استیبل کوین چیست ؟ | معرفی استیبل کوین های معروف

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "استیبل کوین چیست ؟ | معرفی استیبل کوین های معروف"


  • 06:02 1403-02-04
  • زمان مطالعه: 11 دقیقه

فناوری بلاکچین (blockchain) و ارز های دیجیتال (CryptoCurrency) از زمان تولد، مفهوم جدیدی از تبادلات مالی و پولی ارائه دادند. با معرفی بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال، خیلی از محدودیت ها و مشکلات نقل و انتقالات مالی برطرف شد. مشکلاتی مثل حجم انتقال، سرعت تراکنش، اعمال نفوذ نهاد یا قدرت های خاص و .... . فناوری بلاکچین اصالت رو در تمرکز زدایی می دونه و در پی این هستش که مدیریت یک شبکه دست کاربران و اعضای اون باشه و یک نهاد متمرکز خاص نتونه در فرآیند ها و تراکنش های شبکه اعمال نفوذ کنه.

بعد از خلق بیت کوین به عنوان اولین و معروف ترین ارز دیجیتال در سال 2009، هزاران رمز ارز دیگه با اهداف خاص خودشون متولد شدن و بر حسب ویژگی هاشون از جایگاهی در بازار برخوردارن. در بازار رمز ارز ها مفهومی داریم به نام استیبل کوین (Stablecoin)، اگر براتون سواله که استیبل کوین چیست و چه هدفی رو دنبال می کنه و اینکه با معروف ترین و کاربردی ترین استیبل کوین ها بازار آشنا بشین، توصیه داریم که این مقاله رو کامل بخونید. هدف ما از ارائه این مقالات کمک به شما در بهبود آموزش ارز دیجیتال هستش تا بتونین معاملات خود را بهتر مدیریت کنین.

استیبل کوین چیست ؟

استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین ها که بهشون ارز های با ثبات هم میگن، رمز ارز هایی هستن که پشتوانه ای از ارز های رایج مثل دلار، یورو و .... رو دارن و ارزش اونا با ارزش ارز فیاتی که در پشتوانه داره برابری می کنه. خب این سوال پیش میاد که اگر جفتشون هم یکی هستن و ارزش برابر دارن، تفاوت شون چیه و چرا اصلا استیبل کوین ها به وجود اومدند ؟ جواب اینکه در ارزش تفاوتی با هم ندارن. ولی در شیوه های ذخیره سازی و انتقال تفاوت معنا داری با همدیگه دارن.

ارز فیات قاعده و چهار چوب خاص خودش رو برای ذخیره سازی و انتقال داره. برای مثال شما ارز هایی مثل دلار و یورو رو یا باید به شکل اسکناس فیزیکی نگه داری کنید یا به بانک بسپارید. در مورد انتقال شون هم که می دونید محدودیت های خودشون رو دارن و بانک ها و دولت ها بر همه تراکنش ها نظارت دارن. ولی در مقابل استیبل کوین ها ضمن برابری ارزش با ارز های فیات، محدودیت های نگه داری و انتقال ارز های فیات رو ندارن و از این جهت مورد توجه بسیاری از کاربران و حتی تجار بین المللی قرار گرفتن. وقتی یک استیبل کوین منتشر میشه، به ازای هر کوین یا توکن از اون در بلاکچین یک واحد از ارز فیات به عنوان پشتوانه، سپرده گذاری میشه.

 البته استیبل کوین هایی هم داریم که پشتوانه طلا دارن و هر یک واحد از توکن اونا معادل ارزش مقدار مشخصی طلا هستش. از استیبل کوین ها بیشتر در جهت خرید سایر رمز ارز ها از صرافی ارز دیجیتال استفاده میشه. از اونجایی که یک استیبل کوین ارزش ثابتی داره و نوسان نمی کنه، می تونه معیار خوبی برای ارزش گذاری سایر رمز ارز ها و خرید اونا در صرافی ها باشه. در اصل مزیتی که استیبل کوین ها دارن، این هستش که از نوسانات ذاتی بازار رمز ارزها جلوگیری میکنن چون قیمت ثابتی دارن. بخاطر همین سرمایه گذاران در این بازار در هنگامی که می خوان سودشون رو ذخیره کنن، ارزهایی که خریدن رو به یک اسیبل کوین تبدیل می کنن.

