ارز دیجیتال چیست؟ بررسی صفر تا صد ارز دیجیتال بطور تخصصی

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "ارز دیجیتال چیست؟ بررسی صفر تا صد ارز دیجیتال بطور تخصصی"


  • 02:05 1403-05-06
  • زمان مطالعه: 8 دقیقه

ما می خواهیم در مقاله ارز دیجیتال چیست؟ به شما مطالبی در مورد ارزهای دیجیتال یا رمز ارزها بدیم تا با این پدیده نوظهور اشنایی داشته باشین. شاید تاکنون از دوستان یا اشناهاتون اسم ارز دیجیتال رو شنیده باشین و با شنیدن سودهایی که از این بازار به دست اوردن، شما هم دوست داشتین که وارد این بازار بشین، ولی چون اطلاعات کافی در مورد بازار نداشتین، نتونستین وارد دنیای ارزهای دیجیتال بشین. بنابراین دنبال به دست اوردن اطلاعاتی در این بازار هستین و می خواهین بیشتر با این حوزه و اصطلاحات کاربردی این بازار آشنایی داشته باشین.
وقتی وارد بازار ارزهای دیجیتال یا کریپتوکارنسی میشین، احتمالا با مفاهیم و اصطلاحات زیادی برخورد کنین و با کاربردهای و معانی این اصطلاحات آشنایی نداشته باشین. به همین منظور ما سعی کردیم در این مقاله اطلاعاتی در مورد ارزهای دیجیتال برای شما ارائه کنیم. همچنین در بخش هایی از مقاله به مفهوم اصطلاحات رایج در بازار ارزهای دیجیتال اشاره کردیم تا شما رو با این مفاهیم و اصطلاحات آشنا کنیم. پس بهتره در ادامه این مقاله از آموزش ارز دیجیتال ارزسنج همراه ما باشین تا اطلاعاتی در زمینه ارزهای دیجیتال به دست بیارین و با دانش و اطلاعات کافی وارد این بازار بشین.

پول و تاریخچه ارز دیجیتال

تاریخچه پول

اولین بحث از مقاله ارز دیجیتال چیست رو با بررسی روند تکامل پول شروع می کنیم. همانطور که می دانید؛ بشر از همان ابتدا دنبال راه ها و ابزار هایی بود که به اون وسیله نیاز های خودش رو برطرف کنه و مایحتاجش رو تهیه کنه. اولین راه حلی که بهش رسید مبادله کالا به کالا بود، هر کسی کالای مازاد خودش رو به کس دیگه ای میداد و ما به ازای اون وسیله مورد نیازش رو می گرفت.

کم کم فلزات با ارزشی مثل طلا، نقره و مس تبدیل به واحد پولی شدن و انسان ها با ضرب سکه هایی از جنس فلزات، اونا رو مبنای معاملات و خرید و فروش ها قرار دادن. رفته رفته احساس شد که حمل و انتقال پول های فلزی به عنوان پول با سختی های زیادی همراهه و در فواصل دور ممکنه با خطراتی مواجه باشه. به تدریج خزانه هایی شکل گرفتن که طلا و نقره مردم رو می گرفتن و در ازای اون یک رسید می دادن و اون رسید کاغذی به منزله همان مقدار طلای ذخیره شده اعتبار داشت.

تولد ارز های دیجیتال  به سال 2009 بر میگرده که بیت کوین به عنوان اولین ارز رمزنگاری شده توسط یک فرد ناشناس به نام ساتوشی ناکاموتو ارائه شد. اوایل کار توجهی به این پدیده نشد و بیت کوین و ایده ارز های دیجیتال از نظر خیلی از افراد مردود بود. در ابتدا بیت کوین اونقدری بی ارزش بود که با چند تا از اونا میشد یه پیتزا خرید. سال 2017 رو می تونیم سال شروع رشد چشمگیر و توجهات جهانی به رمز ارزها بدونیم. از این سال به بعد بود که کم کم ظرفیت های فناوری بلاکچین بیشتر مورد توجه قرار گرفت و ارز های دیجیتال اون شروع به رشد و توسعه فزاینده کردن. در حال حاضر که این مقاله نگارش میشه یعنی در اکتبر 2021، هزاران ارز دیجیتال داریم که روزانه در صرافی های ارز دیجیتال به ارزش میلیارد ها دلار دارن خرید و فروش و معامله میشن.

