صرافی ارز دیجیتال چیست؟ (معرفی انواع صرافی های ارز دیجیتال)

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "صرافی ارز دیجیتال چیست؟ (معرفی انواع صرافی های ارز دیجیتال)"


  • 13:01 1403-01-09
  • زمان مطالعه: 14 دقیقه

صرافی ارز دیجیتال چیست؟ در سالیان اخیر یعنی حدودا از سال 2017 میلادی به بعد، ارز های دیجیتال و فناوری بلاکچین، با سرعت فزاینده ای مورد توجه عموم و شرکت های فناوری قرار گرفتن و جای پای خودشون رو باز کردن. بازار ارز های دیجیتال در این مدت سود بسیار بالایی عاید خیلی از کاربرن خودش کرده و به یک بازار مالی جذاب تبدیل شده.
بازدهی ارز های دیجیتال در این چند سال اخیر فارغ از نوسانات مقطعی، آنچنان بالا بوده که هم اکنون اکثر مردم با سرمایه های خرد و کلان خودشون در صدد این هستن که به این بازار ورود کنن و به سود و درآمد برسن. در این مقاله قصد داریم در این مورد صحبت کنیم که صرافی ارز دیجیتال چیست و به عنوان بستری برای مبادله و خرید و فروش ارز های دیجیتال چه طوری عمل می کنه.
در مطالبی که ارائه خواهیم کرد، همه جوانب صرافی های ارز دیجیتال رو بررسی می کنیم و در پایان مخاطبان این مقاله به یک دید جامع و کامل خواهند رسید. به طور خلاصه در این مقاله توضیح داده میشه که صرافی ارز دیجیتال چیست، انواع صرافی ارز دیجیتال، مقایسه بین صرافی های ایرانی و خارجی و .... و اینکه در بستر صرافی های ارز دیجیتال چه کار هایی میشه انجام داد و در انتها معرفی چند مورد از صرافی های خوب و قابل اعتماد که امکانات خوبی هم ارائه میدن رو خواهیم داشت. این مقاله از آموزش ارز دیجیتال ارزسنج رو تا انتها بخونید و با این موضوع کامل آشنا بشید و اگر خواستید در دوره آموزش حضوری ارزهای دیجیتال در ارومیه شرکت کنید با ما تماس بگیرید.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی ارز دیجیتال چیست؟ زمانی که صحبت از صرافی میشه و این کلمه رو میاریم، ذهن مون به سمت مفهوم آشنایی که همان صرافی های رایج پول فیات یا Exchange ها هستن، میره که در اونا ارز های رایج مثل دلار، یورو، لیر و .... خرید و فروش و به هم تبدیل میشن. در ارتباط با صرافی های ارز دیجیتال، تا حدودی شباهت به صرافی های رایج وجود داره و در مواردی هم تفاوت هایی هست که در ادامه مفصل بررسی میشه.
به طور کلی، صرافی های ارز دیجیتال، بستری هستن برای خرید و فروش و معاملات رمز ارزی که به شکل آنلاین و تحت وب فعالیت می کنن و مبادلات ارز های دیجیتال رو تسهیل و سامان دهی می کنن. البته در اکثر صرافی های ارز دیجیتال، کار هایی فراتر از مبادله و خرید و فروش ساده ارز ها میشه انجام داد که در ادامه شرح و بسط خواهیم داد.
برای بهره مندی از امکانات یک صرافی لازمه که در اون صرافی، حساب کاربری توسط کاربر افتتاح بشه و در مرحله بعد برخی از صرافی ها احراز هویت و بررسی مدارک ملیتی و هویتی رو هم اجباری می دونن. بعد از افتتاح حساب کاربری، شخص می تونه از امکانات متعدد صرافی ها استفاده کنه و در اصل تبدیل به یک عضو اون مجموعه میشه.
در ادامه بررسی می کنیم که در یک صرافی ارز دیجیتال، چه کار هایی می تونیم بکنیم و چه امکاناتی وجود داره.

