اصلاح قوانین مالیات ارزهای دیجیتال در ژاپن

اصلاح قوانین مالیات ارزهای دیجیتال در ژاپن
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، اخیرا اعلام کرده است که احتمالا دولت آماده اصلاح قوانین مالیاتی ارزهای دیجیتال در کشور در راستای اهدف توسعه و رشد مرتبط با وب 3 می باشد.

براساس سخنرانی هفته گذشته فومیو کیشیدا در مجلس، توسعه و گسترش وب 3 باعث رشد اقتصادی عظیمی خواهد شد. اوایل ماه می، نخست وزیر ژاپن، کیشیدا، همچنین در خصوص توسعه وب3 با سرمایه ‌گذاران بریتانیایی گفتگویی داشته است. در نشست مذکور همچنین در مورد متاورس، فن آوری بلاک چین و توکن‌ های غیرقابل تعویض،NFT نیز تبادل نظر هایی صورت گرفته است.

با این حال براساس اظهارات منتقدان، مشاغل و استعدادهای مرتبط با ارزهای دیجیتال در ژاپن به دلیل سیاست های مالیاتی بیش از حد سخت ‌گیرانه دولت ‌های قبلی محدود شده و بسیاری از متخصصان این حوزه را مجبور به خروج از کشور کرده است. طبق ادعای گروهی از منتقدان یکی از سرسخت‌ ترین مخالفان سیاست مالیاتی فعلی ارزهای دیجیتال، که قانون طبقه ‌بندی دارایی دیجیتال به عنوان درآمد متفرقه را ارائه نموده است، نماینده حزب مخالف حزب دموکرات مردم، یوئیچیرو تاماکی می باشد. به گفته کارشناسان این حزب مالیات بر سود دارایی های دیجیتال بر اساس قوانین افزایش سرمایه می تواند گزینه بهتری باشد.

پیشنهادات نمایندگان احزاب مجلس ملی ژاپن در خصوص اصلاح قوانین مالیاتی

نماینده حزب مخالف حزب دموکرات مردم، یوئیچیرو تاماکی اخیرا از دولت ژاپن خواسته تا سیستم فعلی را کنار گذاشته و امتیازات مالیاتی بیشتری برای شرکت‌ های دیجیتال داخلی فراهم نمایند تا مسیر توسعه دیجیتال کشور هموار تر شود. نماینده این حزب مجدداً در جلسه کمیسیون بودجه مجلس نخست وزیر را به چالش کشید و اظهار داشت که دولت باید تنها زمانی از شرکت ها و افراد مالیات بگیرد که سود واقعی محقق شود، یعنی در واقع زمانی که ارز دیجیتال با فیات معامله می شود.

نخست وزیر در پاسخ به اظهارات نماینده حزب مخالف حزب دموکرات مردم، یوئیچیرو تاماکی، اظهار داشت دولت پیشنهاد ارائه شده توسط این حزب را با دقت بررسی خواهد کرد.
از سوی دیگر افراد دیگری از درون حزب خود نخست وزیر، حزب حاکم لیبرال دموکرات مشتاق اصلاح قوانین مالیاتی کشور می باشند. به گفته نمایندگان موافق طرح اصلاح مالیات دارایی های دیجیتال، اکثر کشورهای دیگر با قوانین مالیاتی پیشرفته ارزهای دیجیتال، مالیات بر درآمد دارایی های دیجیتال را با استفاده از پروتکل های مالیات بر درآمد سرمایه اعمال می کنند.

همچنین فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن قبلاً در خصوص بهبود قوانین محیط زیستی به منظور ادغام خدمات دیجیتال جدید در بخش وب3 اظهار نظر کرده است؛ طبق گفته وی دولت تصمیم دارد در کنار توسعه فن آوری کمترین آسیب را محیط زیست وارد نماید.

پذیرش ارزهای دیجیتال در ژاپن

MonaCoin یا MONA یک ارز دیجیتال است که عمدتاً در ژاپن استفاده می شود. MonaCoin به عنوان یک شبکه پرداخت برای تراکنش های همتا به همتا، دور زدن مبادلات یا دخالت شخص ثالث طراحی شده است. این ارز دیجیتال در سال 2013 به عنوان هارد فورک از لایت کوین ایجاد شد و به طور کلی از بلاک چین یکسان استفاده می کند.

ژاپن در حال حاضر حداقل 20 صرافی ارز دیجیتال محلی دارد که 100 درصد توسط تنظیم کننده ها تایید شده اند و می توان در آنها مبادلادت ارزهای دیجیتال را بصورت قانونی انجام داد. علاوه بر آن نهنگ های چند ملیتی، مانند بایننس یا کراکن نیز در کشور فعالیت می کنند که باعث رونق ارزهای دیجیتال در زاپن شده است.
 

تگ ها