پول یا ارز فیات(Fiat) چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "پول یا ارز فیات(Fiat) چیست؟"


  • 04:01 1403-01-10
  • زمان مطالعه: 12 دقیقه

ما می خواهیم در مقاله ارز فیات چیست؟ اطلاعاتی در مورد پول یا ارز فیات برای شما ارائه کنیم. همچنین قصد داریم تا تفاوت ارز فیات با ارز دیجیتال رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا با تفاوت این دو ارز اشنا بشین. بهتره بدونین که در دنیای امروزی با گسترش زیاد ارزهای دیجیتال و سرمایه گذاری های زیاد در این بازار، میشه گفت که مبارزه ای بین ارزهای فیات و ارزهای رمزنگاری شده یا ارز دیجیتال شکل گرفته.

خیلی از طرفداران ارزهای دیجیتال ادعا دارن که ارزهای دیجیتال نسبت به ارزهای فیات مزیت های زیادی دارن، البته خیلی از سرمایه گذاران سنتی نیز به ارزهای دیجیتال اعتماد ندارن و دوست دارن از ارزهای فیات استفاده کنند.
افراد زیادی در دنیا برای خرید و فروش و معامله کالاهای مختلف از پول های کاغذی یا کارت های بانکی استفاده می کنند، ولی افراد کمی در مورد منشا این پول ها و ویژگی های اون اطلاعاتی دارن.

بهتره بدونین داشتن اطلاعات در مورد ارزهای فیات که پول متداول هر کشور هست، می تونه در درک درست از پدیده های اقتصادی مثل تورم مورد استفاده قرار بیره. شاید دوست داشته باشین تا اطلاعاتی در مورد ارزهای فیات یا پول فیات به دست بیارین و با ویژگی های ارز فیات آشنا بشین. به همین منظور ما در مقاله ارز فیات چیست؟ اطلاعاتی در مورد ارزهای فیات و ویژگی های ارزهای فیات برای شما ارائه می کنیم تا با مفهوم این ارزها اشنایی داشته باشین.

بهتره بدونین که ارز فیات به ارزهایی مثل دلار، یورو و پوند گفته میشه که بدون استفاده از اون ها، انجام معامله هایی مثل صادرات و تجارت انواع کالا در مقیاس داخلی و بین المللی غیر ممکن هست. همچنین ارزهای فیات ویژگی ها و مزیت های زیادی دارن که در بخشی از این مقاله به بررسی این موضوع نیز پرداختیم. همونطور که گفتیم، ارزهای فیات تفاوت های زیادی با ارزهای دیجیتال دارن و باید با این تفاوت ها اشنا بشین. به همین منظور در بخش دیگه ای از این مقاله، به بررسی تفاوت ارز فیات با ارزهای دیجیتال نیز پرداختیم. شما کاربر عزیز برای مطالعه بیشتر در مورد ارزهای دیجیتال می تونید به صفحه آموزش ارز دیجیتال در سایت ارزسنج مراجعه کنید.

ارز فیات چیست؟

ارزفیات چیست؟

در پاسخ به سوال ارز فیات چیست؟ می تونیم این جواب رو بدیم که پول فیات یا ارز فیات به واحد پولی گفته میشه که دولت ها اون رو منتشر و عرضه بازار می کنند، ولی پشتوانه فیزیکی مثل طلا یا نقره ندارن که به این دلیل به این نوع ارزها، ارزهای بدون پشتوانه نیز گفته میشه.

بهتره بدونین که ارزش این نوع پول ها به جای اینکه به ارزش دارایی ها وابسته باشه، به ارتباط بین میزان عرضه و تقاضا وابسته هست. به عبارت دیگه ارز فیات یا پول فیات به عنوان پول قانونی شناخته میشه که ارزشش رو از دولتی که اون رو صادر کرده می گیره.

همچنین پول فیات شامل پول کاغذی و سکه هست و ارزش اون همونطور که گفتیم، توسط دولتی که اون رو چاپ می کنه مشخص میشه. ارز فیات به هر نوع پول بی پشتوانه یا توسط دولت هم گفته میشه و زبان ساده تر میشه گفت که ارز فیات نوعی پول هست که هیچ ارزش ذاتی و پشتوانه نداره.

