انتشار پیش نویس مقررات بازار ارزهای دیجیتال در کلمبیا

انتشار پیش نویس مقررات بازار ارزهای دیجیتال در کلمبیا
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

ناظر مالی کلمبیا به تازگی پیش نویس قوانین دیجیتال را منتشر کرده است. این قوانین بر موضوعات مختلفی تمرکز دارند و مشابه مقررات دیجیتال کشورهای دیگر تنظیم شده اند. تنظیم کننده مالی کشور، ناظر مالی کلمبیا، مقررات پیشنهادی را ارائه کرده و خواستار اظهار نظر عمومی شده است.

از جمله پیشنهادات پیش نویس؛ ایجاد سیستم های مدیریت ریسک برای پولشویی و تامین مالی تروریسم، ردیابی تراکنش ها و دستورالعمل های عمومی امنیت سایبری می باشد.

دولت کلمبیا با افزایش علاقمندی شهروندان این کشور به ارزهای دیجیتال اکنون به دنبال تنظیم صنعت ارزهای دیجیتال است. براساس اظهارات مقامات مالی کلمبیا، این اقدام در راستای محافظت از سرمایه گذاران و پیشگیری از فعالیت های غیرقانونی از جمله پولشویی با استفاده از ارزهای دیجیتال صورت گرفته است.

با اینکه تنظیم قوانین ارزهای دیجیتال در مراحل اولیه خود قرار دارد، محبوبیت ارزهای دیجیتال در کلمبیا افزایش یافته است. براساس داده های بانک دیجیتال جهانی؛ تا ژوئن 2022 حدود 6.1 درصد از کلمبیایی ها دارای ارزهای دیجیتال بوده اند و کلمبیا از نظر حجم معاملات بیت کوین نظیر به نظیر در رتبه چهارم جهان قرار داشته است. 80 درصد کلمبیایی‌ ها نیز طبق گزارش ‌ها تمایل به سرمایه ‌گذاری در ارزهای دیجیتال دارند.

این کشور همچنین یک سندباکس نظارتی برای کمک به فرآیند تنظیم و اجرای این فن آوری راه اندازی کرده است. همچنین با افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال در کشور، یکی از اپلیکیشن های تحویل غذا نیز پرداخت های خود را به ارزهای دیجیتال تغییر داده است. براساس نظر برخی از کارشناسان، احتمالا افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال بدلیل راه اندازی خدمات دیجیتال صرافی ارز دیجیتالBitso  در کلمبیا بوده است.

تنظیم مقررات ارزهای دیجیتال همزمان با افزایش محبوبیت

به گفته کارشناسان همزمان با افزایش محبوبیت، بازار ارزهای دیجیتال با مقررات زیادی از سوی کشورهای سراسر جهان روبرو شده است. دارایی های دیجیتال تا حدی گسترش یافته است که دولت ‌ها نیاز به اعمال کنترل و تنظیم مقررات را به عنوان یک ضرورت احساس کرده اند و اکنون پس از چندین سال تاخیر، ناظران مالی کشورهای مختلف تصمیم به تنظیم قوانین مربوط گرفته اند.

کشورهای G20 نیز اخیرا در نشست بالی به ضرورت تنظیم قوانین مربوط و بر نیاز به هماهنگی فرامرزی و مقررات استیبل کوین ها تأکید کرده اند. به ویژه استیبل کوین ها پس از سقوط استیبل کوین اکوسیستم ترا به یک نگرانی بزرگ برای دولت ها تبدیل شده است.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا نیز اقداماتی را برای تنظیم مقررات ارزهای دیجیتال انجام داده اند. وزارت خزانه داری ایالات متحده چارچوبی را برای همکاری بین المللی در مورد مقررات دیجیتال منتشر کرده است، اتحادیه اروپا هم بخش گسترده ای از مقررات دیجیتال را نهایی کرده است.

پیش از این سازمان مالیاتی کلمبیا، DIAN، به مالیات دهندگان یادآوری کرده است که باید از سال جاری شروع به ثبت ارزهای دیجیتال در اظهارنامه های مالیاتی خود نمایند. براساس اظهارات وی؛ دارایی های دیجیتال مانند هر دارایی دیگر مشمول مالیات می باشد.
 

تگ ها