ارز دیجیتال چیست؟ بررسی صفر تا صد ارز دیجیتال بطور تخصصی

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "ارز دیجیتال چیست؟ بررسی صفر تا صد ارز دیجیتال بطور تخصصی"


  • 06:02 1403-02-07
  • زمان مطالعه: 20 دقیقه

ما می خواهیم در مقاله ارز دیجیتال چیست؟ به شما مطالبی در مورد ارزهای دیجیتال یا رمز ارزها بدیم تا با این پدیده نوظهور اشنایی داشته باشین. شاید تاکنون از دوستان یا اشناهاتون اسم ارز دیجیتال رو شنیده باشین و با شنیدن سودهایی که از این بازار به دست اوردن، شما هم دوست داشتین که وارد این بازار بشین، ولی چون اطلاعات کافی در مورد بازار نداشتین، نتونستین وارد دنیای ارزهای دیجیتال بشین. بنابراین دنبال به دست اوردن اطلاعاتی در این بازار هستین و می خواهین بیشتر با این حوزه و اصطلاحات کاربردی این بازار آشنایی داشته باشین.
این روزها دیگه واژه ارز دیجیتال مثل چند سال پیش برای خیلی از افراد نا آشنا به نظر نمی رسه. طی انی چند سال اخیر رشد قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال و پامپ های شدیدی که بعضی شت کوین ها مثل شیبا داشتن و یا حمایت افراد معروفی مثل ایلان ماسک و غیره از ارزهای دیجیتال حسابی این حوزه رو در همه جای دنیا سر زبون ها انداختن. در کسور ما هم کم نیستن افرادی که در این بازار سرمایه گذاری کرده و چه در صرافی های داخلی یا صرافی های خارجی کار خرید و فروش ارزهای دیجیتال رو انجام دادن. چیزی که برای همه واضح هستش اینه که ارزهای دیجیتال امروزه کم کم دارن به یک بخش جدایی ناپذیر از زندگی ما تبدیل میشن. مردم به کشورهایی مثل اوکراین به راحتی با ارز دیجیتال از سراسر دنیا برای بهبود اوضاع در شرایط جنگی کمک میکنن و به هر کسی در هر جای دنیا تنها با داشتن یه آدرس کیف پول ارز دیجیتال انتقال میدن. اگه دوست دارین با این حوزه بیشتر اشنایی پیدا کنین، توصیه می کنیم حتما این مقاله رو تا انتها مطالعه کنین.
وقتی وارد بازار ارزهای دیجیتال یا کریپتوکارنسی میشین، احتمالا با مفاهیم و اصطلاحات زیادی برخورد کنین و با کاربردهای و معانی این اصطلاحات آشنایی نداشته باشین. به همین منظور ما سعی کردیم در این مقاله اطلاعاتی در مورد ارزهای دیجیتال برای شما ارائه کنیم. همچنین در بخش هایی از مقاله به مفهوم اصطلاحات رایج در بازار ارزهای دیجیتال اشاره کردیم تا شما رو با این مفاهیم و اصطلاحات آشنا کنیم. پس بهتره در ادامه این مقاله از آموزش ارز دیجیتال ارزسنج همراه ما باشین تا اطلاعاتی در زمینه ارزهای دیجیتال به دست بیارین و با دانش و اطلاعات کافی وارد این بازار بشین.

پول و تاریخچه ارز دیجیتال

تاریخچه پول

اولین بحث از مقاله ارز دیجیتال چیست رو با بررسی روند تکامل پول شروع می کنیم. همانطور که می دانید؛ بشر از همان ابتدا دنبال راه ها و ابزار هایی بود که به اون وسیله نیاز های خودش رو برطرف کنه و مایحتاجش رو تهیه کنه. اولین راه حلی که بهش رسید مبادله کالا به کالا بود، هر کسی کالای مازاد خودش رو به کس دیگه ای میداد و ما به ازای اون وسیله مورد نیازش رو می گرفت.

کم کم فلزات با ارزشی مثل طلا، نقره و مس تبدیل به واحد پولی شدن و انسان ها با ضرب سکه هایی از جنس فلزات، اونا رو مبنای معاملات و خرید و فروش ها قرار دادن. رفته رفته احساس شد که حمل و انتقال پول های فلزی به عنوان پول با سختی های زیادی همراهه و در فواصل دور ممکنه با خطراتی مواجه باشه. به تدریج خزانه هایی شکل گرفتن که طلا و نقره مردم رو می گرفتن و در ازای اون یک رسید می دادن و اون رسید کاغذی به منزله همان مقدار طلای ذخیره شده اعتبار داشت.