انواع استیبل کوین ها

روش های مختلفی برای دسته بندی استیبل کوین ها وجود داره؛ اما مهمترین و پرکاربرد ترین روش ها مربوط به پشتوانه و نحوه عملکرد این نوع رمز ارزها است. در این بخش در مورد انواع Stable Coin ها بر اساس نحوه عملکردی که دارن صحبت کنیم.

انواع استیبل کوین ها

به طور کلی میتونیم استیبل کوین ها رو به 5 دسته کلی زیر تقسیم کنیم:

1.    استیبل کوین با پشتوانه پول ملی

این دسته از استیبل ها شامل مواردی هستن که با پشتوانه ارزهای فیات بوجود اومدن و ارزشی برابر با واحد های فیات معادلشون رو دارن. در سیستمی که برای این نوع ارزها تعریف شده، به ازای هر واحد از توکن هایی که به بازار عرضه میشه، یک واحد از ارز فیات باید به خزانه مربوط به استیبل کوین اضافه بشه.
استیبل کوین هایی که با پشتوانه ارزهای فیاتی مثل دلار آمریکا، یورو و ین بوجود اومدن، جزو ساده ترین و اولین Stable Coin های بازار رمز ارزها هستن. نسبت ارزشی در این نوع استیبل کوین ها کاملا یک به یک هست. توجه داشته باشین که تا وقتی ارزش ارز اصلی و پایه یک استیبل کوین ثابت بمونه، ارزش ذاتی Stable Coin مدنظر ما هم حفظ میشه.

2.    استیبل کوین با پشتوانه دارایی

نوع بعدی استیبل کوین هایی که وجود دارن، توسط دارایی پشتیبانی میشن. این دسته از Stable Coin ها شباهت بسیار زیادی رو به دسته قبلی دارن و تنها تفاوتشون در نوع دارایی های پشتیبان اون هاست. رمز ارزهای این دسته توسط دارایی های فیزیکی ارزشمند مثل طلا پشتیبانی میشن.
همچنین بعضی از استیبل کوین های این دسته به وسیله دارایی های فیزیکی و ملموس دیگه ای از جمله املاک و مستغلات هم پشتیبانی میشن. معمولا این نوع استیبل کوین ها با میزان مشخصی از کالای مورد نظر مرتبط هستن. توجه داشته باشین که دارایی معاد باید در یک مکان مشخص ذخیره بشه تا حسابرس های بین المللی به شکل دائم به اون ها دسترسی پیدا کنن و از درستی نسبت بین رمز ارز و دارایی پشتیبانی کننده، اطمینان پیدا کنن.

3.    استیبل کوین با پشتوانه ارز دیجیتال

نوع سوم استیبل کوین هایی که میخوایم تو مقاله Stable Coin چیست؟ مورد بررسی قرار بدیم، استیبل کوین هایی، شامل ارزهای باثبات هست که با پشتوانه ارز دیجیتال و وام هایی با وثیقه مازاد استفاده میکنن. به این ترتیب ارزش این دارایی ها ثابت و بدون تغییر باقی میمونه.

معمولا استیبل کوین هایی که پشتوانه ارز دیجیتالی دارن، به وسیله سبدی از رمز ارزها پشتیبانی میشن. از اونجایی که ارزهای دیجیتال نوسانات زیادی رو دارن، این استیبل کوین ها وام هایی رو با وثیقه های مازاد ارائه میکنن. وام گیرنده ها در این سیستم ها باید توکن های خود رو در قراردادهای هوشمند قفل کنن. همچنین در صورتی که ارزش وثیقه ها بیش از حد کاهش پیدا کنه، توکن های وثیقه گذاری شده نقد میشن تا از ضرر های بیشتر جلوگیری بشه.

4.    استیبل کوین الگوریتمی

همونطور که از اسم این نوع Stable Coin ها مشخصه، در این رمز ارزها از الگوریتم ها و قرارداد های هوشمندی برای حفاظت و ثبات قیمتی توکن ها استفاده میشه. در سیستمی که برای این استیبل کوین ها طراحی شده، با استفاده از سیاست افزایش یا کاهش عرضه و نیروهای بازار، سطح قیمتی و ارزش دارایی ها ثابت نگه داشته میشه.

نکته قابل توجهی که در مورد این نوع از رمز ارزهای ثبات دار وجود داره و اون ها رو نسبت به گروه های قبلی متفاوت کرده، عدم وجود پشتوانه برای اون هاست. این نوع از Stable Coin ها پیچیده ترین سیستم های مدیریتی رو دارن و ارزششون به وسیله الگوریتم های خاص و قرارداد های هوشمند تعیین و کنترل میشه.

