بررسی ارزهای دیجیتال بانک مرکزی، CBDC در105 کشور

بررسی ارزهای دیجیتال بانک مرکزی، CBDC در105 کشور
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

مرکز ژئواکونومیک شورای آتلانتیک داده های ردیاب ارز دیجیتال بانک مرکزی، CBDC را منتشر کرده است. براساس داده های ردیاب CBDC، در حال حاضر105 کشور که بیش از 95 درصد از درآمد ناخالص داخلی جهانی را تولید می کنند، در حال بررسی یک CBDC بانک مرکزی خود می باشند که در میان آنها، 50 کشور در مرحله پیشرفته اکتشاف ارز دیجیتال (توسعه، آزمایش یا راه اندازی) هستند.

علاوه بر آن، با ارائه جزئیات بیشتر طبق داده های ردیاب هم اکنون 10 کشور به طور کامل یک ارز دیجیتال را راه اندازی کرده اند، چین نیز جزء کشور هایی است که راه اندازی آزمایشی ارز دیجیتال بانک مرکزی خود را بصورت گسترده در چند استان بزرگ چین و همچنین کشور وابسته و تبعه خود، هنگ کنگ راه اندازی کرده است که از آغاز سال 2023 بطور رسمی شروع بکار خواهد نمود.

در میان کشورهای G20(گروه بیست یک مجمع بین دولتی متشکل از 19 کشور و اتحادیه اروپا است)، 19 کشور آن در حال بررسی یک CBDC می باشند که 16 کشور از جمله کره جنوبی، ژاپن، هند و روسیه در حال حاضر در مرحله توسعه یا تست نت ارز دیجیتال بانک مرکزی خود هستند.

ماه گذشته، بانک تسویه‌ بین ‌المللی،BIS گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه 9 بانک مرکزی از هر 10 بانک مرکزی در سطح جهان در حال بررسی CBDC خود می باشند. به گفته بانک تسویه‌ بین ‌المللی،BIS ظهور استیبل کوین ‌ها و سایر ارزهای دیجیتال دولت ها را وادار به راه اندازی ارزهای دیجیتال بانک مرکزی خود کرده است.

دلایل ایجادCBDC بانک مرکزی

ارز دیجیتال بانک مرکزی CBDC، ارز فیات دیجیتالی است که با قوانین دولتی به‌ عنوان پول ثبت و توسعه می یابد. با گسترش فن آوری بلاک چین و غیر متمرکز بودن ارزهای دیجیتال دولت ‌ها احساس خطر کرده و به این فکر افتاده ‌اند که ارز دیجیتال خودشان را داشته باشند و از مزایای آن، از جمله کاهش هزینه ‌های تراکنش ‌های داخلی و بین ‌المللی بهره ‌مند شوند. هرچند دلیل اصلی دولت ها برای ایجاد CBDC، ایجاد قوانین نظارتی و تحت کنترل داشتن سیستم مالی است.
دلیل اصلی دیگر این است که مردم CBDC را به حساب بانکی ترجیح می دهند و از آنجایی که توسط بانک های مرکزی ایجاد و قانون گذاری می شوند، سرمایه گذاران براحتی می توانند به سیستم اعتماد کرده و در آن سرمایه گذاری کنند. حذف ریسک سرمایه گذاری برای افراد و اقتصاد به طور یکسان مفید خواهد بود. علاوه بر آن، انتقال داخلی و بین المللی پول از طریق بانک ها بسیار ساده تر خواهد بود. همچنین به عنوان پول بانک مرکزی، CBDC امن ترین شکل پول موجود خواهد بود.

توسعه ریال دیجیتال جمهوری اسلامی ایران

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در 15 می 2021 از توسعه نسخه اولیه ریال دیجیتال ایرانی خود خبر داده است. رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، همتی اعلام کرد که پیش نویس طرح اجرایی صدور ارز دیجیتال بانک مرکزی ایران به پایان رسیده و در کمیته تخصصی بانک مرکزی در حال بررسی است. که پس از تصویب و تکمیل استراتژی اجرایی گام به گام و یک برنامه راه اندازی آزمایشی ارائه خواهد شد.

همتی در تشریح CBDC آینده گفت: ریال دیجیتال در قالب یک ارز دیجیتال باثبات خواهد بود و ارزش آن به ریال کاغذی متصل خواهد شد. تنها تفاوت اصلی این است که محیط برنامه آن تغییر خواهد کرد.

به گفته بانک مرکزی ایران، ریال دیجیتال قابل استخراج نخواهد بود و اگرچه از فن آوری مشابهی سایر ارزهای دیجیتال برای انتشار ریال دیجیتال استفاده خواهد شد، اما مانند سایر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین یا اتریوم نخواهد بود.

تگ ها