الزام ثبت نام ارائه دهندگان رمزارز اتیوپی در آژانس امنیت سایبری

الزام ثبت نام ارائه دهندگان رمزارز اتیوپی در آژانس امنیت سایبری
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

طبق دستور بانک مرکزی اتیوپی NBE؛ ارائه دهندگان خدمات ارزهای دیجیتال اتیوپی از این پس باید در آژانس امنیت سایبری کشور ثبت نام نمایند. آژانس امنیت سایبری اتیوپی که اداره امنیت شبکه اطلاعات، INSA نامیده می شود مسئول بخش امنیت سایبری اتیوپی است که وظیفه ثبت ارائه دهندگان خدمات ارزهای دیجیتال در اتیوپی خواهد داشت. 

براساس اظهارات بانک مرکزی، اکثر شهروندان اتیوپیایی از تراکنش های دیجیتال استفاده می کنند در حالی که استفاده از دارایی های دیجیتال در اتیوپی غیرقانونی است. بدین منظور دولت اخیرا یک قانون اصلاحی برای ارزهای دیجیتال ارائه و تصویب نموده است. قانون اصلاحی اخیر قدرت نظارت بر محصولات دیجیتال و تراکنش ‌های دارایی دیجیتال را به آژانس امنیت سایبری می ‌دهد.

علاوه بر این، مرجع صدور مجوز تجارت دیجیتال، INSA مسئولیت توسعه رویه ‌های عملیاتی خاص و همچنین زیرساخت دیجیتال را بر عهده گرفته است. بانک مرکزی اتیوپی همچنین در بیانیه اخیر خود به شهروندان در مورد استفاده از ارزهای دیجیتال هشدار داده و از آنها خواسته است تا تراکنش های دیجیتال را گزارش نمایند.

بدلیل موضع سختگیرانه بانک مرکزی در برابر ارزهای دیجیتال، آژانس امنیت سایبری از ارائه دهندگان فعال خدمات دارایی دیجیتالی در داخل کشور خواسته است تا با الزامات ثبت نام ذکر شده هماهنگ باشند.

اقدامات سخت گیرانه دولتی علیه ارائه دهندگان خدمات دیجیتال ثبت نشده

طبق بیانیه بانک مرکزی اتیوپی، ارائه ‌دهندگان خدمات دارایی دیجیتال ده روز مهلت خواهند داشت تا مراحل ثبت نام خود را تکمیل و مجوز مربوطه را دریافت نمایند. در همین راستا آژانس امنیت سایبری کشور اظهار داشته است که اشخاص و نهاد های متخلف مورد پیگرد قانونی این سازمان قرار خواهند گرفت.

همچنین بانک مرکزی پیش از این اعلام کرده است که از ارزهای دیجیتال برای انجام تراکنش ‌های مالی غیررسمی و پولشویی در اتیوپی استفاده می شوند و افراد بدون داشتن مجوز باید از تجارت با ارزهای دیجیتال خودداری نمایند. بانک مرکزی با تکرار موضع خود در روز دوشنبه 29 آگوست اظهار داشت که استفاده از بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال برای تراکنش ها در اتیوپی غیرقانونی است و متخلفان با برخورد سختگیرانه این مرجع مالی مواجه خواهند شد.

گسترش تجارت دیجیتال در آفریقا

اتیوپی کشوری در شاخ آفریقا، منطقه ای ناهموار و محصور در خشکی است و اقتصاد ضعیفی دارد با این حال از تجارت با ارزهای دیجیتال خودداری نموده است. این در حالی است که دیگر کشورهای آفریقایی مسیر را برای توسعه و گسترش تجارت دیجیتال هموار کرده و احتمالا بزودی گسترش تجارت دیجیتال باعث رونق اقتصادی در این کشور ها خواهد شد.

به گزارش سازمان ملل متحد، نسبت قابل توجهی از جمعیت کنیا، آفریقای جنوبی و نیجریه از ارز دیجیتال در فعالیت های روزمره خود استفاده می کنند. با این حال به گفته بانک مرکزی، Birr تنها ارز قانونی در اتیوپی است و هیچ مبادله رسمی دارایی دیجیتال در این کشور وجود ندارد.
 

تگ ها