بلاکچین چیست؟ 

بلاکچین چیست؟

قبل از اینکه به سوال رمز ارز یا ارز دیجیتال چیست؟ جواب بدیم باید به این سوال پاسخ بدیم که بلاکچین چیست؟ واژه بلاکچین (Blockchain) از دو جز Block به معنی بلوک و Chain به معنی زنجیر تشکیل شده و به صورت تحت اللفظی می تونیم بلاکچین رو زنجیره بلوک ها معنا کنیم. بلاکچین زیر بنا و فناوری پشتیبان کریپتوکارنسی هستش و شاکله ارز های دیجیتال بر مبنای امکانات فناوری بلاکچین شکل می گیره. اگر بخوایم بیشتر در مورد بلاکچین توضیح بدیم، باید بدونیم که بلاکچین هستش که بستر نگه داری و انتقال رمز ارز ها رو فراهم می کنه.

بلاکچین از دانش رمز نگاری که شاخه ای از علوم ریاضی و کامپیوتر هستش برای انتقال ارز ها، گردش اطلاعات و ایجاد ارتباطات درون شبکه ای استفاده می کنه. فناوری بلاکچین، گردش آزاد و خارج از محدودیت اطلاعات رو ممکن می کنه و همچنین به خاطر ساختاری که داره امکان تقلب و دستکاری در داده ها هم وجود نداره. در بلاکچین، نسخه ای از اطلاعات بین همه کاربران شبکه پخش میشه و برای تایید فرآیند، این نسخه ها باید با همدیگه همخوانی داشته باشن، اگر کسی بخواد دستکاری انجام بده، مجبوره به طور همزمان به اطلاعات همه کاربران شبکه دسترسی پیدا کنه که در عمل چنین چیزی غیر ممکنه.
 

ارز دیجیتال یا کریپتوکارنسی چیست ؟

ارز دیجیتال چیست؟

رمز ارز چیست و به چه شکل عمل می کنه؟ بر خلاف باور عمومی که فکر می کنن ارز های دیجیتال تنها کاربرد بلاکچین هستش باید بگم که رمز ارز ها تنها یکی از کاربرد های فناوری بلاکچین هستن. ارز های دیجیتال شکلی از دارایی های دیجیتال هستن که ماهیت فیزیکی ندارن و توسط الگوریتم ها و محاسبات پیچیده ریاضی تولید و انتقال داده میشن. بر خلاف ارز های رایج که متمرکز هستن و تراکنش هاشون توسط نهاد هایی مثل بانک و دولت ها مدیریت و کنترل میشه، رمز ارز ها ذات غیر متمرکز دارن و فرآیند های انتقال و تراکنش های اونا قابل نظارت و کنترل نیست.

این ویژگی از این نظر حائز اهمیته که در دنیای کنونی دولت ها با توجه به سیاست هاشون در مبادلات بانکی و پولی اعمال نفوذ می کنن و محدودیت های ایجاد کردن. نمونه بارز اون می تونه تحریم های بانکی باشه. در مقابل رمز ارز ها بدون دخالت شخص یا نهاد خاصی می تونن بدون هر گونه محدودیت بین دو نفر در دو نقطه از دنیا انتقال داده بشن.

ارزهای دیجیتال چگونه کار می کنند؟

ارز دیجیتال چیست؟

موضوعی که می خواهیم در این قسمت از مقاله ارز دیجیتال چیست؟ مورد بررسی قرار بدیم، نحوه کار ارزهای دیجیتال هست. همونطور که گفتیم، ارزهای دیجیتال زیادی وجود دارن و هر کدوم از این ارزها، برای انجام تراکنش های خودشون از روش های متفاوتی استفاده می کنند. برای مثال، ارز دیجیتال بیت کوین برای اجرای تراکنش های خودش از روش اثبات کار استفاده می کنه که در این روش ماینرها یا همون استخراج کننده ها، تراکنش ها رو تایید می کنند. روش اثبات کار در بلاک چین ها به عنوان یه سازوکار توافق جمعی شناخته میشه که در انجام این روش شرکت کننده ها در شبکه درباره تایید کردن یا نکردن تراکنش باید به توافق برسن.
همه تراکنش های رمز ارز، با کمک روشی که انتخاب میشن، به صورت همتا به همتا یا P2P انجام میشن و به این ترتیب نیاز به واسطه از بین میره. شاید این سوال برای شما پیش بیاد که چه چیزی بر ارزهای دیجیتال نظارت می کنه و امنیت اون ها رو تامین می کنه؟ در پاسخ به این سوال می تونیم بگیم که مسئولیت نظارت بر شبکه های ارز دیجیتال و فراهم کردن امنیت اون ها، به وسیله نودها یا اعتبارسنج ها انجام میشه. برای مثال در ارز دیجیتال بیت کوین، ماینرها مسئولیت امنیت شبکه بیت کوین رو بر عهده دارن و در رمز ارزهایی مثل ترون و آیاس در مورد انتخاب نودها رای گیری میشه.
بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال به عنوان اختراعی جانبی در حین کار کردن روی پروژه پول دیجیتال به وجود اومدن. همچنین این پروژه به دنبال ایجاد روشی بود که در اون در بسترهای دیجیتالی، امکان تبادل و تراکنش مالی وجود داشته باشه. علاوه بر این، بعضی از ارزهای دیجیتال از طریق استخراج کردن به وجود میان و برخی از ارزهای دیجیتال از قبل استخراج شدن و دیگه قابل استخراج نیستن. دوره آموزش ورود به بازار ارزسنج بهترین گزینه برای افرادی ست که تازه می خواهند وارد این بازار بشن و بصورت پایه ای مفاهیم این بازار رو یاد بگیرند.