5.    رپد توکن ها (Wrapped Token)

توکن های رپد به رمز ارزهایی گفته میشه که پشتوانه ی اون یک ارز دیجیتال دیگه هستش. بعضی از کارشناسان و فعالان حوزه کریپتوکارنسی ها، این نوع توکن ها رو به عنوان استیبل کوین نمیدونن؛ ولی با توجه به ارزش ثابت این رمز ارزها که توسط پشتوانه ی اون ها تامین میشه، تو برخی از منابع از رپد توکن ها به عنوان Stable Coin یاد شده.

اصطلاح رپد (Wrapped) به معنی پوششی است که بر اساس نحوه عملکرد این نوع توکن ها انتخاب شده. این توکن ها به عنوان پوششی برای یک توکن یا کوین دیگه هستن. برای بوجود آوردن توکن های رپد، مقداری از واحد های یک ارز دیجیتال به یک آدرس مخصوص واریز میشه و به ازای اون، توکن های رپد به شکل خودکار در شبکه ی دیگری ساخته میشن.

کاربرد استیبل کوین ها

کاربرد استیبل کوین ها

•    خرید و فروش های روزمره:

با توجه به اینکه استیبل کوین ها جایگزینی برای ارزهای فیات در بازار ارزهای دیجیتال هستن، امکان استفاده از این نوع رمز ارزها به منظور خرید و فروش های روزمره وجود داره. این رمز ارزها به خاطر ماهیت دیجیتالی که دارن، مزیت هایی رو نسبت به پول های فیات دارن که در ادامه بیشتر توضیحشون میدیم.

•    سرعت بالاتر در نقل و انتقالات بین المللی:

یکی از مهمترین مزیت های Stable Coin ها، سرعت بسیار بالای اون ها در مقایسه با پول های فیات هستش. به لطف استفاده از شبکه بلاک چین، ارسال پول به سراسر جهان تو کمتر از چند دقیقه امکان پذیر شده. این در حالیه که تو سیستم های مالی سنتی و قدیمی، این فرآیند ممکنه که روزها و حتی هفته ها طول بکشه.

•    دور زدن تحریم ها:

همونطور که میدونین کشور عزیزمون ایران، توسط ابر قدرت های جهان تحریم شده. به همین دلیل امکان استفاده از خدمات مالی بین المللی برای ایرانیان وجود نداره. این مسئله برای تاجر ها و فعالان اقتصادی کشورمون مشکلات بسیاری رو بوجود آورده. اما به لطف تراکنش های ناشناس در رمز ارزها، امکان تحریم فرد یا کشور خاصی وجود نداره.

•    پرداخت های هوشمند:

در ادامه مقاله استیبل کوین چیست؟ یکی از مهمترین و کمتر شناخته شده ترین کاربرد های استیبل کوین ها رو بهتون معرفی میکنیم. اگه با قرارداد هوشمند و نحوه استفاده از اون ها آشنا باشین، میدونین که در این قرارداد ها یک سری پیش شروط وجود داره. برای برآورده کردن این پیش شروط میتونین از Stable Coin ها استفاده کنین.

•    سرمایه گذاری:

همونطور که میدونین ارز کشورمون هر روز ارزشش رو بیشتر از قبل از دست میده. به همین دلیل برخی از افراد ترجیح میدن که پس انداز های خودشون رو به شکل دلار نگهداری کنن تا ارزش سرمایه هاشون حفظ بشه. به لطف استیبل کوین هایی که پشتوانه دلاری دارن، امکان چنین سرمایه گذاری هایی وجود داره. مزیت استفاده از Stable Coin ها برای این منظور رو میتونیم در نگهداری و خرید و فروش راحت تر و امنیت بیشتر دارایی های دیجیتالی بدونیم.

•    بهبود عملکرد صرافی های ارز دیجیتال:

همونطور که میدونین بیشتر کشور های دنیا و دولت هاشون با ارزهای دیجیتال مخالف هستن. به همین خاطر واریز و برداشت پول فیات در بیشتر صرافی های ارز دیجیتال امکان پذیر نیست. استفاده از ارزهای دیجیتال با ثبات به کاربر ها و پلتفرم ها معاملاتی کمک میکنه که این مشکل رو برطرف کنن.