بعد ها که این مراکز گسترش پیدا کردن بانک ها شکل گرفتند و شروع به چاپ کاغذ با پشتوانه طلا و نقره کردن. ارز های فیات یا رایج مثل دلار، یورو و .... که امرزوه باهاشون سر و کار داریم در واقع همان رسید های کاغذی یک سری پشتوانه ها مثل طلا و نقره هستن. البته ما بین این بحث بهتره بدونیم که در طول تاریخ تقریبا بانک ها هیچ وقت پایبند به این نبودن که متناسب با پشتوانه هاشون پول چاپ کنن و همواره در جهت منافع خودشون و دولت های وابسته اقدام به خلق پول بدون پشتوانه کردن و همین باعث شده تا ارزش پول های فیات و کاغذی همواره نزولی باشه.
در ارتباط با تاریخچه رمز ارز ها هم خوبه بدونید که ارز های دیجیتال یا رمز ارز ها (Cryptocurrency) آخرین نسل پول و ابزار مبادلات مالی هستن که در حدود یک دهه هست که پا به عرصه های مالی و اقتصادی گذاشتن. کریپتوکارنسی ها یا ارز های رمز نگاری شده یکی از کاربرد های فناوری بلاکچین هستن که چند سالیه در کانون توجهات قرار گرفتن.

تولد ارز های دیجیتال  به سال 2009 بر میگرده که بیت کوین به عنوان اولین ارز رمزنگاری شده توسط یک فرد ناشناس به نام ساتوشی ناکاموتو ارائه شد. اوایل کار توجهی به این پدیده نشد و بیت کوین و ایده ارز های دیجیتال از نظر خیلی از افراد مردود بود. در ابتدا بیت کوین اونقدری بی ارزش بود که با چند تا از اونا میشد یه پیتزا خرید. سال 2017 رو می تونیم سال شروع رشد چشمگیر و توجهات جهانی به رمز ارزها بدونیم. از این سال به بعد بود که کم کم ظرفیت های فناوری بلاکچین بیشتر مورد توجه قرار گرفت و ارز های دیجیتال اون شروع به رشد و توسعه فزاینده کردن. در حال حاضر که این مقاله نگارش میشه یعنی در اکتبر 2021، هزاران ارز دیجیتال داریم که روزانه در صرافی های ارز دیجیتال به ارزش میلیارد ها دلار دارن خرید و فروش و معامله میشن.

بلاکچین چیست؟ 

بلاکچین چیست؟

قبل از اینکه به سوال رمز ارز یا ارز دیجیتال چیست؟ جواب بدیم باید به این سوال پاسخ بدیم که بلاکچین چیست؟ واژه بلاکچین (Blockchain) از دو جز Block به معنی بلوک و Chain به معنی زنجیر تشکیل شده و به صورت تحت اللفظی می تونیم بلاکچین رو زنجیره بلوک ها معنا کنیم. بلاکچین زیر بنا و فناوری پشتیبان کریپتوکارنسی هستش و شاکله ارز های دیجیتال بر مبنای امکانات فناوری بلاکچین شکل می گیره. اگر بخوایم بیشتر در مورد بلاکچین توضیح بدیم، باید بدونیم که بلاکچین هستش که بستر نگه داری و انتقال رمز ارز ها رو فراهم می کنه.

بلاکچین از دانش رمز نگاری که شاخه ای از علوم ریاضی و کامپیوتر هستش برای انتقال ارز ها، گردش اطلاعات و ایجاد ارتباطات درون شبکه ای استفاده می کنه. فناوری بلاکچین، گردش آزاد و خارج از محدودیت اطلاعات رو ممکن می کنه و همچنین به خاطر ساختاری که داره امکان تقلب و دستکاری در داده ها هم وجود نداره. در بلاکچین، نسخه ای از اطلاعات بین همه کاربران شبکه پخش میشه و برای تایید فرآیند، این نسخه ها باید با همدیگه همخوانی داشته باشن، اگر کسی بخواد دستکاری انجام بده، مجبوره به طور همزمان به اطلاعات همه کاربران شبکه دسترسی پیدا کنه که در عمل چنین چیزی غیر ممکنه.
 
به عبارتی دیگه همونطور که می دونین در سال های اخیر، بازار ارزهای دیجیتال یا کریپتوکارنسی رونق گرفته و رمز ارزهایی مثل بیت کوین و اتریوم، سرمایه گذاران زیادی رو به خودشون جذب کردن. اساس ارزهای دیجیتال یا ارزهای رمزنگاری شده بر تکنولوژی بلاک چین استوار هست. بلاک چین ساختاری پیچیده داره که درک اون، نگاه شما رو نسبت به کارکرد ارزهای دیجیتال، بهتر می کنه. در ادامه سعی کردیم تا ساختار شبکه بلاک چین و نحوه کار این تکنولوژی رو برای شما به ساده ترین شکل توضیح بدیم.
در پاسخ به سوال بلاک چین چیست؟ می تونیم این جواب رو هم بدیم که بلاک چین نوعی پایگاه داده توزیع شده هست که بین شبکه های کامپیوتری به اشتراک گذاشته میشه. همچنین بهتره بدونین که بلاک چین به عنوان یه پایگاه داده، اطلاعات رو به صورت الکترونیکی در قالب فایل های دیجیتال یا رمزنگاری شده ذخیره و نگهداری می کنه.