مزایای استفاده ارز های دیجیتال

ارز دیجیتال چیست؟

در ادامه بحث ارز دیجیتال چیست؟ مزیت ارزهای دیجیتال را برای شما بازگو میکنیم. در اصل ارز های دیجیتال نسبت به ارز های رایج یا فیات برتری های متعددی دارن که بعضیاشونو با هم بررسی می کنیم.
 

1.    سرعت تراکنش ها:

برای انتقال رمز ارز ها بین دو نقطه از کره زمین چند ثانیه تا چند دقیقه نیاز به زمان خواهید داشت. اگر این کار را از طریق بانک ها انجام دهید، یا امکان پذیر نیست یا چند روز زمان خواهد برد.

2.    هزینه انتقال کم:

شما می تونید حجم زیادی از رمز ارز ها رو با کارمزد خیلی کم به هر نقطه دنیا انتقال بدید، در صورتی که سیستم های مالی بین المللی مثل سوئیفت و ... معمولا کارمزد های انتقال بالایی دارن.

3.     عدم محدودیت و ازادی عمل:

در فرآیند انتقال رمز ارز ها، سقف و حد خاصی وجود نداره و به هر مقدار که میخاید می تونید انتقال بدید به علاوه اینکه تراکنش های شما از فیلتر بانک هم عبور نمی کنه و هیچ کس نمی تونه اعمال نفوذی داشته باشه.

دلایل منحصر به فرد بودن ارزهای دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال چیست؟

ارزهای دیجیتال ویژگی های منحصر به فردی دارن که این ویژگی ها دلیل تمکایز اون ها از پول های معمولی هست. به همین منظور ما در ادامه برخی از ویژگی های ارزهای دیجیتال رو برای شما توضیح می دیم.

•    غیر قابل برگشت بودن تراکنش

یکی از ویژگی های ارزهای دیجیتال این هست که اگه انتقال پولی انجام بشه و تراکنشی تایید بشه، دیگه هیچ راهی برای بازگشت اون وجود نداره، مگه اینکه گیرنده ارز دیجیتال خودش تصمیم بگیره تا ارز دیجیتالی رو دریافت کرده رو برگشت بده. این نیز در صورتی میشه که در انتقال پول حقیقی راه هایی برای بازگشت تراکنش وجود داشته باشه.

•    ناشناس بودن

یکی دیگه از ویژگی های ارزهای دیجیتال، ناشناس بودن تراکنش های اون هاست. به عبارتی در خرید و فروش ارزهای دیجیتال کیف پول برای کاربران نقش همون شماره حساب رو داره و شامل اطلاعات هویت کاربران نمیشه. آدرس کیف پول رو که شامل حروف و اعداد هست، فقط با بررسی تاریخچه تراکنش و تحلیل دقیق میشه هویت افراد رو شناسایی کرد که در طراحی بعضی از ارزهای دیجیتال مثل مونرو، گرین و زی کش جوریه که شناسایی افراد تقریبا غیر ممکنه.

•    سطح امنیت بالا

یکی دیگه از ویژگی های ارزهای دیجیتال، سطح امنیت بالای اون هاست. به عبارتی امنیت مبادلات درون شبکه ارزهای دیجیتال که توسط قدرت هش به اشتراک گذاشته شده، توسط افراد تامین میشه و سیستم رمزنگاری این امکان رو به مردم میده تا کنترل پول های دیجیتال خودشون رو به عهده داشته باشن و اجازه دسترسی اون ها رو به افراد دیگه ندن.