•    محافظت از سرمایه در برابر نوسانات بازار:

همونطور که میدونین بازار ارزهای دیجیتال نوسانات زیادی رو داره. در شرایط بحرانی که معامله گر میدونه ریزش عمیقی قراره رخ بده، با تبدیل دارایی های دیجیتالیش به استیبل کوین از این نوسانات در امان میمونه. همچنین با برگشتن ثبات به بازار، میتونه سریعتر دست به عمل بشه و تو بهترین قیمت ممکن ارز دیجیتال بخره.
 

استیبل کوین های معروف

در ادامه این مقاله، استیبل کوین های معروف و کاربردی بازار رمز ارز ها با مشخصات کاملشون رو معرفی می کنیم.

استیبل کوین تتر (TUSD)

استیبل کوین تتر

استیبل کوین تتر معروف ترین و پر کاربرد ترین ارز دیجیتال با ارزش ثابت در دنیای کریپتوکارنسی هستش. هر یک عدد استیبل کوین Tether ارزشی معادل یک دلار امریکا داره. به عبارتی شرکت Tether limited یعنی همان شرکت ارائه دهنده استیبل کوین تتر در ازای انتشار هر توکن تتر، یک دلار امریکا در صندوق خودش قرار میده.

در حال حاضر استیبل کوین تتر توسط بلاکچین های مختلفی پشتیبانی میشه ولی در ابتدا کار خودش رو با بلاکچین omni یا همون بلاکچین بیت کوین شروع کرد. بلاکچین omni مشکلات انتقال بیت کوین رو برای انتقال تتر هم داشت و از همین رو تتر به سرعت به استفاده از سایر بلاکچین ها رو آورد. در حال حاضر تتر با اکثر بلاکچین های مطرح کار می کنه که هر کدوم شرایط خاص خودشون رو دارن. در ادامه بلاکچین ها و شبکه های انتقال معروفی که با تتر کار می کنن رو براتون معرفی می کنیم.

•    شبکه ERC – 20 : استفاده از شبکه اتریوم برای انتقال استیبل کوین Tether یکی از محبوب ترین و رایج ترین شیوه های انتقال استیبل کوین USDT هستش. شبکه انتقال ERC – 20 توسط اکثر صرافی های پشتیبانی میشه ولی ایرادی که این شبکه برای انتقال استیبل کوین Tether داره اینه که نرخ کارمزد های اون بالاست و برای کسانی که حجم پایین تتر رو میخوان انتقال بدن، مناسب نخواهد بود.

•    شبکه TRC – 20 : شبکه ترون هم در انتقال تتر بسیار پرکاربرده و همانند ERC – 20 در اکثر صرافی ها پشتیبانی میشه. تفاوت عمده شبکه ترون با شبکه اتریوم در مقدار کارمزد هاشون هست؛ که نرخ کارمزد در شبکه ترون خیلی پایین تر از شبکه اتریوم هستش. به علاوه سرعت تراکنش ها در TRC – 20 به مراتب بالاتر هم هست و این دو دلیل باعث محبوبیت شبکه انتقال ترون بین کاربران استیبل کوین تتر شده.

•    شبکه BEP – 20 : تتر بر بستر شبکه انتقال اسمارت چین برای اولین بار در صرافی بایننس معرفی شد. شبکه انتقال اسمارت چین هم به دلیل سرعت بالا و کارمزد کمتر محبوبیت بالایی بین کاربران استیبل کوین USDT و فعالان بازار ارز های دیجیتال به دست آورده.

استیبل کوین ترو یو اس دی (TrueUSD) 

استیبل کوین TUSD

استیبل کوین ترو یو اس دی با نماد TUSD از دیگر رمز ارز های با ارزش ثابت بازار هستش. استیبل کوین ترو یو اس دی هم همانند تتر پشتوانه دلاری داره و هر یک واحد اون برابر با یک دلار امریکا هستش. این استیبل کوین در محبوبیت بعد از تتر قرار داره و تیم توسعه دهنده اون به شدت در تلاشه تا با اضافه کردن امکانات جدید مثل درگاه پرداخت بین المللی بر محبوبیت استیبل کوین TUSD اضافه کنه.

استیبل کوین جمینی (GUSD)

استیبل کوین جمینی

استیبل کوین جمینی سومین استیبل کوین معروف بازار هستش که مثل دو تای قبلی با پشتوانه دلار امریکا کار می کنه. استیبل کوین GUSD بر بستر شبکه اتریوم فعالیت می کنه و شرکت توسعه دهنده استیبل کوین GUSD یک صرافی به همین نام هم داره و کاربران می تونن برای تهیه این استیبل کوین، به صرافی جمینی مراجعه کنن. پشتوانه دلاری این رمز ارز در بانک های امریکایی ذخیره شده و هر یک عدد توکن جمینی ارزشی معادل یک دلار امریکا داره.