همچنین چاپ، تکثیر و استفاده از اون به وسیله دولت ها انجام میشه و با توجه به همین تعریف بزرگ ترین نقطه ضعف اون نیز همین نظارت دولت ها بر ارزهای فیات هست. بهتره بدونین که ممکنه ارز فیات در زمان های مختلف با توجه به نوع تصمیم گیری و سیاست های اقتصادی به طور غیر قابل اندازه گیری تکثیر میشه. به این ترتیب این تکثیر می تونه باعث بی ارزش شدن اون بشه.

به عبارت دیگه ارز فیات رو میشه این جوری توضیح داد که ارز فیات واحد پول رایج هر کشور محسوب میشه. برای مثال واحد پولی کشور ایران ریال و آمریکا دلار هست. بنابراین ریال و دلار نوعی از ارزهای فیات هستن که توسط دولت ها منتشر شدن و مورد استفاده قرار می گیرن. همچنین بهتره بدونین که ارزهای فیات مخصوص هر کشور، فقط در اون کشور مورد استفاده قرار می گیره که یکی از معایب این ارزها محسوب میشه. علاوه بر این، یکی دیگه از معایب ارزهای فیات، بدون پشتوانه بودن و نظارت دولت ها بر اون هاست.

تاریخچه پیدایش ارزهای فیات:

تاریخچه پیدایش ارزهای فیات:

نوبت این رسیده تا در این قسمت از مقاله ارز فیات چیست؟ اطلاعاتی در مورد تاریخچه پیدایش ارزهای فیات برای شما ارائه کنیم. انسان ها قبل از اینکه سیستم اقتصاد به صورت امروزی و به طور پیچیده ای به وجود بیاد، در ابتدا چیزی به اسم پول نداشتن و برای معامله از تبادل کالا به کالا استفاده می گردن و کالایی رو با کالای دیگه بدون در نظر گرفتن ارزش کالا و فقط بر اساس نیازشون مبادله می کردن. همچنین به این کار، مبادله کالا به کالا یا پایاپای گفته میشه. سپس بعد از گذشت مدتی، مردم برای خرید کالاها از طلا استفاده کردن و بعدها نیز ارزهای فیات به وجود اومدن.

 بهتره بدونین که پیدایش ارزهای Fiat به قرن ها قبل در کشور چین بر می گرده. به عبارت دیگه یه ایالت در کشور چین در قرن 11 ام میلادی اقدام به استفاده و راه اندازی از پول های کاغذی کرد همچنین ارزهای Fiat در ابتدای زمان پیدایش برای تبادل کالاهایی مثل ابریشم، طلا و نقره مورد استفاده قرار می گرفتن، ولی در قرن 13 ام ارزهای فیات به صورت رسمی مورد پذیرش قرار گرفتن و در موارد مختلفی مورد استفاده قرار گرفتن.

ارزهای فیات در قرن 17 ام میلادی توسط کشورهای اروپایی نیز مورد پذیرش قرار گرفتن و وارد چرخه مبادلاتی شدن. همچنین در قرن 20 ام نیز ایالات متحده به صورت محدود استفاده از ارزهای فیات رو برای مبادله کالاها قبول کردن و در سال 1933 نیز برای پایان دادن به استفاده از ارزهای فیات، برای مبادله کالاها از از طلا استفاده کردن. این کار نیز تا سال 1972 ادامه پیدا کرد تا اینکه طلاه به عنوان ارز از چرخه پولی خراج شد و تصمیم گرفته شد که ارزهای فیات استفاده بشه. این موضوع نیز مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفت و باعث شد تا سیستم های ارزهای فیات در همه کشورها گسترش داده بشه.