شاید یان مقاله برایتان مفید باشد: بهترین صرافی ارز دیجیتال

امکانات صرافی های ارز دیجیتال

صرافی های ارز دیجیتال

همونطور که قبل تر گفتیم، امکانات صرافی های ارز دیجیتال زیاد هستش و بهتره مروری داشته باشیم به این موارد و بدونیم که چه کار هایی می تونیم بکنیم در بستر صرافی های ارز دیجیتال. البته ممکنه بعضی از موارد گفته شده در یک صرافی نباشه، منتهی ما همه امکانات موجود رو توضیح میدیم تا مخاطب اطلاعات کامل تری داشته باشه.

•    خرید و فروش یا ترید کردن :

امکانی که در همه صرافی های ارز دیجیتال وجود داره و در اصل ماهیت اصلی یک صرافی هستش، قابلیت خرید و فروش و معامله ارز های دیجیتال می باشد. در یک صرافی، بعد از افتتاح حساب، شما می تونین به خرید و فروش ارز های موجود در اون صرافی بپردازین، هر صرافی از تعداد مشخصی رمز ارز پشتیبانی می کنه و اونا رو لیست کرده که کاربران می تونن این ارز ها رو با قیمت لحظه ای که صرافی نمایش داده میشه خرید و فروش کنن.

•    کیف پول ارز دیجیتال : 

بعضی از صرافی ها کیف پول ارز دیجیتال هم ارائه میدن و کاربر می تونه بعد از خرید یک ارز، اون رو در کیف پول صرافی نگه داره. کیف پول های صرافی، از نوع تحت وب هستن و مدیریت امنیت اون بر عهده صرافی هستش و کلید های خصوصی و عمومی هر کاربر رو نگه داری می کنه. در مورد کیف پول ها و انواعش می تونید برای کسب اطلاعات بیشتر، به مقاله تخصصی کیف پول ارز دیجیتال در وب سایت آکادمی ارزسنج مراجعه کنید.
کیف پول های تحت وب صرافی مزایا و معایبی دارن. مزیتش اینه که کاربر نیازی به انتقال رمز ارز به کیف پول شخصی خودش رو نداره و کارمزد انتقال هم پرداخت نمی کنه و هر وقت که بخاد می تونه از کیف پول خودش در صرافی برداشت کنه و یا خرید و فروش انجام بده. در مقابل مشکلی که کیف پول های صرافی دارن، بحث امنیت و حریم خصوصی هستش.
در کیف پول های صرافی، همونطور که گفته شد، امنیت دست صرافیه و بار ها اتفاق افتاده که صرافی هک شده و دارایی کاربران آسیب دیده، همچنین صرافی می تونه در صورت اراده کیف پول و دارایی یک کاربر رو مسدود کنه و به قول خودمون اعمال تحریم کنه، چیزی که در کیف پول های شخصی امکانش وجود نداره.

•    سپرده گذاری یا استیکینگ :

استیک در ارز دیجیتال

برخی از صرافی ها امکاناتی ارائه میدن که در اون کاربران می تونن عین سپرده گذاری بانکی، ارز های دیجیتال خودشون رو سپرده گذاری یا استیک کنن و درصد سود مشخصی بگیرن، این روش تقریبا ریسک کمتری داره و بین کاربران بازار ارز های دیجیتال بسیار پر طرفداره.

•    وام دهی :

وام دهی قابلیت دیگه ای هستش که بعضی از صرافی های ارز دیجیتال ارائه میدن، برای اینکه کاربری بتونه وام بگیره از صرافی، باید وثیقه رمز ارز به عنوان ضمانت بذاره و مبلغی رو وام بگیره. مزیت وام گیری از صرافی های ارز دیجیتال اینه که دیگه دردسر های بانک ها رو نداره و نیازی به این نیست که کسی هم بیاد ضامن بشه.

