ادامه روند سقوط استیبل کوین USDN به زیر 1 دلار

ادامه روند سقوط استیبل کوین USDN به زیر 1 دلار
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

تقریباً 14 روز پیش، استیبل کوین نوترینو دلار آمریکا (USDN) به بالاترین سطح 0.994 دلار در هر واحد رسید و از آن زمان تاکنون نتوانسته است از محدوده 0.97 دلار در هر واحد بالاتر برود. دارایی وابسته به دلار با پروتکل بلاک چین ویوز مرتبط است و اخیرا پروتکل نوترینو توکنی به نام SURF که دارای ویژگی بازیابی هوشمند سرمایه است را به سبد ذخیره USDN اضافه کرده تا ذخایر استیبل کوین را بهبود بخشد.

براساس داده های کوین گکو، دلار نوترینو در 24 ساعت گذشته حتی کاهش بیشتری یافته و به 0.941 دلار سقوط کرده است. طبق معیارهای 30 روزه، USDN در 26 آگوست به 0.905 دلار کاهش یافته و این اولین باری نیست که USDN از برابری 1 دلار منحرف شده است. دلار نوترینو قبل از 26 آگوست تا به امروز، سه افت بزرگ دیگر به زیر قیمت 1 دلار داشته است.

قبل از 26 آگوست، در 14 جولای، قیمت USDN به 0.938 دلار به ازای هر توکن و در 11 می به 0.824 دلار برای هر کوین کاهش یافته است. در 4 آوریل، دلار نوترینو حتی کمتر از ضرر ثبت شده در 11 می بوده و به 0.787 دلار در هر کوین کاهش یافته است. با پیوستن توکن SURF به ذخایر USDN هم اکنون چهار توکن در ذخایر این استیبل کوین وجود دارند.

توسعه مکانیزم استیبل کوین در راستای بهبود ذخایر

پروتکل نوترینو خود را یک پروتکل الگوریتمی با ثبات قیمتی می ‌نامد که به ‌عنوان یک ابزار دیفای قابل دسترس عمل می ‌کند. تیم توسعه استیبل کوین بر این باور است که توکن SURF با دستیابی به "تعادل BR" نسبت حمایت USDN را بهبود می بخشد و مشوق های بیشتری را برای جامعه و سرمایه گذاران فراهم می نماید. (Backing Ratio،"تعادل BR" یا نسبت پشتوانه به میزان ذخایر صندوق اشاره دارد.)

به گفته برخی از حامیان ارزهای دیجیتال؛ توسعه ‌دهندگان Waves در حال ایجاد راهکارهایی هستند تا استیبل کوین USDN را «غیرقابل سقوط یا undepeggable» کنند و توکن SURF راه ‌حل پیشنهادی تیم مهندسین است. با این حال افزودن توکن SURF به ترکیب ذخیره USDN نیز مورد بررسی و انتقاد برخی از توسعه دهندگان قرار گرفته است.

همزمان برخی از منتقدان با اظهار اینکه پروتکل ویوز یک طرح پانزی است، استیبل کوین USDN با استیبل کوین الگوریتمی اکوسیستم ترا،UST مقایسه کرده اند. با این حال، ساشا ایوانوف، بنیانگذار ویوز، زوایای مختلف این انتقاد در مصاحبه با کوین دسک مورد ارزیابی قرار داده و او مقایسه USDN با UST Terra را رد کرده است.

براساس اظهارات وی؛ استیبل کوین UST هیچ پشتیبانی نداشت و توکن لونا برای ایجاد UST سوزانده شد و تنها با الگوریتم پشتیبانی شد. برعکس در USDN، توکن های ویوز در یک قرارداد هوشمند برای وثیقه استیبل کوین نگهداری می شوند.