نحوه عملکرد ارز فیات چگونه است؟

نحوه عملکرد ارز فیات چگونه است؟

موضوعی که می خواهیم در این بخش از مقاله ارز Fiat چیست؟ توضیحاتی راجبش بدیم، نحوه عملکرد ارزهای فیات هست. همونطور که گفتیم هیچ کالای فیزیکی پشتیبان ارزهای فیات نیست و اعتبار این پول ها به صادرکننده و قدرت اون بستگی داره. همچنین ارزهای فیات به عنوان جایگزین برای سیستم مبادله کالا با کالا به وجود اومدن و در محدوده جغرافیایی که در اون به رسمیت شناخته میشه، مورد استفاده قرار می گیره. به این ترتیب با استفاده از ارزهای Fiat میشه بدون نیاز به مبادله کالا، هر محصولی رو خرید.

بهتره بدونین که افراد این امکان رو دارن تا با استفاده از ارزهای فیات یا پول های بی پشتوانه، کالاها و محصولات مورد نظر خودشون رو خریداری کنند و هیچ محدودیت زمانی نداشته باشن. علاوه بر این، می تونن با استفاده از ارزهای فیات دستمزد ها و هزینه خدمات رو پرداخت کرده و به راحتی این کار رو انجام بدن و همونطور که گفتیم، ارزش پول های بی پشتوانه به سیاست های پولی و مالی کشورها، نرخ بهره و روش اداره کشور بستگی داره و به عبارت دیگه ارزهای فیات، ارزش خودشون رو از دولت ها می گیرن.

کشورهایی که از نظر سیاسی یا اقتصادی وضعیت خوبی نداشته باشن و همواره دچار نوسان باشن، تورم بیشتری دارن و در این شرایط ارزش پول فیات کاهش پیدا می کنه و قیمت کالاها و خدمات نیز افزایش پیدا می کنه. به این ترتیب قدرت خرید مردم کم میشه و فشار اقتصادی به مردم وارد میشه. به طول کلی پول های بی پشتوانه زمانی می تونن عملکرد مناسب داشته باشن که قدرت خرید مردم زیاد بشه و فشار اقتصادی روی مردم نباشه. به این ترتیب دولت ها همیشه سعی دارن تا فشار اقتصادی رو کم کرده و قدرت خرید مردم رو بالا ببرن تا ارزش پول فیات افزایش پیدا کنه تا در نتیجه پول های بی پشتوانه عملکرد مناسبی داشته باشن.

مزایای استفاده از ارز فیات چیست؟

مزایای استفاده از ارز فیات چیست؟

همونطور که گفتیم، استفاده از ارزهای Fiat مزیت های زیادی به همراه داره و همین موضوع باعث شده تا ارزهای فیات یا پول های بی پشتوانه مورد استقبال قرار بگیرن. به همین منظور ما در این قسمت از مقاله ارز Fiat چیست؟ به بررسی مزایای استفاده از ارز فیات می پردازیم.

•    کمیاب نمی شود

یکی از مزایای استفاده از ارز فیات این هست که این ارزها کمیاب نمیشن. پول های کالایی یا ذخایر طلا که در سیستم های استاندارد طلا مورد استفاده قرار می گیرن، به دلیل اینکه کالا و وسیله هستن، ممکنه با گذشت زمان کمیاب بشن، ولی بهتره بدونین که ارزهای فیات رو میشه به راحتی و بدون محدودیت به وجود اورد.

•    کم هزینه هست

یکی دیگه از مزایای استفاده از ارز فیات، کم هزینه بودن تولید این پول هاست. بهتره بدونین که چاپ پول های بدون پشتوانه یا پول های کاغذی هزینه کمتری نسب به ذخیره طلا دارن و تولید این پول های کالایی نیز هزینه کم تری داره و به این ترتیب مورد استقبال قرار گرفتن.

•    انعطاف پذیر است

یکی دیگه از مزایای استفاده از ارز فیات، انعطاف پذیر بودن این پول هاست. همونطور که گفتیم، دولت ها و بانک های مرکزی در مواقع لزوم و در زمان بحران های اقتصادی این امکان رو دارن تا بر روی ارزش پول های بی پشتوانه تاثیر بذارن و به عبارتی ارزش ارزهای فیات توسط دولت ها تنظیم میشن.