علاوه بر این، بلاک چین ها بیشتر به خاطر نقش حیاتی خود در سیستم های ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، برای حفظ غیر متمرکز بودن تراکنش ها شناخته میشن. به عبارتی نوآوری بلاک چین به این صورت هست که امنیت تراکنش ها و اطلاعات جابجا شده رو تضمین می کنند و بدون نیاز به شخص دیگه ای مثل دولت یا بانک، قابل اعتماد هستن.
هدف بلاک چین این هست که اجازه بده تا اطلاعات دیجیتال ثبت و توزیع بشن، ولی ممکنه ویرایش اون وجود نداشته باشه. بنابراین بلاک چین پایه و اساس غیر قابل تغییر برای سابقه تراکنش هاست، چون نمیشه اون ها رو تغییر داد، حذف کرد و یا از بین برد. به همین دلیل هست که بلاک چین ها به عنوان فناوری توزیع شده نیز شناخته میشن. الان که با مفهوم و کاربر بلاک چین اشنا شدین، نوبه این رسیده تا با مفهوم ارز دیجیتال آشنا بشین، در ادامه همراه ما باشین.

ارز دیجیتال یا کریپتوکارنسی چیست ؟

ارز دیجیتال چیست؟

رمز ارز چیست و به چه شکل عمل می کنه؟ بر خلاف باور عمومی که فکر می کنن ارز های دیجیتال تنها کاربرد بلاکچین هستش باید بگم که رمز ارز ها تنها یکی از کاربرد های فناوری بلاکچین هستن. ارز های دیجیتال شکلی از دارایی های دیجیتال هستن که ماهیت فیزیکی ندارن و توسط الگوریتم ها و محاسبات پیچیده ریاضی تولید و انتقال داده میشن. بر خلاف ارز های رایج که متمرکز هستن و تراکنش هاشون توسط نهاد هایی مثل بانک و دولت ها مدیریت و کنترل میشه، رمز ارز ها ذات غیر متمرکز دارن و فرآیند های انتقال و تراکنش های اونا قابل نظارت و کنترل نیست.

این ویژگی از این نظر حائز اهمیته که در دنیای کنونی دولت ها با توجه به سیاست هاشون در مبادلات بانکی و پولی اعمال نفوذ می کنن و محدودیت های ایجاد کردن. نمونه بارز اون می تونه تحریم های بانکی باشه. در مقابل رمز ارز ها بدون دخالت شخص یا نهاد خاصی می تونن بدون هر گونه محدودیت بین دو نفر در دو نقطه از دنیا انتقال داده بشن.

به بیان دیگه ارز دیجیتال نوعی واحد پولی یا واسطه ای برای تبادل هست که ماهیت فیزکی نداره. همچنین ارزهای دیجیتال این روزها در حال تبدیل شدن به یه ارز رایج در بازار جهانی هستن و روزانه تعداد دولت ها، نهادها و سازمان هایی که این پول های دیجیتالی رو به رسمیت می شناسن، افزایش پیدا می کنه. همچنین افراد زیادی برای سرمایه گذاری و خرید و فروش ارزهای دیجیتال برای به دست اوردن سود بیشتر، وارد این بازار میشن.
اگه بخواهیم به زبان ساده تر مفهوم ارز دیجیتال رو توضیح بدیم، می تونیم بگیم که ارز دیجیتال یعنی پولی که در فضای اینترنت مورد استفاده قرار می گیره و ظاهر فیزیکی و قابل لمسی ندارن، به عبارتی وجود خارجی ندارن. البته بهتره بدونین با اینکه ارز دیجیتال در دنیای واقعی حالت فیزیکی نداره، ولی بسیاری از ویژگی های پول فیزیکی رو داره. همچنین نکته ای که در مورد ارز دیجیتال وجود داره این هست که به مکان خاصی محدود نمیشه و از هر نقطه از جهان میشه تراکنشی رو با استفاده از ارز دیجیتال انجام داد.
به طور خلاصه ارزهای دیجیتال همون رمز ارزهای معمولی هستن، با این تفاوت که این ارزها به صورت دیجیتالی بوده و هیچ اسکناسی رد و بدل نمیشه. همچین اسم دیگه این ارزها، رمز ارز هست. علاوه بر این، ارزهای دیجیتال یا رمز ارز تنوع بالایی دارن و نکته ای که باید بهش توجه کنین این هست که این ارزها به متمرکز نبودنشون، به هیچ ارگان یا نهادی وابسته نیست که یکی از ویژگی های اصلی ارزهای دیجیتال هست.