•    عرضه اولیه یا IEO :

برخی از عرضه اولیه های معتبر رو صرافی های ارز دیجیتال بر عهده می گیرن و کاراشو انجام میدن، در این فرآیند، کاربران می تونن نام نویسی کنن و چنان چه بهشون برسه، از اون ارز ارائه شده که معمولا قیمتش هم پایین هم از ارزش واقعیش هستش، خریداری کنن.
 البته برای شرکت در عرضه اولیه میشه از پلتفرم های دیگه غیر از صرافی ارز دیجیتال هم استفاده کرد ولی مزیت عرضه های اولیه صرافی اینه که صرافی به خاطر اعتبار خودش هم که شده، پروژه در شرف عرضه اولیه رو بررسی می کنه و فقط به پروژه های معتبر اجازه بارگذاری رو صرافی رو میده و از این جهت این دسته از عرضه ها اولیه یا IEO ها معتبر تر و قابل اطمینان تر می باشند.

•    سواپ ارز های دیجیتال :

سواپ (Swap) یک ارز دیجیتال یعنی تبدیل اون به یک رمز ارز دیگه که مجموع ارزش دلاری اونا در پایان یکسان باشه. برای مثال شما 10 واحد از ارز X رو در اختیار دارین که قیمت هر واحدش 1 دلاره. در این شرایط می تونید موجودی ارز های X خودتون رو به چهار واحد از ارزی که قیمت هر واحدش 2.5 دلاره، سواپ کنید بدون اینکه برای این تبدیل نیاز به ارز واسطه مثل تتر و یا خرید و فروش دیگه ای داشته باشید.

•    انواع سبک های معاملاتی :

در صرافی های ارز دیجیتال، به شیوه های مختلفی میشه معامله و ترید انجام داد که در ادامه بررسی شون می کنیم.
1.    معاملات اسپات : شکل ساده خرید و فروش و ترید هستش که با قیمت لحظه ای معامله انجام میشه و ارز بین خریدار و فروشنده جابجا میشه.
2.    معاملات مارجین : در این شیوه، کاربر مبلغی رو می تونه از صرافی وام بگیره و یا به سرمایه خودش ضریب بده، این مدل از معامله نیاز به دانش و مهارت بیشتری داره و در صورت اشتباه ضررش هم زیاد خواهد بود، همونطور که سودش هم می تونه بالا باشه.
3.    معاملات فیوچرز یا آتی : در این روش، پوزیشن در زمان حال باز میشه ولی سر رسید اون در آینده هستش و سود و زیان پوزیشن به قیمت ها در آینده بستگی داره. در این شیوه هم امکان استفاده از اهرم معاملاتی وجود داره و برای ورود به پوزیشن های فیوچرز، کاربر باید دانش بالایی در حوزه مدیریت سرمایه و تحلیل تکنیکال داشته باشه تا متضرر نشه. در این زمینه توصیه می کنیم حتما بخش دوره  ارز دیجیتال ارزسنج رو سر بزنین و دوره های مرتبط با این سبک معاملات رو مشاهده کنین تا کامل با نحوه انجام معاملات در بازار ارزهای دیجیتال بصورت حرفه ای آشنا بشین.

