توسعه بلاک چین، انقلابی در علم پزشکی

توسعه بلاک چین، انقلابی در علم پزشکی
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

بلاک چین و ارزهای دیجیتال از آغاز تاکنون اغلب با بازارهای مالی سوداگرانه مرتبط بوده اند. با این حال، فن آوری بلاک چین و پیامدهای مربوط به آن با حفظ یکپارچگی و قابل اعتماد بودن داده ها جهان را تغییر خواهد داد. از سوی دیگر با آنلاین شدن هوش مصنوعی، ماشین لرنینگ و سایر ابزارهای مبتنی بر داده، علم پزشکی در آستانه انقلاب بزرگی قرار گرفته است.

داده های پزشکی پیش از ظهور بلاک چین در مراکز درمانی متفاوت بصورت پراکنده در دسترس بوده اند و با رواج بلاک چین به نظر می رسد که این مشکل برای موسسات درمانی حل شده و تمامی اطلاعات هم اکنون بطور یکپارچه و جهانی در اختیار علم پزشکی است.

معرفی پلتفرم data lake

استارت ‌آپی در اروپا با نام data lake به تازگی سیستمی را راه‌ اندازی کرده است که راهکار های پیشنهادی جالبی را برای این یکپارچگی ارائه داده است. این پلتفرم یک برنامه کاربردی از فن آوری بلاک چین است که یک اپلیکیشن جهانی اهدای داده های پزشکی مانند اهدا اعضا یا خون ایجاد کرده است که افراد می توانند داده های پزشکی خود را به علم اهدا کنند. سیاست اپلیکیشن براساس رضایت کاربر و حفظ حریم خصوصی است.

توسعه دهندگان این اپلیکیشن با سازمان ‌های مردم نهاد برای جمع ‌آوری رضایت اهداکنندگان همکاری خواهند کرد، اولین مرکز مربوط به این استارت آپ در لهستان با نام Fundacja Podaruj Dane یا «بنیاد داده‌ های خود را اهدا کنید» تأسیس شده است. این بنیادها به ناظران قانونی داده‌ های اهدایی تبدیل خواهند شد و افراد را در این زمینه آموزش خواهند داد. راه اندازی اپلیکیشن آزمایشیPodaruj Dane به عنوان یکی از برترین نهادهای پزشکی لهستان از اواخر سال جاری شروع بکار خواهد نمود.

همچنین Data Lakeیک گام فراتر رفته و یک اکوسیستم انگیزشی منحصر به فرد ایجاد کرده است که به اهداکنندگان داده، بیمارستان ها، کلینیک ها و سایر ذینفعان برای مشارکت در گسترش علم پاداش خواهد داد. این اپلیکیشن با استفاده از توکن بومی خود، $LAKE مشوق های مشارکت جهانی در اهدای داده ‌های پزشکی را ارائه خواهد نمود که شامل تخفیف ‌های قابل بازخرید در محصولات، خدمات بهداشتی و درمانی به دارندگان توکن است.

اهداف بلاک چین data lake

براساس اظهارات یکی از بنیانگذارانData Lake؛ دیتا لیک بلاک چینی است که برای کمک به ایجاد انقلابی در تحقیقات پزشکی توسعه یافته است. این پلتفرم با امکان توسعه فن آوری وب 3 داده های پزشکی را در اختیار همه افراد از سراسر دنیا قرار خواهد داد.

با وجود تمامی حواشی منفی پیرامون بلاک چین، Data Lake ثابت کرده است که با توسعه بلاک چین می توان مسائل دنیای واقعی مانند دسترسی به داده های پزشکی را حل کرد. توسعه دهندگان این پلتفرم با استفاده از بلاک چین برای تقویت سیستم اهدای داده های پزشکی جهانی، مشارکت های خود را در علم پزشکی غیرمتمرکز کرده و در عین حال به اصول حریم خصوصی فردی و مالکیت داده ها احترام خواهند گذاشت. تمرکززدایی، حقوق فردی و حتی مالکیت داده ها همگی بیانگر ارزش های بنیادی هستند که زنجیره بلاکی بر اساس آن بنا شده است.
 

تگ ها