ارزهای دیجیتال چگونه کار می کنند؟

ارز دیجیتال چیست؟

موضوعی که می خواهیم در این قسمت از مقاله ارز دیجیتال چیست؟ مورد بررسی قرار بدیم، نحوه کار ارزهای دیجیتال هست. همونطور که گفتیم، ارزهای دیجیتال زیادی وجود دارن و هر کدوم از این ارزها، برای انجام تراکنش های خودشون از روش های متفاوتی استفاده می کنند. برای مثال، ارز دیجیتال بیت کوین برای اجرای تراکنش های خودش از روش اثبات کار استفاده می کنه که در این روش ماینرها یا همون استخراج کننده ها، تراکنش ها رو تایید می کنند. روش اثبات کار در بلاک چین ها به عنوان یه سازوکار توافق جمعی شناخته میشه که در انجام این روش شرکت کننده ها در شبکه درباره تایید کردن یا نکردن تراکنش باید به توافق برسن.
همه تراکنش های رمز ارز، با کمک روشی که انتخاب میشن، به صورت همتا به همتا یا P2P انجام میشن و به این ترتیب نیاز به واسطه از بین میره. شاید این سوال برای شما پیش بیاد که چه چیزی بر ارزهای دیجیتال نظارت می کنه و امنیت اون ها رو تامین می کنه؟ در پاسخ به این سوال می تونیم بگیم که مسئولیت نظارت بر شبکه های ارز دیجیتال و فراهم کردن امنیت اون ها، به وسیله نودها یا اعتبارسنج ها انجام میشه. برای مثال در ارز دیجیتال بیت کوین، ماینرها مسئولیت امنیت شبکه بیت کوین رو بر عهده دارن و در رمز ارزهایی مثل ترون و آیاس در مورد انتخاب نودها رای گیری میشه.
بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال به عنوان اختراعی جانبی در حین کار کردن روی پروژه پول دیجیتال به وجود اومدن. همچنین این پروژه به دنبال ایجاد روشی بود که در اون در بسترهای دیجیتالی، امکان تبادل و تراکنش مالی وجود داشته باشه. علاوه بر این، بعضی از ارزهای دیجیتال از طریق استخراج کردن به وجود میان و برخی از ارزهای دیجیتال از قبل استخراج شدن و دیگه قابل استخراج نیستن. دوره آموزش ورود به بازار ارزسنج بهترین گزینه برای افرادی ست که تازه می خواهند وارد این بازار بشن و بصورت پایه ای مفاهیم این بازار رو یاد بگیرند.

شاید کمتر کسی ده سال قبل فکر می کرد که رمز ارز ها و فناوری بلاکچین تا این حد بتونن موفق عمل کنن و فراگیر بشن. الان دیگه کمتر کسی هست که اسم ارز دیجیتال و بلاکچین به گوشش نخورده باشه و چیزایی در این مورد ندونه.  بازدهی بازار ارز های دیجیتال در چند سال اخیر اونقدری بالا و خیره کننده بوده که توجه همه رو به خودش جلب کرده. فرقی نمی کنه یک مولتی میلیاردر سرمایه دار باشه یا یک فرد عادی با سرمایه خرد، در هر صورت همه افراد دنبال کسب سود از این بازار جذاب هستن. این مقاله هم اختصاص داره به افراد تازه کار و مبتدی که تازه میخوان وارد این بازار و دنیای کریپتوکارنسی بشن و هم به کسانی که اطلاعات اولیه ای دارن و قصد دارن که دانش شون رو در این زمینه تکمیل کنن.

مزایای استفاده ارز های دیجیتال

ارز دیجیتال چیست؟

در ادامه بحث ارز دیجیتال چیست؟ مزیت ارزهای دیجیتال را برای شما بازگو میکنیم. در اصل ارز های دیجیتال نسبت به ارز های رایج یا فیات برتری های متعددی دارن که بعضیاشونو با هم بررسی می کنیم.
 

1.    سرعت تراکنش ها:

برای انتقال رمز ارز ها بین دو نقطه از کره زمین چند ثانیه تا چند دقیقه نیاز به زمان خواهید داشت. اگر این کار را از طریق بانک ها انجام دهید، یا امکان پذیر نیست یا چند روز زمان خواهد برد.

2.    هزینه انتقال کم:

شما می تونید حجم زیادی از رمز ارز ها رو با کارمزد خیلی کم به هر نقطه دنیا انتقال بدید، در صورتی که سیستم های مالی بین المللی مثل سوئیفت و ... معمولا کارمزد های انتقال بالایی دارن.

3.     عدم محدودیت و ازادی عمل:

در فرآیند انتقال رمز ارز ها، سقف و حد خاصی وجود نداره و به هر مقدار که میخاید می تونید انتقال بدید به علاوه اینکه تراکنش های شما از فیلتر بانک هم عبور نمی کنه و هیچ کس نمی تونه اعمال نفوذی داشته باشه.

مقاله پیشنهادی: 6 روش کسب درآمد از ارزهای دیجیتال

تفاوت ارزهای دیجیتال با پول های رایج:

ارز دیجیتال چیست؟

نوبه این رسیده تا در این قسمت از مقاله ارز دیجیتال چیست؟ به بررسی تفاوت ارزهای دیجیتال با پول رایج بپردازیم. بهتره بدونین که در استفاده از ارزهای دیجیتال علاوه بر نبودن واسطه و همتا به همتا بودن معامله ها، تراکنش ها برگشت ناپذیر هستن و تراکنشی که انجام میشه دیگه قابل برگشتن نیست. در خریدهای انلاین یا اینترنتی امکان پیگیری و لغو کردن تراکنش برای مشتری وجود داره ولی که این خرید با رمز ارزها انجام بشه، با تایید تراکنش دیگه امکام برگشت دادن اون برای کابران وجود نداره.
همونطور که می دونین واحد پول هر کشور مخصوص همون منطقه جغرافیایی هست. برای مثال شما نمی تونین از ریال کشور ایران در کشور امریکا، به طور مستقیم خرید و فروش انجام بدین. در حالی که ارزهای دیجیتال محدودیت جغرافیایی ندارن و کاربردشون در همه دنیا یکیه. همچنین بهتره بدونین که نمیشه ارزهای دیجیتال رو به صورت تقلبی چاپ و جعل کرد، در حالی که جعل پول رایج کشورها همیشه یکی از چالش هایی هست که مردم و دولت ها باهاش درگیر هستن. بنابراین استفاده از ارزهای دیجیتال مزیت های زیادی نسبت به پول های رایج داره.
یکی دیگه از تفاوت های ارزهای دیجیتال با پول های رایج، مربوط به ساختار تراکنش اون هاست. در تراکنش های انلاین بین دو نفر معمولا یه واسطه مثل بانک وجود داره که بر اون نظارت می کنه. ولی در نقل و انتقال ارز دیجیتال بین دو نفر به صورت همتا به همتا و P2P انجام میشه و به جای وجود یه نهاد واسطه مرکزی مثل بانک، درست بودن تراکنش در ارز دیجیتال توسط شبکه ای از کاربران که بر روی شبکه بلاک چین حضور دارن، تایید میشه. همچنین تفاوت دیگه ارزهای دیجیتال با پول های رایج، حفظ هویت کاربر هست. در تراکنش های معمولی آنلاین هویت کاربر احراز میشه ولی در ارزهای دیجیتال هویت کاربر حفظ میشه.

