افزایش سهم جهانی هش ریت بیت کوین چین به بیش از 22 درصد

افزایش سهم جهانی هش ریت بیت کوین چین به بیش از 22 درصد
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

سال گذشته، شاخص مصرف برق بیت ‌کوین کمبریج ،CBECI گزارش داد که «سهم پیشرو» از هش‌ ریت شبکه جهانی بیت ‌کوین اکنون در ایالات متحده و پس از آن قزاقستان و روسیه قرار دارد در واقع، بر اساس داده های آگوست 2021 هش ریت چین در سطح 0 درصد قرار داشته است.

اما علیرغم یکی از شدیدترین سرکوب‌ های استخراج بیت کوین در سراسر جهان در سپتامبر 2021، طبق آخرین داده‌ های CBECI، نرخ هش چین در ماه سپتامبر به 22.3 درصد رسیده است و در ماه‌ های بعد (از ژانویه سال جاری)، میزان هش ریت بیت کوین چین به زیر 18 درصد کاهش پیدا نکرده است.

طبق داده ‌های شاخص مصرف برق بیت ‌کوین کمبریج، هش‌ ریت چین از کمتر از 50 درصد کل جهانی در می 2021 به صفر درصد در ماه آگوست کاهش پیدا کرد و پس از آن در ماه بعد به بیش از 20 درصد رسیده است. گزارش ‌ها در چین همچنان حاکی از آن است که برخی از ماینرها در ماه‌ های پس از سرکوب به فعالیت ‌های زیرزمینی خود ادامه داده اند.
هم اکنون افزایش نرخ هش بیت کوین "زیرزمینی" چین از قزاقستان پیشی گرفته و پس از ایالات متحده با 37.8 درصد در رتبه دوم قرار گرفته است.

ماینینگ زیرزمینی پس از محدودیت شدید چین

داده ها به شدت حاکی از آن است که فعالیت ماینینگ زیرزمینی قابل توجهی در کشور شکل گرفته است. دسترسی به برق خارج از شبکه و عملیات در مقیاس کوچک پراکنده جغرافیایی از جمله ابزارهای اصلی ماینر های زیرزمینی برای مخفی کردن عملیات خود از مقامات و دور زدن قوانین ممنوعیت بوده است.

با توجه به محدودیت ‌های فیزیکی، بازگشتی به این بزرگی در مدت یک ماه بعید به نظر می ‌رسد، زیرا یافتن یا ساخت امکانات میزبانی جدید غیرقابل ردیابی در آن مقیاس زمان بر می باشد. این احتمال وجود دارد که بخشی از ماینرهای چینی به سرعت خود را با شرایط جدید وفق داده و به طور مخفیانه به فعالیت خود ادامه دادند و در عین حال ردپای خود را با استفاده از خدمات پروکسی خارجی مخفی کرده اند.
با این حال داده های ماینینگ CBECI نشان می ‌دهد که ایالات متحده هنوز هم بیشترین سهم از کل میانگین هش ‌ریت ماهانه را دارد.

ماینینگ روسیه

در یک تحول عجیب دیگر، رقم هش ریت روسیه در ژانویه، قبل از درگیری با اوکراین 4.66 درصد بود که کاهش قابل توجهی نسبت به ارقام 11.23 درصدی آگوست 2021 داشته است. نهاد مستقر در کمبریج اظهار داشت که این داده‌ ها در ابتدا تا حدودی غیرمعمول به نظر می ‌رسید، زیرا تصور می‌ شد روسیه به دلیل ذخایر عظیم انرژی و نزدیکی جغرافیایی به مکانی جذاب برای ماینرهای چینی تبدیل خواهد شد، در صورتی که هش ریت روسیه کاهش یافته است.

همچنین براساس اظهارات وزیر دیجیتال، دولت روسیه با دارایی های دیجیتال "رابطه عشق و نفرت" دارد. در حالی که بانک مرکزی روسیه بر ممنوعیت استفاده و استخراج ارزهای رمزپایه فشار می آورد، پوتین مشتاق تنظیم قوانین دیجیتال است و با این حال، احتمالا روسیه تحت تأثیر تحریم ‌های ایالات متحده سهم هش ریت خود را کاهش داده است.