ها دیگه چه کاربردهایی رو میشه در نظر گرفت؟

    1. پیمان راستگو (1401/05/26)

      مقاله (7 کاربرد NFT در متاورس) رو میتونید مطالعه کنید.

  1. سهراب (1401/08/19)

    اطلاعات خوبی در مورد nft نوشته شده بود ممنون

  1. قاسمی (1401/08/29)

    الان کدوم مجموعه ان اف تی خوبه برای خرید؟

  1. حامد (1402/03/06)

    ان اف تی ها جا برای رشد زیاد دارن

  1. بهاره (1402/03/17)

    بسیار عالی و کامل

در مورد ان اف تی NFT چیست؟ (معرفی کامل ان اف تی NFT به زبان ساده) نظر دهید
سوال امنیتی :3+42 = ?