انواع صرافی ارز دیجیتال

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

در این قسمت میرسیم به بررسی انواع صرافی ارز دیجیتال، صرافی های ارز دیجیتال به دو دسته متمرکز (CEX) و غیر متمرکز (DEX) تقسیم میشن که هر کدوم رو بررسی می کنیم و تفاوت هاشون رو شرح میدیم.
همونطور که می دونید فناوری بلاکچین و ارز های دیجیتالش، اومدن که تمرکز زدایی کنن. منتهی با وجود ذات غیر متمرکز فناوری بلاکچین و ارز های دیجیتال، صرافی های بزرگ و معروف این حوزه، مثل صرافی بایننس و .... به شدت متمرکز هستن.
تمرکز گرایی در یک سیستم یعنی، مدیریت و اداره اون دست فرد و نهاد خاصی باشه و اون فرد یا شرکت می تونه در فرآیند ها دخالت کنه و اعمال نفوذ کنه. برای مثال اگر می بینید که صرافی بایننس می تونه اکانت کاربران ایرانی رو مسدود کنه و در مواقعی اقدام به بلوکه کردن دارایی ها کنه، به این دلیله که کاملا متمرکز هستش و میشه روش نفوذ داشت.
متاسفانه اکثر صرافی های بزرگ و معروف مثل صرافی بایننس، کوین بیس، کراکن و ..... متمرکز یا از نوع Centralized Exchange هستن و این مسئله یک تناقض آشکار در صنعت بلاکچین و ارز های دیجیتال می باشد.
برای حل این مسئله ایده پیاده سازی صرافی غیر متمرکز یا Decentralized Exchange ها ارائه شد. در صرافی غیر متمرکز، صرافی مدیرتی بر دارایی شما نداره و کیف پول شخصی شما رو به پلتفرم صرافی غیر متمرکز وصل می کنه و از این رو امکان مسدود سازی و بلوکه شدن دارایی ها نیست. در DEX ها، صرافی فقط نقش واسطه رو داره که خریدار رو به فروشنده متصل می کنه و کارمزدش رو می گیره. در دوره معرفی صرافی های غیرمتمرکز همه پلتفرم های این حوزه رو معرفی کردیم و می تونین ازش استفاده کنین.
مشکل اصلی که صرافی های غیر متمرکز یا DEX ها دارن، اینه که به اندازه صرافی های متمرکز شناخته نشدن و امکانات ارائه نمیدن، مسلما اگر امکانات صرافی غیر متمرکز با یک صرافی متمرکز مثل صرافی بایننس برابری کنه، خیلی از کاربران یک صرافی غیر متمرکز رو به نوع متمرکز اون ترجیح میدن
صرافی غیر متمرکز از این جهت که برای کاربران ایرانی به خاطر تحریم ها، ریسک کمتری داره، باید بیشتر مورد توجه بگیره و ما در آکادمی آموزش ارز دیجیتال ارزسنج، چند مورد از صرافی های غیر متمرکز معتبر رو معرفی کردیم و به شکل ویدویی و عملی آموزش دادیم که می تونید از طریق وب سایت بهشون دسترسی داشته باشید. در مبحث بعدی، مقایسه ای بین شرایط صرافی های داخلی و خارجی خواهیم داشت.

مقایسه بین صرافی های ارز دیجیتال ایرانی و خارجی

صرافی ارز دیجیتال خارجی و داخلی

تا اینجا متوجه شدیم که صرافی ارز دیجیتال چیست و چه امکاناتی می تونه ارائه بده. داخل کشورمون هم پلتفرم هایی هستن که به عنوان صرافی ارز دیجیتال فعالیت می کنن، بد نیست که شرایط بین صرافی های خارجی و داخلی رو با هم مقایسه کنیم تا بتونیم انتخاب درست تر و منطقی تری داشته باشیم.
مسلما صرافی های ارز دیجیتال ایرانی، از لحاظ خدماتی که ارائه میدن به پای پلتفرم هایی مثل صرافی بایننس نمیرسن ولی با توجه به تحریم هایی بین المللی که علیه کشور ما وجود داره، کار کردن با صرافی های خارجی ریسک هایی به دنبال داره، سابقا کاربران ایرانی با استفاده از VPN و VPS اقدام به هویت سازی مجازی و جعل IP یک کشور خارجی می کردن و در پلتفرم هایی مثل صرافی بایننس، فعال بودن.
با اجباری شدن احراز هویت از سوی صرافی بایننس برای همه کاربرانش، دیگه استفاده از VPN و VPS هم به کار نمیاد و این روش منتفی هستش و دست کاربران ایرانی از صرافی بایننس کوتاه شده. البته همچنان صرافی های خارجی مثل کوکوین هستن که خدمات محدودی به کاربران ایرانی ارائه میدن ولی هیچ تضمینی وجود نداره که در آینده، کوکوین و هر صرافی خارجی دیگه ای، سیاست هایی مشابه با سیاست های صرافی بایننس اتخاذ نکنه و دنباله رو تحریم ها نشه.
از این رو جهت فعالیت در صرافی های خارجی باید همیشه نهایت احتیاط رو رعایت کرد و چنان چه کاری که می خوایم بکنیم، توسط یک صرافی داخلی، قابل انجام باشه، منطقی نیست که سراغ صرافی های خارجی بریم. همونطور که گفتیم، با این که امکانات صرافی های خارجی در مواری نسبت به انواع ایرانی بیشتره.
ولی برای یک خرید و فروش و معامله ساده، اصلا منطقی نیست که ریسک مسدود شدن حساب کاربری و بلوکه شدن دارایی رو بپذیریم و خیلی راحت می تونیم این کار رو در بستر یک صرافی داخلی هم انجام بدیم. به علاوه صرافی های ایرانی به دلیل زبان فارسی، رابط کاربری راحت تری دارن و برای تازه کار ها و افراد بی تجربه مناسب ترن.
همچنین پشتیبانی و رفع ایراد در صرافی های ایرانی راحت تره و امکان پیگیری قانونی مشکلات پیش اومده فراهمه. به علاوه که برای خرید و فروش نیاز به ارز واسطه نیست و میشه با ریال خرید و فروش کرد و سود دلاری به دست آورد. پس چنانچه فقط قصد خرید و فروش ساده رو دارید، اصلا نیازی نیست که خودتون رو به دردسر های کار با صرافی های خارجی بندازین و خوشبختانه صرافی های داخلی خوبی در این زمینه هستن. در ادامه چند مورد از صرافی های ارز دیجیتال معروف و معتبر رو معرفی خواهیم کرد.

