وایت پیپر ارز دیجیتال چیست؟ مفهوم وایت پیپر در ارز های دیجیتال

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "وایت پیپر ارز دیجیتال چیست؟ مفهوم وایت پیپر در ارز های دیجیتال"


  • 00:02 1403-02-01
  • زمان مطالعه: 8 دقیقه

در این مقاله یکی از مفاهیم کلیدی در دنیای ارز های دیجیتال یعنی وایت پیپر چیست؟ رو بررسی خواهیم کرد. در عالم ارز های دیجیتال، مفاهیم و موجودیت های بسیاری داریم که داشتن اطلاعات در موردشون می تونه دید ما رو نسبت به این صنعت و همچنین بازار ارز های دیجیتال باز تر کنه. به طور کلی به تجربه ثابت شده که سطح دانش و مهارت در ارتباط مستقیم قرار داره با حاشیه سود و زیان. یعنی هر قدر سطح دانش و مهارت شما بالا تر باشه، به همون اندازه ریسک ها برای شما کاهش پیدا می کنه و مقدار سود شما افزایش پیدا خواهد کرد. در این مقاله قصد داریم روی مفهوم وایت پیپر (White Paper) تمرکز کنیم و در این مورد صحبت هایی داشته باشیم. وایت پیپر که در فارسی و به شکل تحت اللفظی اوراق سفید ترجمه میشه،

در واقع به یک گزارش جامع و کامل از عملکرد یک پروژه و مشکلی که قراره بر طرف کنه اشاره داره. مفهوم وایت پیپر خیلی گسترده هستش و کاربرد وایت پیپر محدود به حوزه بلاکچین و رمز ارز ها نیست. اما در حال حاضر این اصطلاح در دنیای بلاکچین و رمز ارز ها بسیار کاربرد داره و مرتبا شنیده میشه. در این مقاله رویکردی خواهیم داشت به اهمیت وایت پیپر در دنیای ارز های دیجیتال و همچنین روش‌ های درست و اصولی مطالعه اون رو بررسی می کنیم. آیا تابحال وایت پیپر کاردانو یا مثلا وایت پیپر بیت کوین رو مطالعه کردین ؟ به احتمال زیاد بعد مطالعه این مقاله، به اهمیت وایت پیپر پی خواهید برد و علاقه مند به مطالعه وایت پیپر یک سری از ارز های دیجیتال معروف میشید. اگه میخواین اصطلاحات موجود در بازار ارزهای دیجیتال رو بشناسید مقاله اصطلاحات کاربردی در ارز های دیجیتال ما را مطالعه نمایید.

وایت پیپر ارز دیجیتال چیست ؟

وایت پیپر ارز دیجیتال چیست ؟

در تعریف اینکه White Paper چیست؟ باید بگیم که وایت پیپر ارز دیجیتال، سندی (عمدتا به شکل pdf) هستش که در اون توضیحات جامعی از یک طرح و پروژه غیر متمرکز ارائه شده. در واقع وایت پیپر ارز دیجیتال یک معرفی ‌نامه از پروژه هستش که به خواننده توضیح میده یک پروژه مذکور قراره چه مشکل یا مشکلاتی رو حل کنه. وایت پیپر در هر زمینه ای می تونه وجود داشته باشه و محدود به پروژه های رمز ارزی نیست. برای هر پروژه، چه بلاکچینی و چه غیر بلاکچینی میشه وایت پیپر نگارش کرد و کاربران رو از اهداف اون پروژه و همچنین ویژگی های فنی اون پروژه آگاه کرد. البته در این مقاله تمرکز و رویکرد ما روی وایت پیپر ارز دیجیتال خواهد بود ولی صرفا برای اطلاعات بیشتر مخاطبان متذکر شدیم که وایت پیپر چیز فراگیری هستش و برای همه پروژه ها می تونه نگارش بشه. در دوره آموزش تحلیل فاندامنتال ما بطور تخصصی به نحوه بررسی وایت پیپر ارزهای دیجیتال پرداخته ایم که می تونین ازش استفاده کنین.