دلایل منحصر به فرد بودن ارزهای دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال چیست؟

ارزهای دیجیتال ویژگی های منحصر به فردی دارن که این ویژگی ها دلیل تمکایز اون ها از پول های معمولی هست. به همین منظور ما در ادامه برخی از ویژگی های ارزهای دیجیتال رو برای شما توضیح می دیم.

•    غیر قابل برگشت بودن تراکنش

یکی از ویژگی های ارزهای دیجیتال این هست که اگه انتقال پولی انجام بشه و تراکنشی تایید بشه، دیگه هیچ راهی برای بازگشت اون وجود نداره، مگه اینکه گیرنده ارز دیجیتال خودش تصمیم بگیره تا ارز دیجیتالی رو دریافت کرده رو برگشت بده. این نیز در صورتی میشه که در انتقال پول حقیقی راه هایی برای بازگشت تراکنش وجود داشته باشه.

•    ناشناس بودن

یکی دیگه از ویژگی های ارزهای دیجیتال، ناشناس بودن تراکنش های اون هاست. به عبارتی در خرید و فروش ارزهای دیجیتال کیف پول برای کاربران نقش همون شماره حساب رو داره و شامل اطلاعات هویت کاربران نمیشه. آدرس کیف پول رو که شامل حروف و اعداد هست، فقط با بررسی تاریخچه تراکنش و تحلیل دقیق میشه هویت افراد رو شناسایی کرد که در طراحی بعضی از ارزهای دیجیتال مثل مونرو، گرین و زی کش جوریه که شناسایی افراد تقریبا غیر ممکنه.

•    سطح امنیت بالا

یکی دیگه از ویژگی های ارزهای دیجیتال، سطح امنیت بالای اون هاست. به عبارتی امنیت مبادلات درون شبکه ارزهای دیجیتال که توسط قدرت هش به اشتراک گذاشته شده، توسط افراد تامین میشه و سیستم رمزنگاری این امکان رو به مردم میده تا کنترل پول های دیجیتال خودشون رو به عهده داشته باشن و اجازه دسترسی اون ها رو به افراد دیگه ندن.

اصطلاحات بازار ارزهای دیجیتال:

اصطلاحات بازار ارزهای دیجیتال

همونطور که گفتیم، در بازار ارزهای دیجیتال اصطلاحات و کاربردهای زیادی وجود داره که در ادامه شما رو با برخی اصطلاحات رایج در بازار ارزهای دیجیتال اشنا می کنیم و برای به دست اوردن مطالب بیشتر می تونین به مقاله اصطلاحات کاربردی در بازار ارزهای دیجیتال که در سایت ارزسنج قرار داره، مراجعه کنین.

•    نهنگ(Whale)

یکی از اصطلاحات رایج در بازار ارزهای دیجیتال که شاید تا الان شنیده باشین، اصطلاح نهنگ یا Whale هست. نهنگ به سرمایه گذارانی گفته میشه که مقدار بسیار زیادی رمز ارز و ارز دیجیتال در اختیار دارن. این سرمایه تا حدی هست که صاحبان اون می تونن بر روی روند قیمت بازار تاثیرگذار باشن.

•    کارمزد تراکنش(Transaction Fee)

یکی دیگه از اصطلاحات رایج در بازار ارزهای دیجیتال، کارمزد تراکنش هست. بهتره بدونین که در هر عملیات خرید یا فروش در تجارت الکترونیکی یکی از طرفین قرارداد باید هزینه ای رو به عنوان کارمزد پرداخت کنه.

•    صرافی(Exchange)

یکی دیگه از اصطلاحات بازار ارزهای دیجیتال، صرافی یا اکسنچنج هست. کار صرافی ها خرید و فروش ارز هست که به کاربران خودش اجازه میده تا با استفاده از ارزهای دیجیتال و همچنین ارزهای فیات، معامله های خودشون رو انجام بدن.

•    ساتوشی(SATS)

یکی دیگه از اصطلاحات بازار ارزهای دیجیتال که شاید شنیده باشین، ساتوشی هست. بهتره بدونین که ساتوشی کوچکترین واحد بیت کوین هست و هر واحد بیت کوین متشکل از 100 میلیون ساتوشی هست.

