تعطیلی صرافی های ارز دیجیتال در افغانستان و دستگیری اپراتورهای آن توسط طالبان

تعطیلی صرافی های ارز دیجیتال در افغانستان و دستگیری اپراتورهای آن توسط طالبان
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

مجریان قانون افغانستان چندین صرافی ارز دیجیتال را در هرات تعطیل کرده و اپراتور های آنها را بازداشت نموده اند. این تهاجم پس از ممنوعیت ارز و تجارت آنلاین صورت گرفته است. براساس گزارش پورتال انگلیسی زبان آریانا نیوز، نیروهای امنیتی افغانستان در هفته گذشته حداقل 16 پلتفرم تجارت ارزهای دیجیتال را تعطیل کرده اند.

گزارش آریانا نیوز به نقل از سید شاه سعادت رئیس بخش مبارزه با جرایم پلیس هرات اعلام کرده است که بانک مرکزی افغانستان، DAB؛ مرجع پولی کشور در اطلاعیه ای اظهار داشته است که تجارت ارزهای دیجیتال دلیل بسیاری از کلاهبرداری هاست، از این رو دولت طالبان در راستای توقف تراکنش های آنلاین و دیجیتال مدیران چندین صرافی ارز دیجیتال را دستگیر کرده است.

براساس توضیحات غلام محمد سهرابی رئیس اتحادیه صرافان هرات، شرکت ‌های دیجیتال افغان با وجود ریسک های موجود همزمان با نوسانات بازار حساب ‌های ارزهای دیجیتال خود را را در خارج از کشور باز می کنند. براساس گزارش بلومبرگ در اواخر ماه ژوئن تجارت آنلاین فارکس را خلاف اسلام اعلام کرده و آن را ممنوع نموده است.

سخنگوی رگولاتور نیز اخیرا اعلام کرده است که ادامه فعالیت در تجارت ارزهای دیجیتال پیگرد قانونی خواهد داشت. بانک مرکزی افغانستان تجارت آنلاین فارکس را غیرقانونی و متقلبانه اعلام کرده و از آنجایی که هیچ دستورالعملی در قوانین اسلامی برای تایید آن وجود ندارد. در نتیجه ممنوع و متوقف شده است.

به گزارش آریانا نیوز، در اواسط ماه جولای، بانک مرکزی افغانستان بیانیه دیگری برای تقویت این دستور صادر کرده است. با این حال، علا‌رغم ممنوعیت تجارت آنلاین و دیجیتال و عدم ارائه مجوزهای مربوط بسیاری از افغان های پایتخت به تجارت دیجیتال خود ادامه داده اند.

وضعیت ارزهای دیجیتال در افغانستان

پس از بازگشت طالبان به قدرت در کابل، اقتصاد ضعیف افغانستان وارد بحران عمیق‌ تری شده است. ایالات متحده نیز که به مدت 20 سال در این کشور استقرار داشته است پس از خروج از افغانستان در سال 2021، 10 میلیارد دلار از دارایی های بانک مرکزی افغانستان را توقیف و تحریم هایی علیه این کشور اعمال کرده است.

بدین ترتیب ایالات متحده مانع از دسترسی طالبان به بخش بزرگی از ذخایر بانک مرکزی افغانستان شده و در حال حاضر طابان تنها به 0.1 تا 0.2 درصد از این بودجه دسترسی دارد، با این حال با ممنوعیت گستره تجارت دیجیتال در کشور مانع از دسترسی عموم مردم به ارزهای دیجیتال شده است.

محدودیت ‌های مالی و خروج شرکت ‌های غربی همزمان با قدرت گرفتن طالبان، ارسال پول را برای مهاجران افغان سخت‌ تر کرد. در نتیجه، بسیاری از افغان ‌ها برای حفظ سرمایه و امکان مصادره احتمالی اموال توسط دولت طالبان به ارزهای دیجیتال روی آوردند.
با این حال به گفته کارشناسان، طالبان نیز همانند بسیاری از کشورهای تحریم شده از جمله ایران با گسترش تحریم های ایالات متحده مجبور به استفاده از بلاک چین در سیستم مالی خود خواهد شد.

تگ ها