خب برگردیم به دنیای ارز های دیجیتال خودمون، وقتی که با ارز دیجیتال جدیدی مواجه میشیم، مخصوصا اگر این رمز ارز در مرحله عرضه اولیه کوین یا ICO باشه اولین و اصولی ترین گام برای آشنایی با پروژه جدید، مطالعه وایت پیپر اون هستش. هدف از انتشار چنین اسنادی، ارائه نقشه‌ و چشم انداز دقیق از آینده این ارز ها و برنامه‌ هایی هست که قراره دنبال کنن. به علاوه توضیح جامعی از خود پروژه و فناوری‌ پشتیبان پروژه و جنبه های فنی اون هم مطرح هستش. مشکل یا مشکلاتی که این طرح یا پروژه قراره اون رو حل کنه و همین طور جزییاتی در خصوص ارز دیجیتال اون و اطلاعاتی در مورد تیم توسعه‌ دهنده و نقشه راهشون برای این پروژه، از جمله همه مواردی هست که در وایت پیپر ارز دیجیتال باید به اونا اشاره کرد. 

معروف ترین وایت پیپر ارز دیجیتال

معروف ترین وایت پیپر ارز دیجیتال

در این بخش از مقاله وایت پیپر چیست؟ باید بهتون بگیم که معروف ترین وایت پیپر ارز دیجیتال، گزارش معرفی و وایت پیپر بیت کوین هستش. همونطور که می دونید  ارز دیجیتال بیت کوین، اولین و با ارزش ترین ارز دیجیتال دنیا هستش. در سال 2008 فرد یا افراد ناشناسی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو، وایت پیپر بیت کوین رو با عنوان بیت کوین : یک سیستم پرداخت نقدی الکترونیک همتا به همتا (P2P) منتشر کردن و با این کار تولد اولین ارز دیجیتال جهان شکل گرفت. برای سایر رمز ارز های مهم و معروف وایت پیپر داریم. وایت پیپر اتریوم، وایت پیپر کاردانو، وایت پیپر سولانا و ... همگی در فضای اینترنت قابل دسترسی هستن و کاربران می تونن دانلود کنن و مطالعه کنن.

اهمیت وایت پیپر ها

اهمیت وایت پیپر ها

در این بخش از مقاله White Paper چیست؟ میخواهیم بگیم که مطالعه وایت پیپر ارز های دیجیتال قبل از این که بخوایم سرمایه گذاری و خریدی داشته باشیم، به سه دلیل دارای اهمیت هستش. اولین دلیلش اینه که به شما این امکان رو میده تا ماهیت پروژه رو درک کنین و با جنبه های مختلف اون آشنا بشید. دوم اینه که با مطالعه وایت پیپر یک طرح یا پروژه می تونین مشکلی رو که این پروژه یا طرح در صدد برطرف کردنش هستش، کشف و بررسی کنین و ببیند که اصلا آیا این پروژه قدرت این رو داره که چنین مسئله ای رو حل و فصل کنه یا نه. دلیل سوم این که خوندن وایت پیپر، امکان ارزیابی اصالت و اعتبار پروژه رو برای شما فراهم می کنه و می تونید با دید باز تری در مورد ورود کردن یا ورود نکردن به پروژه مذکور تصمیم گیری کنید.