مقاله پیشنهادی: فناوری های ارزهای دیجیتال

چند نوع ارز دیجیتال وجود دارد؟

بازار ارزهای دیجیتال

در این قسمت از مقاله ارز دیجیتال چیست؟ به معرفی و بررسی انواع ارزهای دیجیتال می پردازیم. حتما تا الان اسم ارزهای دیجیتال زیادی رو شنیدین. از بیت کوین و لایت کوین گرفته تا اتریوم و دوج کوین و رمز ارزهای کمتر شناخته شده ای مثل دش، آیکون و کاوا، همگی تنها جزو کوچیکی از این دنیای بزرگ هستن و روز به روز هم تعداد اون ها افزایش پیدا می کنه و هم شاهد ظهور پروژه های نوآورانه زیادی هستیم. همچنین بهتره بدونین که هر ارز دیجیتالی برای مونگاری در بازار باید بر اساس ویژگی های و کاربردهای خاص خودشون، محبوبیت وسرمایه کافی رو به دست بیارن.
ارزهای دیجیتال رو میشه به چند دسته طبقه بندی کرد. برای مثال هر ارز دیجیتالی یا جزو توکن ها شناخته میشه و یا یه کوین هست. به ارز دیجیتالی که بلاک چین مخصوص خودش رو داشته باشه، کوین گفته میشه، ولی بعضی از ارزهای دیجیتال هم وجود دارن که بر بستر بلاک چین پروژه های دیگه راه اندازی شدن و خودشون بلاک چین ندارن. به چنین ارزهای دیجیتال هم توکن گفته میشه. برای مثال بیت کوین نوعی کوین هست، ولی ارز دیجیتال بت به دلیل اینکه از بلاک چین اتریوم استفاده می کنه، توکن گفته میشه.
علاوه بر این، همه ارزهای دیجیتالی که بعد از بیت کوین عرضه بازار کریپتوکارنسی شدن، جزو دسته آلت کوین ها قرار دارن. اتریوم، کاردانو و دوج کوین آلت کوین هستن و یا بعضی از ارزهای دیجیتال هم وجود دارن که ارزش اون ها با گدشت زمان تغییر نمی کنه که بهشون استیبل کوین یا ارز دیجیتال با ارزش ثابت گفته میشه، برای مثال تتر یه استیبل کوین هست که توسط دلار آمریکا پشتیبانی میشه. همچنین بعضی از ارزهای دیجیتال مثل بایننس کوین، سوشی سواپ و کریپتو دات کام کوین هم وجود دارن که مخصوص صرافی ها هستن و از اون ها برای کاهش کارمزد و مبادله بقیه ارزخای دیجیتال استفاده میشه. به این دسته از ارزهای دیجیتال هم ارزهای دیجیتال صرافی گفته میشه.

معروف ترین ارزهای دیجیتال:

معروف ترین ارزهای دیجیتال

تاکنون حدود 10 سال هست که از زمان پیدایش ارزهای دیجیتال می گذره و بیش از 2000 ارز دیجیتال به بازار عرضه شدن که بیشتر اون ها به دلیل عدم کسب محبوبیت و سرمایه کافی، از بین رفتن. ولی ارزهای دیجیتالی هم وجود دارن که به دلیل ویژگی ها و کاربردهای خاصی که دارن، محبوبیت زیادی به دست اوردن و در این بازار مونگار شدن. به همین منظور ما در این قسمت از مقاله ارز دیجیتال چیست؟ می خواهیم ارزهای دیجیتال معتبری که همچنان به فعالیت خودشون ادامه داده و جزو بهترین ها هستن رو به شما معرفی کنیم.

•    بیت کوین(BTC)

میشه گفت که یکی از قدیمی ترین و معروف ترین ارزهای دیجیتال، بیت کوین هست. ارز دیجیتال بیت کوین 10 سال پیش توسط شخصی به نام ساتوشی ناکاموتو راه اندازی و عرضه بازار شد. همچنین همونطور که می دونین این ارز دیجیتال جایگاه نخست رو در بین ارزهای دیجیتالی داره. قیمت بیت کوین در طی ده سال از ده دلار تا 68 دلار رو طی کرده و امروزه بعنوان طلای ارزهای دیجیتال شناخته می شود.

•    اتریوم(ETH)

ارز دیجیتال اتریوم نیز یکی دیگه از معروف ترین ارزهای دیجیتال هست که توسط شخصی به نام ویتالیک بوترین راه اندازی و عرصه بازار شده. همچنین بهاره بدونین که ظهور اتریوم از ابتدا با ایده های نوآورانه ای همراه بود و اسم ارز این پلتفرم، اتر هست. علاوه بر این، اتریوم در زمان نوشتن این مقاله در رتبه دوم بازار کریپتوکارنسی قرار داره.