معرفی چند صرافی معتبر

به طور کامل توضیح دادیم که صرافی ارز دیجیتال چیست و چه امکاناتی می تونه برای ما برای کار کردن با ارز های دیجیتال فراهم کنه، همچنین با انواع اون که متمرکز (CEX) و غیر متمرکز (DEX) بودن آشنا شدیم. در این قسمت چند نمونه از صرافی های معروف و معتبر هم از نوع متمرکز و هم از نوع غیر متمرکزش رو براتون معرفی می کنیم و آموزش های اینا هم در وب سایت آکادمی ارزسنج هست و می تونید آموزش شون رو هم ببینید.

•    صرافی بایننس (Binance) :

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

معروف ترین و معتبر ترین صرافی حال حاضر در دنیای ارز های دیجیتال هستش. این صرافی در سال 2017 در چین تاسیس شد و بعد یک سال، با ممنوعیت های دولت چین، دفاترش رو به ژاپن و تایوان منتقل کرد. موسس اصلی این صرافی فردی به نام چانگ پنگ ژائو می باشد که قبلاً شرکت فیوژن سیستم (Fusion Systems) رو تاسیس کرده بود و در زمینه ارایه راه‌ حل هایی در زمینه فناوری های مالی (Financial Tech) فعالیت می کرد. ژائو کمتر از یک سال هم در صرافی OKCoin به عنوان مدیر ارشد فناوری کار کرده بود که همین فعالیت زمینه تاسیس صرافی بایننس رو براش فراهم کرد.
برای فعالیت در صرافی بایننس باید حساب کاربری باز کنید و بعدش احراز هویت کنید و متاسفانه کاربران ایرانی در لیست تحریم قرار دارن و فعالیت در این صرافی براشون امکان پذیر نیست. صرافی بایننس، امکانات متعددی ارائه میده که اگه بخوایم چند موردش رو عنوان کنیم، کیف پول آنلاین، انواع معاملات اسپات، فیوچرز و مارجین، عرضه های اولیه و ..... رو می تونیم نام ببریم.