این نکته رو فراموش نکنید که وایت پیپر ها رو تیم توسعه دهنده پروژه می نویسه و بنابراین تا زمانی که بررسی و تحلیل دقیق انجام نگیره، به‌ شکل واضح و مستقیم نمیشه نکته منفی در یک وایت پیپر پیدا کرد. طبیعی هستش که تیم توسعه یک پروژه در نگارش هاشون تنها از پروژه تعریف و تمجید کنن و سعی داشته باشن تا نقاط قوت رو بیشتر برجسته کنن، اما یک فرد حرفه ای با بررسی و تحلیل عمیق و دقیق می تونه موارد گفته نشده و ضعف های احتمالی رو تشخیص بده. در ادامه مقاله وایت پیپر ارز دیجیتال چیست؟ نکاتی رو توضیح خواهیم داد مبنی بر این که چه طور وایت پیپر یک پروژه رو مطالعه کنید. بدین ترتیب در مواجهه با پروژه های جدید و عرضه های اولیه کوین (ICO) بهتر و راحت تو تشخیص خواهید داد که آیا این پروژه جدید ارزش سرمایه گذاری داره یا نه.

تشریح بخش های مختلف یک وایت پیپر

وایت پیپر ها

وایت پیپر ها به شیوه های متنوعی می تونن نگارش بشن اما ما در این قسمت، فرم استاندارد اون رو بررسی و شرح خواهیم داد. یک وایت پیپر کامل و استاندارد، به ترتیب شامل اجزای زیر هستش :

•    چکیده (Abstract):

در قسمت چکیده یا خلاصه، یک دید کوتاه اما کلی از پروژه و بخش‌ های مختلف اون به شما داده میشه. در اصل، نقش چکیده در این هستش که شما رو به مطالعه ادامه مطلب وایت پیپر ترغیب کنه و علاقه و توجه شما رو جلب کنه. معمولا افراد حرفه ای اول از همه چکیده وایت پیپر رو می خونن که ببینن اصلا ارزش ادامه دادن داره یا نه.

•    مقدمه (Introduction):

در قسمت مقدمه اغلب موارد پایه ‌ای و بنیادی مثل ماهیت بلاکچین و رمز ارز ها و مزایایی که دارن گنجانده شده. به علاوه بازاری که این رمز ارز قصد ورود به اون رو داره هم در همین قسمت معرفی و شرح داده میشه. در قسمت مقدمه، نگارنده وایت پیپر، شما رو آماده ورود به بحث های اصلی می کنه.

•    تعریف مشکل (Problem defination):

در این قسمت با جزییات و فاکتور های بیشتری در ارتباط با بازار هدف پروژه آشنا خواهیم شد. در این قسمت با دقت و جزییات بیشتری در مورد چالش های موجود در صنعت ارز های دیجیتال خواهیم خوند و حالا این چالش‌ ها می‌ تونن از نوع تکنیکی و فنی و یا مربوط به نوع مدیریت کسب‌ وکار ها در عرصه بلاکچین و ارز های دیجیتال باشن. راه‌ کار های کنونی که برای رفع این چالش‌ ها پیگیری میشن هم در این قسمت عنوان میشن و تیم توسعه ‌دهنده پروژه جدید دلایل و استدلال های خودش رو برای کافی و راه گشا نبودن راه کار های موجود بیان می‌کنه.

•    توصیف پروژه (Description):

در این قسمت، توسعه دهندگان پروژه و محصول خودشون رو از جنبه های مختلف توصیف می کنن. در این قسمت میشه فهمید که عملکرد فنی و تکنولوژیک پروژه به چه شکل هستش و با چه مکانیزم هایی میخاد که مشکلات گفته شده رو حل کنه.

•    جزییات فنی (Technical details):

در این قسمت تمرکز اصلی روی جزییات فنی پروژه هستش. این قسمت به خاطر اینکه با مسائل فنی و نرم افزاری سر و کار داره بسیار تخصصی هستش و درکش نیازمند دانش و تخصص در این فناوری و نرم افزار هستش. در این قسمت مفاهیم و جزییات فنی در مورد بلاکچین پروژه بیشتر بسط داده شده.