معروف ترین ارزهای دیجیتال:

معروف ترین ارزهای دیجیتال

تاکنون حدود 10 سال هست که از زمان پیدایش ارزهای دیجیتال می گذره و بیش از 2000 ارز دیجیتال به بازار عرضه شدن که بیشتر اون ها به دلیل عدم کسب محبوبیت و سرمایه کافی، از بین رفتن. ولی ارزهای دیجیتالی هم وجود دارن که به دلیل ویژگی ها و کاربردهای خاصی که دارن، محبوبیت زیادی به دست اوردن و در این بازار مونگار شدن. به همین منظور ما در این قسمت از مقاله ارز دیجیتال چیست؟ می خواهیم ارزهای دیجیتال معتبری که همچنان به فعالیت خودشون ادامه داده و جزو بهترین ها هستن رو به شما معرفی کنیم.

•    بیت کوین(BTC)

میشه گفت که یکی از قدیمی ترین و معروف ترین ارزهای دیجیتال، بیت کوین هست. ارز دیجیتال بیت کوین 10 سال پیش توسط شخصی به نام ساتوشی ناکاموتو راه اندازی و عرضه بازار شد. همچنین همونطور که می دونین این ارز دیجیتال جایگاه نخست رو در بین ارزهای دیجیتالی داره. قیمت بیت کوین در طی ده سال از ده دلار تا 68 دلار رو طی کرده و امروزه بعنوان طلای ارزهای دیجیتال شناخته می شود.

•    اتریوم(ETH)

ارز دیجیتال اتریوم نیز یکی دیگه از معروف ترین ارزهای دیجیتال هست که توسط شخصی به نام ویتالیک بوترین راه اندازی و عرصه بازار شده. همچنین بهاره بدونین که ظهور اتریوم از ابتدا با ایده های نوآورانه ای همراه بود و اسم ارز این پلتفرم، اتر هست. علاوه بر این، اتریوم در زمان نوشتن این مقاله در رتبه دوم بازار کریپتوکارنسی قرار داره.

•    ریپل(XRP)

یکی دیگه از معروف ترین ارزهای دیجیتال هست که هنوز هم به کار خودش ادامه میده و بین ده ارز برتر بازار کریپتوکارنسی هست، ارز دیجیتال ریپل هست. ریپل نوعی پلتفرم متن باز هست که از اون به برای تراکنش های سریع و کم هزینه استفاده میشه. همچنین نام کوین ریپل، XRP هست و بر روی توسعه و گسترش سیستم پرداختی خود و همکاری با بانک ها تمرکز داره. علاوه بر این، ریپل از پول های رایج نیز در شبکه خودش پشتیبانی می کنه.

سخن پایانی

این بخش از مباحث آموزش ارز دیجیتال را به مقاله cryptocurrency چیست؟ اختصتص دادیم و  و طبق پیش بینی ها آینده رمز ارز ها به چه شکل خواهد بود. در کل فناوری بلاکچین و ارز های دیجیتال اومدن تا شیوه های سنتی معاملات رو تغییر بدن.  زمانی که بانک ها متولد شدن، انتقال در بستر بانک ها یک شیوه مدرن و خرید و فروش با پول کاغذی روش سنتی محسوب میشد، ولی الان با ظهور ارز های دیجیتال، معاملات بانکی سنتی شده و معاملات رمز ارزی مدرن. آیا به نظرتون روزی خواهد رسید که معاملات رمز ارزی سنتی بشن و شیوه مدرن تری ارائه بشه ؟ فقط گذر زمان می تونه جواب این سوال رو بده.


نظرات کاربران در مورد ارز دیجیتال چیست؟ بررسی صفر تا صد ارز دیجیتال بطور تخصصی

  1. کاوه (1401/08/19)

    ممنون بابت اطلاعات خوبتون در مورد ارز دیجیتال امسال یه حرکتی میزدن و رشد می کردن خیلی خوب میشد

  1. فرزاد (1401/08/29)

    بازار دوباره صعودی میشه. بعضی از توکن ها تو شرایط خاص خودشون هنوزم سود میدن باید بدونی کی بخری کی بفروشی

  1. سیامک نظری (1401/09/02)

    ممنون بابت اطلاعات خوبتون

  1. شاهین (1402/03/02)

    با سلام و قت بخیر یک صرافی ارز دیجیتال معتبر برای خرید و فروش ارز دیجیتال میتونید معرفی کنید؟

  1. احمد (1402/03/10)

    با سلام آیابه نظرتون زمستان ارزهای دیجیتال به پایان رسیده؟

در مورد ارز دیجیتال چیست؟ بررسی صفر تا صد ارز دیجیتال بطور تخصصی نظر دهید
سوال امنیتی :2 + 39 = ?