•    صرافی کوکوین (Kucoin) :

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی کوکوین هم در سال 2017 میلادی راه اندازی شد و از اون موقع تا حالا تونسته پیشرفت خوبی کنه و یه یکی از صرافی های معتبر و مطرح ارز دیجیتال در دنیا تبدیل بشه. این صرافی از این جهت مورد توجهه که رویکرد خوبی نسبت به کاربران ایرانی تا به الان داشته و کاربران ایرانی می تونن بدون مشکل در محیط این صرافی فعالیت کنن.
صرافی کوکوین ضمن اینکه برای کاربران ایرانی مناسبه، امکانات خوبی رو هم ارائه میده، انواع معاملات اسپات، فیوچرز و .... بخشی از امکانات این صرافی خوب و با ریسک پایین هستن. در دنیا هم این صرافی بیش از 6 میلیون کاربر فعال داره که مطمئنا تعداد قابل توجهی از این افراد، کاربران ایرانی هستن.
به دلیل این شرایط صرافی کوکوین، ما در مجموعه آکادمی آموزش ارز دیجیتال ارزسنج، دوره صفر تا صد آموزش صرافی کوکوین رو تدارک دیدیم تا مخاطبان ما بتونن نحوه کار و استفاده از امکانات صرافی کوکوین رو یاد بگیرن. برای تهیه دوره مذکور می تونید به وب سایت آکادمی و بخش دوره های آموزش ارز دیجیتال مراجعه کنید. 

•    صرافی کوینکس (CoinEX) :

صرافی ارز دیجیتال کوینکس

صرافی کوینکس هم از سال 2017، که سال طلایی رونق ارز های دیجیتال هستش، شروع به فعالیت کرده. صرافی کوینکس هم صرافی معتبری هستش که ایرانی ها رو تحریم نکرده و گزینه خوبی برای کاربران ایرانی می تونه باشه. این صرافی حتی از زبان فارسی هم پشتیبانی داره و امنیت صرافی کوینکس هم در سطح بالایی می باشد.
در این صرافی هم کاربران می تونن انواع معاملات اسپات، مارجین و فیوچرز رو انجام بدن. با توجه به امکانات خوب این صرافی و شرایطی مساعدی که برای کاربران ایرانی داره، برای آموزش کار در صرافی کوینکس هم دوره آموزشی صفر تا صد تدارک دیده شده که از وب سایت آکادمی قابل تهیه و استفاده می باشد.

•    صرافی سوشی سواپ (Sushiswap) :

صرافی ارز دیجیتال

صرافی سوشی سواپ، یک صرافی غیر متمرکز ارز دیجیتال می باشد که از اعتبار و امکانات نسبتا خوبی هم برخورداره. این صرافی در سال 2020 توسط دو فرد با اسم مستعار سرآشپز تاسیس شد و شروع به کار کرد. در این صرافی میشه سپرده گذاری یا استیکینگ انجام داد و بر حسب مقدار سپرده گذاری، سود گرفت.
 همونطور که پیش تر هم توضیح دادیم، در صرافی های غیر متمرکز، ریسک مسدود شدن دارایی ها وجود نداره و عملا محل نگه داری دارایی شما کیف پول شخصی هستش و صرافی فقط نقش واسطه بین خریدار و فروشنده رو داره. آموزش های این صرافی هم به شکل عملی و ویدیویی و به شکل رایگان در وب سایت آکادمی ارزسنج موجوده و می تونید ازش استفاده کنید.

•    صرافی یونی سواپ (Uniswap) :

صرافی ارز دیجیتال یونی سواپ

صرافی یونی سواپ، یکی دیگه از صرافی های غیر متمرکز های معروف می باشد. این صرافی بر بستر اتریوم و روی شبکه ERC – 20 راه اندازی شده و میشه توکن های اتریوم رو در این صرافی مبادله کرد. برای آموزش رایگان و عملی این صرافی هم می تونید به بخش ویدیو های آموزشی در وب سایت آکادمی ارزسنج مراجعه کنید. به علاوه تعداد دیگه ای صرافی های غیر متمرکز خوب هم معرفی شده که می تونید از آموزش های اونا هم به طور رایگان استفاده کنید.