•    ریپل(XRP)

یکی دیگه از معروف ترین ارزهای دیجیتال هست که هنوز هم به کار خودش ادامه میده و بین ده ارز برتر بازار کریپتوکارنسی هست، ارز دیجیتال ریپل هست. ریپل نوعی پلتفرم متن باز هست که از اون به برای تراکنش های سریع و کم هزینه استفاده میشه. همچنین نام کوین ریپل، XRP هست و بر روی توسعه و گسترش سیستم پرداختی خود و همکاری با بانک ها تمرکز داره. علاوه بر این، ریپل از پول های رایج نیز در شبکه خودش پشتیبانی می کنه.

•    لایت کوین(LTC)

یکی دیگه از معروف ترین ارزهای دیجیتال بازار کریپتوکارنسی، ارز دیجیتال لایت کوین هست. لایت کوین با انجام تغییراتی بر روی کدهای بیت کوین و برای پرداخت های سریع، راه اندازی شده. همچنین بهتره بدونین که ارز دیجیتال LTC توسط شخصی به نام چارلی لی راه اندازی و عرضه بازار شده. علاوه بر این، ارز دیجیتال لایت کوین جزو قدیمی ترین آلت کوین ها شناخته میشه و به نام نقره دیجیتالی نیز شناخته میشه.

دوج کوین(DOGE)

یکی دیگه از ارزهای محبوب در بازار کریپتوکارنسی ها، ارز دیجیتال دوج کوین هست. دوج کوین ارز دیجیتال کم ارزش(شت کوین) هست که با شوخی ساخته شده، ولی با حمایت های شخصی به نام ایلان ماسک این شوخی جدی شد و پله های ترقی رو طی کرد. همچنین بهتره بدونین که این ارز دیجیتال در سال 2013 توسط شخصی به نام بیلی مارکوس و جکسون پالمر بر پایه بلاک چین ساخته شده و کارمزد پایین تراکنش ها یکی از دلیل های محبوبیت این ارز دیجیتال هست.

علت محبوبیت ارزهای دیجیتال:

محبوبیت ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال به خاطر پر افت و خیز بودن قیمت هاشون، تکنولوژی بکار رفته در اون ها و همچنین به خاطر اینکه قابلیت برآورده کردن ایده های بزرگ کابران رو داشت، بین مردم جهان با سرعت زیادی محبوبیت زیادی به دست اوردن. علاوه بر این، بهتره بدونین ارزهای دیجیتال به خاطر اینکه تازه شروع به کار کردن و سابقه زیادی ندارن، بازاری بسیار پر افت و خیز و پر نوسان دارن. این نوسان های باعث شده تا سودهای چند صد درصدی و ضررهای چند درصدی به وجود بیاد.
تکنولوژی به کار رفته در ارزهای دیجیتال نیز فناوری رمزگذاری هست که به دلیل پایه ریاضی اون امکام تقلب و تخلف رو بسیار سخت و تا حدودی غیر ممکن کرده. همچنین بهتره بدونین که ارزهای دیجیتال به دلیل اینکه واسطه ها رو در هنگام انجام تراکنش حذف کردن، محبوبیت زیادی در بین افراد و معامله گران به دست اوردن.

آینده کریپتوکارنسی و رمز ارز ها 

اینده کریپتوکارنسی

خیلیا موقعیت کنونی بلاکچین و ارز های دیجیتال رو مدیون موفقیت اینترنت در دهه نود میلادی می دونن. اینترنت به عنوان یکی از بزرگ ترین اختراعات بشری و فناوری، همه جوانب زندگی و فعالیت در دنیا رو تحت تاثیر خودش قرار داده. خیلی از صاحب نظران حوزه فناوری و تکنولوژی معتقدن که آینده ارز دیجیتال بسیار روشنه و بلاکچین همان راه اینترنت رو طی خواهد کرد و مثل اون جوانب زندگی بشری در همه ابعاد رو تحت تاثیر قرار خواهد داد.

شرکت های بزرگ و غول های فناوری هر روز بیشتر از دیروز به ظرفیت های بلاکچین و ارز های دیجیتال توجه می کنن و سرمایه گذاری ها در این زمینه رو به افزایش هستش که نوید این رو میده که آینده ارز دیجیتال روشن خواهد بود. همین چند وقت قبل بود که غول فناوری فیس بوک اسم خودش رو به متا تغییر داد و اعلام کرد که به سمت متاورس پیش خواهد رفت. متاورس یک پروژه و محیط زندگی دیجیتالی واقعیت مجازی مبتنی بر بلاکچین هستش که اقتصاد مبتنی بر رمز ارز ها داره. علاقمندی مردم در سرتاسر دنیا به خرید و فروش ارزهای دیجیتال نشون دهنده اقبال بالا و دیدگاه مثبت سرمایه دار های دنیا نسبت به کریپتوکارنسی هستش.

روی هم رفته پیش بینی میشه ارز های دیجیتال و فناوری بلاکچین، همچنان با سرعت بالایی رشد و توسعه پیدا کنن و بیش از پیش اقتصاد دنیا رو تحت تاثیر قرار بدن. سرمایه گذاری بلند مدت روی رمز ارز ها با بنیاد قوی و پتانسیل بالا رو جدی بگیرید تا در آینده حسرت سود های بقیه رو نخورید.