•    توکن (Token):

این قسمت از وایت پیپر به طور کامل اختصاص داره به معرفی کوین یا توکن پروژه. با مطالعه این بخش خواهید فهمید که این کوین یا توکن دیجیتال جدید قراره چه عملکردی داشته باشه، و همچنین چه ساز وکاری برای عرضه اون در نظر گرفته شده و چه نفع هایی می تونه برای کاربرانش داشته باشه. در عرضه اولیه کوین یا ICO از این قسمت برای معرفی رمز ارز جدید و به نوعی تبلیغات اون استفاده میشه.

•    فرآیند عرضه عمومی:

اگر یک وایت پیپر در جهت فروش و عرضه یک رمز ارز خاص نوشته شده باشه، اطلاعات مربوط به عرضه عمومی اون هم قطعا باید در وایت پیپر گنجانده بشه. مواردی مانند زمان راه‌ اندازی و عرضه بخش‌ های مختلف محصول، طرح‌ های تشویقی، اطلاعاتی در مورد افراد واجد شرایط برای شرکت در عرضه، شیوه به کار گیری سرمایه های جذب ‌شده و همچنین چشم انداز آینده و نقشه راه پروژه از جمله مواردی هستن که در این قسمت می تونیم مطالعه کنیم.

•    معرفی تیم توسعه دهنده پروژه:

معمولا در بخش های پایانی وایت پیپر اطلاعاتی در مورد بنیان‌ گذاران و اعضای تیم توسعه‌ پروژه ارائه میشه. به طور قطع یک تیم قوی، شناخته شده و باسابقه، از رکن های اصلی موفقیت در هر پروژه‌ ارز دیجیتالی هستش و روی نظر کاربران نسبت به قدرت و پشتوانه پروژه هم تاثیر داره. به همین علت، وجود این بخش در وایت پیپر اهمیت زیادی دارد (و توصیه می‌کنیم حتماً آن را مطالعه کنید). در این قسمت شما می‌توانید سوابق تخصصی هر یک از اعضای پروژه را بیابید و با نقشی که در پروژه فعلی ایفا می‌کنند آشنا شوید.

•    نتیجه گیری (Conclusion):

یک وایت پیپر استاندارد در پایان باید با یک جمع بندی و نتیجه گیری به پایان برسه. در این قسمت، خلاصه‌ای از نکات اصلی پروژه تکرار میشه و در صورتی که عرضه عمومی توکن در شرف ‌وقوع باشه، این نکته هم در همین قسمت تذکر داده میشه تا افراد علاقه ‌مند، فراموش نکنن و در عرضه شرکت کنن.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد یکی از مهم ترین و بنیادی ترین مفاهیم در ارز های دیجیتال و بلاکچین یعنی White Paper چیست؟ صحبت کردیم. درک مفهوم وایت پیپر بسیار مهمه و همچنین نحوه استفاده از اون مهم تر. همواره توصیه داریم که قبل از اقدام به خرید و سرمایه گذاری در یک پروژه وایت پیپر اون پروژه رو کامل مطالعه کنید و با زیر و بمش آشنا بشید. اهمیت وایت پیپر در اینه که اطلاعات مفید و موثقی در مورد چیستی پروژه و برنامه هایی که برای آینده داره در اختیارتون میذاره. با مطالعه وایت پیپر یک پروژه به یک دید باز و جامع نسبت بهش خواهید رسید و از مهم ترین فاکتور های فاندامنتال، همین بررسی دقیق و حرفه ای وایت پیپر پروژه های بلاکچینی و رمز ارزی هستش. معمولا سایت های رسمی هر پروژه، سند وایت پیپر ها رو هم برای دانلود و مطالعه قرار دادن و می تونید دسترسی داشته باشید بهشون.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد وایت پیپر ارز دیجیتال چیست؟ مفهوم وایت پیپر در ارز های دیجیتال

در مورد وایت پیپر ارز دیجیتال چیست؟ مفهوم وایت پیپر در ارز های دیجیتال نظر دهید
سوال امنیتی :8+58 = ?