خطرات استفاده از پول فیات چیست؟

خطرات استفاده از پول فیات چیست؟

همونطور که گفتیم، استفاده از ارزهای فیات مزیت های زیادی داره، ولی بهتره بدونین که علاوه بر مزایای استفاده از ارز فیات، معایب و خطراتی نیز دیده میشه که باید مورد توجه قرار بگیره. به همین منظور ما در این بخش از مقاله ارز Fiat چیست؟ به بررسی خطرات استفاده از پول فیات می پردازیم.

•    تورم

یکی از خطرات استفاده از پول فیات، وجود تورم در کشورهاست. بهتره بدونین که از زمان ایجاد پول های بی پشتوانه، تورم نیز با اون همراه بود. به عبارت دیگه دولت ها با چاپ پول هایی که نمی تونستن ارزشی برای اون به وجود بیارن، درگیر مفهوم به اسم تورم شدن. تورم نیز یعنی کاهش درصد پشتوانه دار از پول ملی نسبت به درصد پول که باعث افزایش شاخص قیمت میشه.

•    افزایش بیش از حد نقدینگی

یکی دیگه از خطرات استفاده از پول فیات، افزایش بیش از حد نقدینگی هست. به همه پول هایی که خارج از سیستم بانکی در گردش هستن، نقدینگی گفته میشه. به این ترتیب اگه حجم نقدینگی با میزان تولید کالا و خدمات متنساب نباشه، ضربه بزرگی به اعتبار پول فیات زده میشه. چون با افزایش نقدینگی تقاضا برای دریافت کالا و خدمات به شدت زیاد میشه اگه چرخه تولید نتونه نیازها رو برطرف بکنه، تورم زیاد میشه.

•    از بین رفتن دولت ها

یکی دیگه از خطرات استفاده از پول فیات، از بین رفتن دولت هاست. چون این دولت ها هستن که به علت وجود و فعالیت هایی که انجام میدن، به پول کلی کشور اعتبار و ارزش مناسبی میدن. به این ترتیب اگه دولت ها از بین برن، ارزش پول فیات یا پول ملی نیز از بین میره.

رابطه پول فیات و ارز دیجیتال چیست؟

رابطه پول فیات و ارز دیجیتال چیست؟

در این قسمت از مقاله ارز Fiat چیست؟ به بررسی رابطه پول فیات و ارز دیجیتال می پردازیم. همونطور که می دونین ارزهای دیجیتال مثل ارزهای فیات، از نظر ارزش ذاتی دارایی های فیزیکی نیستن که یکی از شباهت پول های فیات با ارزهای دیجیتال هست.

همچنین مسئله دیگه که شاید بشه به عنوان شباهت بهش اشاره کنیم، بی پشتوانه بودن ارزهای دیجیتال و ارزهای فیات هست. البته هم اکنون ارزهای دیجیتالی وجود دارن که به پشتوانه دلار فعالیت دارن، پس بهتره بگیم که بعضی از ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین هیچ پشتوانه ای ندارن و به پول های فیات شباهت دارن. برای مطالعه بیشتر در مورد پشتوانه بیت کوین به مقاله ای در سایت ارزسنج که به همین نام هست مراجعه کنین.

تتر نوعی ارز دیجیتال هست که پشتوانه اون، دلار امریکا هست که بهش استیبل کوین گفته میشه و قیمت اون همیشه با قیمت دلار یکسان هست. همچنین افراد می تونن با استفاده از ارزهای فیات اقدام به خرید کالاها بکنند و هزینه خدمات خریداری شده رو با استفاده از ارزهای فیات بپردازن. بهتره بدونین که شما می تونین با استفاده از ارزهای دیجیتال نیز هزینه خرید کالاها و خدمات رو پرداخت کنین. امروزه ارزهای دیجیتال در بسیاری از کشورها مورد پذیرش قرار گرفتن و میشه با استفاده از ارزهای دیجیتال، کالاها و خدمات رو خریداری کرد که یکی دیگه از شباهت ارزهای دیجیتال یا پول های فیات هست که زیاد به چشم می خوره.