خرید ارز دیجیتال به چه شکل است ؟

یکی از مباحثی که در مقاله ارز دیجیتال چیست؟ می خواهیم بطور خلاصه بهش بپردازیم اینه که چجوری رمز ارز بخریم؟ اصلی ترین بستر فروش و خرید ارز دیجیتال، صرافی های آنلاین ارز دیجیتال هستن. در حال حاضر ده ها صرافی در سراسر دنیا فعالیت دارن و روزانه میلیون ها دلار در بستر این صرافی ها معامله و خرید و فروش میشه. البته صرافی های خارجی یک سری ریسک ها و محدودیت ها برای کاربران ایرانی دارن و توصیه ما اینه که برای خرید یک سری از ارز های معروف و مطرح برای سرمایه گذاری از صرافی های معتبر ایرانی استفاده کنید. بعد از انتخاب صرافی مناسب، نیاز به یک کیف پول مناسب و امن برای نگه داری رمز ارز ها خواهید داشت. البته برخی از صرافی ها کیف پول های تحت وب ارائه میدن و می تونید ارز ها تونو در بستر خود صرافی نگه داری کنید ولی به طور کلی کیف پول های شخصی امنیت بیشتری خواهند داشت. صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس یکی از بهترین گزینه های پیش رو برای خرید انواع ارزهای دیجیتال است.

ریسک های سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

همانطور که گفته شد، ارزهای دیجیتال دسته ای جدید از دارایی های مالی هستند که به صورت رمزنگاری عمل می کنند و شما می توانید با خرید و فروش رمز ارزها سود زیادی به دست آورید. از آنجایی که رمز ارزها نوسانات زیادی دارند، سرمایه گذاری و ترید ارزهای دیجیتال سخت می شود. در زمان خرید و فروش رمز ارزها محتمل ریسک های زیادی می شوید. در ادامه به بررسی ریسک های سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال می پردازیم:

شکست پروژه ها

یکی از ریسک های سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال، احتمال شکست خوردن پروژه های کریپتویی است. بازار کریپتو کاملا به فضای استارتاپی شباهت دارد و احتمال شکست خوردن پروژه های ارز دیجیتال در آن زیاد است. شکست خوردن پروژه کریپتویی و یا کناره گیری برخی از اعضای مهم پروژه می تواند به کاهش قیمت ارز دیجیتال مربوطه و ضرر سرمایه گذاران باعث شود.

ریسک کاربر

یکی دیگر از ریسک هایی که سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال با آن روبرو هستند، ریسک کاربر است. از آنجایی که هیچ راهی برای برگشت یا لغو تراکنش رمز ارز وجود ندارد، در بیشتر مواقع اشتباه از سمت کاربران می تواند به معنی از دست رفتن دارایی ها ورمز ارزها باشد. بنابراین، سعی کنید تا به صورت محتاطانه روی ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنید تا ریسک از دست رفتن دارایی های خودتان را نداشته باشید.

ریسک قانون گذاری

ریسک قانون گذاری نیز سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال را تهدید می کند. وضعیت قانونی رمز ارزها در بیشتر کشورها تاکنون نامشخص است. برخی از آنها ارزهای دیجیتال را به عنوان اوراق بهادار محسوب می کنند و آنها را قبول دارند. همچنین برخی از کشورها نیز سخت گیری های زیادی انجام می دهند.

سخن پایانی

این بخش از مباحث آموزش ارز دیجیتال را به مقاله cryptocurrency چیست؟ اختصتص دادیم و  و طبق پیش بینی ها آینده رمز ارز ها به چه شکل خواهد بود. در کل فناوری بلاکچین و ارز های دیجیتال اومدن تا شیوه های سنتی معاملات رو تغییر بدن.  زمانی که بانک ها متولد شدن، انتقال در بستر بانک ها یک شیوه مدرن و خرید و فروش با پول کاغذی روش سنتی محسوب میشد، ولی الان با ظهور ارز های دیجیتال، معاملات بانکی سنتی شده و معاملات رمز ارزی مدرن. آیا به نظرتون روزی خواهد رسید که معاملات رمز ارزی سنتی بشن و شیوه مدرن تری ارائه بشه ؟ فقط گذر زمان می تونه جواب این سوال رو بده.


نظرات کاربران در مورد ارز دیجیتال چیست؟ بررسی صفر تا صد ارز دیجیتال بطور تخصصی

  1. کاوه (1401/08/19)

    ممنون بابت اطلاعات خوبتون در مورد ارز دیجیتال امسال یه حرکتی میزدن و رشد می کردن خیلی خوب میشد

  1. فرزاد (1401/08/29)

    بازار دوباره صعودی میشه. بعضی از توکن ها تو شرایط خاص خودشون هنوزم سود میدن باید بدونی کی بخری کی بفروشی

  1. سیامک نظری (1401/09/02)

    ممنون بابت اطلاعات خوبتون

  1. شاهین (1402/03/02)

    با سلام و قت بخیر یک صرافی ارز دیجیتال معتبر برای خرید و فروش ارز دیجیتال میتونید معرفی کنید؟

  1. احمد (1402/03/10)

    با سلام آیابه نظرتون زمستان ارزهای دیجیتال به پایان رسیده؟

در مورد ارز دیجیتال چیست؟ بررسی صفر تا صد ارز دیجیتال بطور تخصصی نظر دهید
سوال امنیتی :9+50 = ?