ادامه روند پذیرش ارزهای دیجیتال در آفریقا

ادامه روند پذیرش ارزهای دیجیتال در آفریقا
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه:2 دقیقه

بر اساس گزارشChainalysis، پلتفرم داده بلاک چین،Cryptomania (بمعنای جنون دیجیتال) سریعتر از هر جای دیگر جهان قاره آفریقا را فرا گرفته است و حجم تراکنش ها بین جولای 2020 تا 2021 1200درصد افزایش یافته است. در نیجریه، بزرگترین اقتصاد آفریقا، از هر سه نفر یک نفر قبلاً استفاده از ارزهای دیجیتال را گزارش کرده اند، که آن را به یکی از بزرگترین بازارهای دیجیتال توسط کاربران در سراسر جهان تبدیل می کند.

سال گذشته، کنیا از نظر تجارت ارزهای دیجیتال همتا به همتا در رتبه اول جهانی قرار گرفت و نیجریه با وجود ممنوعیت، شاهد افزایش چشمگیری در استفاده از ارزهای دیجیتال بوده است. در آفریقا، نرخ پذیرش سریع توسط جمعیت جوانی تقویت می ‌شود که ارزهای دیجیتال راهی برای جلوگیری از تورم می دانند. برای مطالعه بیشتر در مورد اینکه ارز دیجیتال چیستبه مقاله ای با همین نام در سایت ارز سنج مراجعه کنید.

واکنش کشورهای آفریقایی به افزایش تجارت دیجیتال

بیش از نیمی از کشورهایی که خرید ارز دیجیتال را محدود می کنند، شامل آفریقا می ‌شود. دولت‌ های آفریقایی بدون توجه به تنظیم قوانین مرتبط با ارزهای دیجیتال، تجارت ارزهای دیجیتال را ممنوع اعلام کرده اند که در کند کردن تجارت بی‌ اثر بوده است.

بانک مرکزی نیجریه سال گذشته موسسات مالی خود را از فعالیت در تراکنش ‌های ارزهای دیجیتال منع کرد. در 23 کشور آفریقایی دیگر نیز که ممنوعیت ‌های ضمنی یا کلی برای تجارت وجود دارد، روند کند شدن تجارت ارزهای دیجیتال مشهود نیست.

مقررات ارزهای دیجیتال در بسیاری از کشورهای آفریقایی نامطلوب است، کشورهای پیشتاز مانند آفریقای جنوبی و موریس نشان داده‌ اند که چگونه یک موضع مترقی نسبت به ارزهای دیجیتال می‌ تواند مزایای زیادی را ایجاد کند. نوع رویکرد نظارتی، در نهایت علاقه سرمایه گذاران نهادی بخش خصوصی را جلب و باعث رونق تجارت دیجیتال در این کشورها خواهد شد.

افزایش استفاده از ارزهای دیجیتال در آفریقا، علیرغم چالش های نظارتی

تلاش ‌های دولت ‌ها برای محدود کردن ارزهای دیجیتال هیچ کمکی به کند کردن رشد آن نکرده است. در نیجریه، کشوری با 200 میلیون نفر جمعیت با میانگین سنی 18 سال، جوانان در ایجاد محصولات مالی دیجیتال مبتکر بوده اند که مشکلات نوسانات سیستماتیک و ناامنی مرتبط با آنرا برطرف می کند. از زمان ممنوعیت تجارت ارزهای دیجیتال، ارز در برابر دلار 10 درصد ضعیف تر شده است.

از قضا، سرنوشت این تاجران جوان ارزهای دیجیتال نیجریه ای در دستان ژنرال ۷۹ ساله سابق ارتش، رئیس جمهور محمدو بوهاری است. در عصر تیک تاک و متاورس، سیاست بوهاری نسبت به تمایلات جوانان نیجریه سرکوب بوده است.

ژوئن گذشته، اندکی پس از اینکه توییتر نظرات او را در مورد تهدید به خشونت علیه شورشیان بیافرا در جنوب شرقی کشور حذف کرد، دولت او توییتر را به طور کامل در کشور ممنوع اعلام کرد که هفت ماه بعد با فشار جامعه مدنی دوباره فعال شد. 

جنبش اعتراضی علیه خشونت پلیس، EndSARS، از طریق تراکنش‌ های بیت‌ کوین تامین شده بود، که باعث شد ممنوعیت تجارت دیجیتال به دلیل همین گزارشات ایجاد شود. همچنین بزرگان دولت نیجریه، ارزهای دیجیتال را تهدیدی برای ثبات بازارهای مالی می دانند. 

این دلیل برخی مقامات آمریکا برای مخالفت با ارزهای دیجیتال نیز هست، اما تنظیم کننده های ایالات متحده به جای ممنوعیت صنعت ارزهای دیجیتال، به دنبال راه هایی برای تسهیل بازار باثبات هستند. ما فقط می توانیم امیدوار باشیم که رهبران بازارهای آفریقایی نظر خود را تغییر دهند، زیرا کریپتومانیا گذرا نیست.

تگ ها