شما می تونین با استفاده از ارزهای فیات، پول یا مبلغی رو به افراد دیگه انتقال بدین و یا پول های فیات رو از طرف بقیه افراد دریافت کنین. بهتره بدونین که ارزهای دیجیتال نیز این قابلیت رو دارن و شما می تونین با استفاده از ارزهای دیجیتال، اقدام به انتقال پول به افراد دیگه بکنین. همچنین انتقال ارزهای دیجیتال به بقیه افراد خیلی راحت تر از انتقال ارزهای فیات هست. چون برای انتقال پول فیات به افراد دیگه باید به بانک مراجعه کنین و وقت زیادی تلف کنین. ولی با استفاده از ارزهای دیجیتال می تونین با چند مرحله به راحتی به افراد دیگه ارز دیجیتال انتقال بدین.

تفاوت ارز فیات با ارز دیجیتال چیست؟

تفاوت ارز فیات با ارز دیجیتال چیست؟

بعد از اینکه در مورد رابطه ارزهای دیجیتال با پول های فیات اشنا شدین، نوبت این رسیده تا با تفاوت ارز فیات و ارز دیجیتال نیز آشنا بشین. به همین منظور ما در این قسمت از مقاله پول فیات چیست؟ اطلاعاتی در مورد تفاوت ارز فیات با ارز دیجیتال برای شما ارائه کنیم.

•    توزیع کننده ها

یکی از تفاوت ارز فیات با ارز دیجیتال، توزیع کننده های این ارزهاست. بهتره بدونین که ارزهای فیات توسط دولت ها و نهادهای حکومتی به وجود میان، ولی ارزهای دیجیتال به بخش خصوصی تعلق دارن. به جز برخی از ارزهای دیجیتال خاص مثل تتر که توسط بانک مرکزی یه کشور به وجود اومده.

•    روش های تولید

یکی دیگه از تفاوتهای ارز فیات با ارز دیجیتال، فرایند تولید اون هاست. ارزهای دیجیتال بر اساس الگوریتم های اثبات کار یا اثبات سهام به وجود اومدن ولی ارزهای فیات توسط دولت چاپ میشن و روند خاصی برای تولید رو ندارن. همچنین ارزهای دیجیتال قوانین و الگوریتم های مختلفی برای تولید واحد جدید تعیین کردن

•    حجم قابل عرضه

یکی دیگه از تفاوتهای ارز فیات با ارز دیجیتال نیز حجم قابل عرضه اون هاست. پول های فیات به طور نامحدود قابل چاپ هستن ولی ارزهای دیجیتال برنامه های مختلفی برای حجم عرضه دارن. برای مثال بیت کوین تعداد واحدهای قابل عرضه رو محدود کرده.

مقایسه استاندارد طلا و ارز فیات:

مقایسه استاندارد طلا و ارز فیات:

در اینجا نوبت به این می رسه که در مقاله پول فیات چیست؟ استاندارد طلا و ارز فیات رو مقایسه کنیم. بهتره بدونین که استاندارد طلا به یه سیستم مالی گفته میشه که در اون قیمت ارز یا پول فیات یه کشور، مستقیم با طلا ارتباط داره و از هم دیگه اثر می گیرن. همچنین با این استاندارد کشورها توافق می کنند که به اندازه یه مقدار مشخص از پول کاغذی طلا ذخیره کنند.

بنابراین کشوری که استاندارد طلا رو قبول کرده، قیمت ثابتی برای طلا تعیین و اون رو با قیمتی ثابت خرید و فروش می کنه. این قیمت ثابت نیز برای تعیین کردن ارزش اون ارز فیات هم استفاده میشه. برای مثال اگه دلار امریکا قیمت طلا رو 500 دلار در هر اونس در نظر بگیره، ارزش دلار 1/500 اونس میشه.

