تنظیم قوانین جدید صدور دارایی های دیجیتال توسط SEC نیجریه

تنظیم قوانین جدید صدور دارایی های دیجیتال توسط SEC نیجریه
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

کمیسیون بورس و اوراق بهادار نیجریه،SEC  قوانین جدیدی را اعلام کرد که بر انتشار دارایی های دیجیتال به عنوان اوراق بهادار نظارت خواهد کرد. این مقررات شامل قوانینی در مورد الزامات ثبت نام برای پلتفرم های ارائه دهنده دارایی های دیجیتال،DAOPs می باشد. مقررات ارائه دهندگان خدمات دارایی مجازی،VASP و صرافی های ارزهای دیجیتال نیز در مجموعه قوانین اخیر پوشش داده شده است.

مراحل ثبت اسناد ارائه شده

طبق مقررات جدید، افراد یا نهادهایی که به دنبال جمع ‌آوری سرمایه از طریق عرضه کوین یا فروش خصوصی توکن ‌ها می باشند، باید ابتدا فرم ارزیابی اولیه و پیش ‌نویس وایت پیپر خود را ارسال نمایند.

براساس اظهارات کمیسیون، نهادی که خواستار  مجوز برای فعالیت می باشد، در پیش ‌نویس وایت پیپر خود باید اطلاعات کامل در مورد پروژه اولیه دارایی دیجیتال، طرح تجاری و بررسی امکان‌ سنجی آنرا ارائه نماید، موارد استفاده و تخصیص بودجه نیز باید در پیش نویس وایت پیپر ذکر شود.

همچنین طبق کمیسیون بورس و اوراق بهادار نیجریه، پیش نویس وایت پیپر ارائه شده باید دارای سلب مسئولیت نیز باشد. پس از ارائه موارد مورد نیاز، کمیسیون بورس و اوراق بهادار نیجریه، SEC  در خصوص آن تصمیم گیری خواهد کرد.

کمیسیون ملزم می باشد اسناد ارائه شده را ظرف 30 روز پس از دریافت بررسی و دارایی دیجیتال پیشنهادی را طبق قانون سرمایه‌گذاری و اوراق بهادار 2007 تحلیل و اهداف آنرا بررسی نماید. همچنین پس از تصمیم گیری، کمیسیون بورس و اوراق بهادار نیجریه، ظرف پنج روز پس از پایان بررسی، این موضوع را به ناشر اطلاع خواهد داد.

الزامات و محدودیت های قانونی کمیسیون بورس و اوراق بهادار نیجریه

کمیسیون بورس و اوراق بهادار نیجریه علاوه بر توضیح مراحلی که ناشران ارزهای دیجیتال باید انجام دهند، الزامات و محدودیت هایی را نیز فهرست کرده که باید رعایت شوند. برای مثال؛ متقاضیانی که به دنبال ثبت نام پلتفرم های ارائه دهنده دارایی های دیجیتال،DAOP هستند، باید هزینه تشکیل پرونده معادل 241 دلار، هزینه پردازش 724 دلار و هزینه ثبت نام 72430 دلار آنرا بپردازند.

مقررات ارزهای دیجیتال در نیجریه

بانک مرکزی نیجریه CBN، براساس بیانیه ای فوریه 2021 تجارت با ارزهای دیجیتال و امکان پرداخت برای مبادلات ارزهای دیجیتال را برای بانک ‌ها و سایر مؤسسات مالی ممنوع اعلام کرده است. براساس مقررات ممنوعیت ارزهای دیجیتال، بانک ‌ها و سایر مؤسسات مالی ملزم به شناسایی و لغو حساب ‌های افراد یا بیزینس های دیجیتال معامله می باشند.

براساس اظهارات بانک مرکزی نیجریه CBN، ارزهای دیجیتال توسط شرکت‌ های غیرقانونی و ثبت‌ نشده ایجاد می ‌شوند و از این رو قوانین موجود نیجریه را نقض می‌ کنند. طبق گفته بانک مرکزی نیجریه، ناشناس بودن و عدم وجود KYC، ارزهای دیجیتال را در برابر استفاده غیرقانونی، مانند پولشویی و تامین مالی تروریسم آسیب پذیر می کند.

همچنین نوسانات ارزهای دیجیتال ثبات سیستم های مالی سایر کشورها را به خطر می اندازد. با این حال براساس گزارش صرافی کوکوین، 33.4 میلیون در نیجریه که 35 درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌ دهند جزء دارندگان فعلی ارزهای دیجیتال در نیجریه می باشند.
 

تگ ها