افزایش نرخ بهره با سقوط اکوسیستم ترا توسط بانک مرکزی هند

افزایش نرخ بهره با سقوط اکوسیستم ترا توسط بانک مرکزی هند
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

Shaktikanta Das، رئیس بانک مرکزی هند، RBI روز دوشنبه، 23 می موضع منفی خود را در مورد ارزهای دیجیتال تایید کرده است. بانک مرکزی هند همیشه نگران تضعیف ثبات پولی، مالی و اقتصاد کلان هند با گسترش تجارت ارزهای دیجیتال بوده است. در واقع بانک مرکزی هند پیش از سقوط اخیر در اکوسیستم ترا به سرمایه گذاران و دولت در مورد ارزهای دیجیتال هشدار داده بود. علاوه بر این، رئیس بانک مرکزی هند به اعلام افزایش نرخ بهره در جلسات بعدی سیاست پولی در ماه ژوئن اشاره کرده است.

براساس اظهارات رئیس بانک مرکزی در مصاحبه ای با CNBC-TV18 در 23 می، از آنجایی که در سقوط اخیر بسیاری از سرمایه گذاران سرمایه خود را از دست داده اند، سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال باید با احتیاط بیشتر و هوشمندانه تر سرمایه گذاری کنند و بنظر وی؛ سرمایه گذاری در دارایی های معمول و فیزیکی بسیار بهتر از ارزهای دیجیتال می باشد. همچنین وی افزود: با اینکه تنظیم قوانین ارزهای دیجیتال کاری دشوار و زمان بری است؛ اما دولت و بانک مرکزی هند باید تاکنون لوایح مربوط به مقررات ارزهای دیجیتال را تنظیم می کرده است.

اخیراً، وزیر دارایی هند، نیرمالا سترمان نیز لایحه ای برای تنظیم ارزهای دیجیتال در سطح جهانی برای کاهش خطرات پولشویی و تامین مالی تروریسم به مجلس ارائه کرده است. همچنین اخیرا نگرانی های بانک مرکزی و دولت هند در بحبوحه افزایش پذیرش ارزهای دیجیتال در هند افزایش یافته است.

رئیس بانک مرکزی هند اظهار داشت که بانک مرکزی موضع خود را به دولت هند اعلام کرده و منتظر اقدام سنجیده دولت در این خصوص می باشد و همچنین از آنجا که گفته ‌ها و اظهارات دولت و بانک مرکزی کم و بیش هماهنگ است، انتظار می رود مقررات سخت گیرانه ارزهای دیجیتال و افزایش نرخ بهره بانک مرکزی تا ماه ژوئن اتفاق بیافتد.

در همین حال، تی ربیع سنکار، معاون بانک مرکزی هند نیز از ارزهای دیجیتال انتقاد کرده و اظهار داشت که تجارت ارزهای دیجیتال بمانند طرح های پانزی، باید هرچه زودتر ممنوع شود.
همچنین، پس از اینکه دادگاه عالی در سال 2020 طرح ممنوعیت بانک مرکزی هند در مورد ارزهای دیجیتال را رد کرد، هیچ حمایتی از هیج صرافی‌ ارز دیجیتال نکرده است.

موضع ایالات متحده و اتحادیه اروپا در مورد ارزهای دیجیتال

با سقوط بازار ارزهای دیجیتال و بی ثبات شدن استیبل کوین ها، رگولاتورها و نهادهای مالی در سراسر جهان محتاط شده اند. براساس اظهارات گری جنسلر، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده SEC، آشفتگی بیشتر ارزهای دیجیتال می تواند اعتماد به بازارهای سنتی را نیز تضعیف کند، از این رو بازار ارزهای دیجیتال نیاز به نظارت بیشتری دارد. همچنین، کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، معتقد است که ارزهای دیجیتال بی ارزش هستند و نیاز به مقررات نظارتی سخت گیرانه تری دارند.
 

تگ ها