اجرایی شدن پروژه ارز دیجیتال ملی ایران از شهریور 1401

اجرایی شدن پروژه ارز دیجیتال ملی ایران از شهریور 1401
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

براساس اظهارات اخیر رئیس‌کل بانک مرکزی ایران، علی صالح ‌آبادی، طرح استفاده از رمزریال، ارز دیجیتال ملی جمهوری اسلامی ایران، از شهریور1401 آغاز می شود. وی قبل از این در نشست مطبوعاتی انجمن بلاک چین ایران اظهار داشته بود که تست نت پروژه ارز دیجیتال ملی جمهوری اسلامی ایران به ‌زودی در برخی از استان های کشور آغاز خواهد شد و تاریخ دقیقی برای اجرایی شدن پروژه اعلام نکرده بود.

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از آکادمی ارزسنج، علی صالح آبادی رئیس بانک مرکزی در نشست سیاست ‌های پولی و ارزی موضوعاتی را برای برررسی ارائه نموده است. براساس طرح ارائه شده توسط رئیس بانک مرکزی؛ قوانین بانک مرکزی در راستای بهبود خدمات دیجیتال اصلاح خواهند شد.

همچنین با توجه به وظایف قانونی بانک مرکزی، گروه هایی در بانک مرکزی در حوزه‌ های پولی، تورم و نقدینگی تشکیل خواهند شد که در دستور کار خود اصلاح رابطه دولت با دارایی های دیجیتال و رابطه بانک ‌های دیگر با بانک مرکزی و اصلاح رابطه بانک ‌های دولتی و خصوصی با مشتریان را خواهند داشت.

بر همین اساس وظایفی که برعهده بانک مرکزی است، نباید موجب ایجاد ناترازی در سیستم بانکی شود. در واقع چنانچه یک بانک یا موسسه مالی وجوه کافی برای تامین نقدینگی آنی،‌ کوتاه مدت و بلندمدت خویش نداشته باشد، نخستین نشانه از وضعیت بحرانی ناترازی آن بانک یا موسسه مالی است که باید بانک یا موسسه مالی با در نظر داشتن این نکته از قبول مسئولیت های بیشتر با دریافت بودجه بیشتر خودداری نماید. 

راه اندازی ریال دیجیتال، CBDC جمهوری اسلامی ایران

بانک مرکزی ایران CBI، پیش از این اعلام کرده است قوانین ریال دیجیتال خود را به بانک ‌ها و موسسات اعتباری داخلی ابلاغ کرده است. به گزارش way2pay.ir، همچنین قوانین ضرب و توزیع ریال دیجیتال و حداکثر عرضه آنها صرفاً توسط بانک مرکزی ایران تعیین خواهد شد.

همچنین طبق گفته ‌های وب‌ سایتway2pay ، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای صدور ارز دیجیتال بانک مرکزی از یک سیستم دفتر کل توزیع‌ شده که متشکل از مؤسسات مالی مجاز است و می ‌تواند قراردادهای هوشمند را پیاده‌ سازی کند، استفاده خواهد کرد.

بر اساس طرح توسعه ارز دیجیتال بانک مرکزی ایران، این ارز دیجیتال برای رقابت با ارزهای دیجیتال جهانی طراحی نشده است و بانک مرکزی مسئول مجوز دهی برای استفاده از  ارز جدید بانک مرکزی خواهد بود. در آیین نامه هیچ اشاره ای به کیف پول و کارمزد تراکنش نشده است.

این اقدام به دنبال بهبود شمول مالی و امکان ارائه گزینه رقابتی ریال دیجیتال در برابر سایر کوین های پایدار جهانی است. به عنوان بخشی از شبکه اتوماسیون بانکداری محلی و خدمات پرداخت، شرکت خدمات انفورماتیک در سال 2018 وظیفه توسعه این ارز دیجیتال ملی را بر عهده گرفته است.

این ارز دیجیتال در صورت پشتیبانی از سیستم دیجیتال جهانی می تواند به ایرانیان اجازه دهد تا در شرایط تحریم تجاری، تراکنش های بین المللی انجام دهند. از دسامبر 2020، ایرانیان روزانه بین 16 تا 20 میلیون دلار در چندین ارز دیجیتال مختلف معامله کرده اند. همچنین میزان استخراج بیت کوین در ایران نزدیک به یک میلیارد دلار در سال می باشد.

تگ ها