چگونه یک صرافی ارز دیجیتال معتبر پیدا کنیم؟

شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که چگونه یک صرافی ارز دیجیتال معتبر پیدا کنیم؟ ما می توانیم در پاسخ به این سوال بگوییم که امروزه صرافی های ارز دیجیتال زیادی در بازار به وجود آمده اند که با یکدیگر رقابت می کنند. این مسئله باعث شده است تا پیدا کردن یک صرافی ارز دیجیتال معتبر کار سخت و دشواری شود. اگر می خواهید یک صرافی معتبری را انتخاب کنید، باید فاکتورهای مهمی را زیر نظر بگیرید. در ادامه به بررسی معیارهای انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال معتبر می پردازیم:
•    امنیت صرافی: یکی از معیارهای انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال معتبر، امنیت آن صرافی است. صرافی ها باید بتوانند امنیت دارایی ها و سرمایه مشتریان را تضمین کنند. سعی کنید از صرافی ارز دیجیتال استفاده کنید که قابلیت احراز هویت دو عاملی را دارد.
•    ارزهای پشتیبانی شده: یکی دیگر از فاکتورهای انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال، توجه به رمز ارزهای پشتیبانی شده توسط این صرافی است. زیاد بودن تعداد جفت ارزها به کاربران کمک می کند تا همه معاملات خودشان را در یک صرافی انجام دهند.
•    میزان نقدینگی: هرچقدر نقدینگی یک صرافی ارز دیجیتال بالا باشد، باعث می شود تا در زمان خرید و فروش ارزهای دیجیتال هیچ نگرانی و مشکلی نداشته باشید و بتوانید تراکنش ها و مبادلات خودتان را خیلی سریع انجام دهید.
•    کارمزد تراکنش ها: اگر می خواهید یک صرافی ارز دیجیتال معتبری را انتخاب کنید، باید میزان کارمزدهای تراکنش آن صرافی را زیر نظر بگیرید. باید از صرافی استفاده کنید که کمترین کارمزدها را کاربران می گیرد.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد صرافی های ارز دیجیتال که بستر و بازار اصلی مبادلات و خرید و فروش ارز های دیجیتال هستن، صحبت کردیم. به طور کامل توضیح داده شد که صرافی ارز دیجیتال چیست، چه امکاناتی می تونه ارائه بده و همچنین انواع صرافی ارز دیجیتال به چه صورته.
صرافی های ارز دیجیتال در ایران و دنیا فراوان هستن و کاربران باید قبل از انتخاب صرافی خودشون، شرایط اون و امکاناتی که ارائه میده رو به خوبی بررسی کنن تا در آینده دچار مشکل نشن. در این مقاله سعی کردیم دید روشن و جامعی بهتون بدیم و در انتخاب صرافی راهنمایی تون کنیم و همچنین یک مقایسه بین صرافی های ایرانی و خارجی داشته باشیم.
در انتها هم تعدادی از صرافی های معتبر با امکانات مناسب رو معرفی کردیم و شرایط شون رو توضیح دادیم، امیدوارم که این مقاله براتون مفید بوده باشه و استفاده لازم رو برده باشید، در پایان اگر نظر و پیشنهادی هم داشتین، می تونید اون رو در انتهای صفحه و در بخش نظرات، با ما به اشتراک بذارید.


نظرات کاربران در مورد صرافی ارز دیجیتال چیست؟ (معرفی انواع صرافی های ارز دیجیتال)

  1. حسن (1401/08/29)

    من خودم از خارجی ها کوکوین رو بیشتر قبول دارم

  1. حسن (1401/08/29)

    من خودم از خارجی ها کوکوین رو بیشتر قبول دارم

  1. پیمان (1401/09/02)

    دوستان هواستون باشه از صرافی های ایرانی ارز مستقیم انتقال ندید خارجی ها. مخصوصا به بایننس

  1. شاهین (1402/03/04)

    صرافی کوینکس هم یکی از صرافی های خوب خارجی است

  1. علی (1402/03/16)

    صرافی های داخلی مورد اعتمادتر هستند

در مورد صرافی ارز دیجیتال چیست؟ (معرفی انواع صرافی های ارز دیجیتال) نظر دهید
سوال امنیتی :9+38 = ?