همونطور که گفتیم، قبل از پیدایش ارزهای فیات یا پول های بی پشتوانه مردم برای خرید کالاها و پرداخت دستمزدها از طلا استفاده می کردن و سپس این روش پرداخت کنار گذاشته شد و ارزهای فیات مورد استفاده قرار گرفتن. ولی با توجه به عیب هایی که این روش داشت، ارزهای فیات مورد استقبال قرار گرفتن. نکته قابل توجه این هست که استاندارد طلا دیگه توسط هیچ کشوری مورد استفاده قرار نمی گیره. بهتره بدونین که کشور بریتانیا نیز در سال 1931 استفاده از این استاندارد رو متوقف کرد. علاوه بر این کشور امریکا هم در سال 1933 در همین راستا قدم برداشت. به این ترتیب استاندارد طلا به صورت کامل با پول فیات جایگزین شد.

احتمالا تا این قسمت از مقاله متوجه شدین که استاندارد طلا به یه سیستم اشاره می کنه که در اون ارزش پول بر اساس طلا مشخص میشه و در مقابل نیز ارز فیات یا پول فیات نیز وجود داره که در اون ارزش پول بر اساس هیچ کالای فیزیکی خاصی مشخص و تعیین نمیشه. همچنین بهتره بدونین که ارزش پول های فیات رو دولت حاکم بر کشور و مسائل متعدد دیگه ای مثل تنش های سیاسی و... مشخص می کنه.

قدرتمندترین ارز فیات کدام است؟

قدرتمندترین ارز فیات کدام است؟

در این بخش از مقاله پول فیات چیست؟ یکی از قدرتمندترین ارز فیات رو برای شما معرفی می کنیم. بهتره بدونین که دلار امریکا به عنوان پول فیات و ارز قانونی محسوب میشه که برای بدهی خصوصی و عمومی پذیرفته میشه. همچنین بسیاری از دولت ها پول فیات صادر می کنند و دلار امریکا به عنوان قوی ترین و معتبرترین ارز فیات در دنیا شناخته میشه.

علاوه بر این، در اوایل تاریخ ایالات متحده، پول این کشور با طلا پشتیبانی میشد و دولت فدرال رزرو با تصویب قانون بانکداری اضطراری در سال 1933 به شهروندان خودش اجازه داد تا ارز خودشون رو با طلای دولتی مبادله کنند.

نمونه ای شکست یک ارز فیات:

در ابتدای دهه 2 هزار میلادی، بانک مرکزی زیمباوه به دلیل بحران های اقتصادی، مقدار چاپ پول خودش رو به تعداد چشمگیری افزایش داد. این کار باعث شد تا تورم به وجود بیاد. در سال 2008 نیز تورم این کشور بین 230 تا 500 میلیارد درصد قرار داشت. همچنین قیمت ها نیز به سرعت افزایش پیدا کردن و قدرت خرید مردم نیز کاهش پیدا کرد. علاوه بر این، اوضاع این کشور اونقدر بد شد که مشتریان مجبور بودن برای خرید خوراک ساده، کیسه های پر از پول رو حمل کنند. در اوج این بحران نیز 100 تریلیون دلار زیمباوه ای با 40 سنت از پول کشور امریکا برابر بود.

جمع بندی و نتیجه:

ما در مقاله پول فیات چیست؟ سعی کردیم اطلاعاتی در مورد ارز Fiat، مزایای استفاده از ارز فیات و خطرات استفاده از پول فیات برای شما ارائه کنیم. همونطور که گفتیم، ارز فیات به هر نوع پول بی پشتوانه یا توسط دولت ها گفته میشه و به زبان ساده تر میشه گفت که ارز فیات نوعی پولی هست که هیچ ارزش ذاتی و پشتوانه ای نداره. همچنین در این مقاله اطلاعاتی در مورد تفاوت ارز فیات با ارز دیجیتال نیز برای شما ارائه کردیم.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد پول یا ارز فیات(Fiat) چیست؟

  1. مسعود عدالت (1400/12/16)

    مقالاتتون واقعا نسبت به بقیه سایتا کاملتره

در مورد پول یا ارز فیات(Fiat) چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :1+30 = ?