استیبل کوین بایننس (BUSD)

بایننس یو اس دی

صرافی معروف بایننس در سال 2019 استیبل کوین بایننس رو با پشتوانه دلار امریکا ارائه داد. به ازای هر یک واحد استیبل کوین BUSD، صرافی بایننس یک دلار امریکا سپرده گذاری کرده. استیبل کوین بایننس نقدینگی بالایی داره و توسط خیلی از صرافی های مطرح پشتیبانی میشه. خیلیا پیش بینی می کنن که این رمز ارز یعنی استیبل کوین BUSD تبدیل به رقیب جدی تتر در آینده خواهد شد.

استیبل کوین دای (DAI)

استیبل کوین دای

استیبل کوین دای، رمز ارز معروف دیگه با ارزش ثابت و برابر با یک دلار امریکا هستش که روی شبکه های انتقال اتریوم (ERC – 20) و اسمارت چین (BEP – 20) کار می کنه. استیبل کوین دای یک تفاوت عمده با سایر استیبل کوین های دلاری مثل تتر داره و اون هم ذات غیرمتمرکز این ارز هستش که باعث میشه کنترل و نظارت بر این ارز کمتر بشه. استیبل کوین DAI پشتوانه الگوریتمی داره  به این معنی که ما به ازای اون دلاری در حساب بانکی قرار نگرفته و قیمتش با اجرای یک سری الگوریتم های هوشمند تنظیم میشه.

اگر قیمت استیبل کوین DAI بیش از حد افزایش یا کاهش پیدا کنه، با الگوریتم های هوشمند این رمز ارز تعدادی توکن ساخته یا سوزانده میشه که این امر سبب نزدیک شدن دوباره قیمت دای به دلار میشه.

استیبل کوین دیجیکس (DGX)

استیبل کوین دیجکس

استیبل کوین دیجیکس از کوین هایی هستش که پشتوانه طلا داره. به عبارتی هر واحد توکن این ارز، ارزشی برابر با مقدار مشخصی از طلا داره. تیم توسعه دهنده استیبل کوین DGX برای یک توکن این ارز یک گرم طلا در نظر گرفته و برای مثال کسی که ده واحد از این ارز رو میخره مثل اینه که ده گرم طلا خریده. پر واضحه که ارزش استیبل کوین DGX با نوسانات قیمت طلا تغییر می کنه و بالا و پایین میشه.

یکی از کاربرد های استیبل کوین های با پشتوانه طلا، برای کسانی هستش که میخوان روی طلا سرمایه گذاری کنن و ریسک نگه داری فیزیکی طلا رو نداشته باشن. این افراد می تونن با خرید استیبل کوین دیجیکس دقیقا روی طلا سرمایه گذاری کنن بدون اینکه محدودیت های نگه داری طلا رو داشته باشن. این رمز ارز هم در شبکه اتریوم فعالیت داره و با استاندارد ERC – 20 منتقل و نگه داری میشه.

سخن پایانی

در این مقاله به سوال استیبل کوین چیست پاسخ دادیم و با مفهوم استیبل کوین آشنا شدیم. استیبل کوین ها ابزار خرید سایر رمز ارز ها در بازار هستن و برای فعالیت در بازار کریپتوکارنسی بهتره که با این مفاهیم آشنا باشید و متناسب با شرایط و اهدافتون استیبل کوین مناسب رو خریداری کنید. استیبل کوین های معروف بازار رو هم بهتون معرفی کردیم و گفتیم که هر کدوم روی چه شبکه ای کار می کنه و چه پشتوانه ای داره. استیبل کوین USDT هم به عنوان معروف ترین و پرکاربرد ترین استیبل کوین بازار به طور کامل براتون شرح داده شد. اگه دوست دارین در این بازار یک متخصص بشین دوره آموزش ارز دیجیتال می تونه یکی از بهترین گزینه ها برای شما باشه.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد استیبل کوین چیست ؟ | معرفی استیبل کوین های معروف

در مورد استیبل کوین چیست ؟ | معرفی استیبل کوین های معروف نظر دهید
سوال امنیتی :8+81 = ?