توقف پلتفرم NFT چینی به دلیل قوانین بانک مرکزی چین

توقف پلتفرم NFT چینی به دلیل قوانین بانک مرکزی چین
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

بزرگترین رسانه‌ اجتماعی چینی Tencent Holdings پلتفرم توکن‌ غیرقابل تعویض Huanhe؛ پلتفرم ارائه دهنده NFT خود را پس از تنها یک سال فعالیت متوقف کرده است. این اقدام با افزایش بررسی‌ های نظارتیNFT در کشور صورت گرفته است.

پلتفرم Huanhe در آگوست سال گذشته برای کسب درآمد بیشتر از NFT ها در پلتفرم Tencent راه اندازی شده است. با این حال، این پلتفرم به دلیل تصمیم اخیر چین برای غیرقانونی کردن تجارت ثانویه کلکسیون های دیجیتال به شدت آسیب دیده و به همین دلیل پلتفرم NFT خود را متوقف کرده است. بر اساس گزارش رویترز، این اقدام نشان دهنده عقب نشینی بزرگ رسانه اجتماعی Tencent از بازار NFT بوده است که در ماه های اخیر تحت نظارت تنظیم کننده های چینی قرار داشته است.

توسعه یوان دیجیتال همزمان با محدودیت استفاده از دارایی های دیجیتال

چین در راستای کنترل باز بزرگ دیجیتال و مجازی، ارز دیجیتال بانک مرکزی خود، CBDC را در طول بازی های زمستانی 2022 به عنوان راهی برای گسترش آزمایشی یوآن دیجیتال برای عموم مردم عرضه کرده است. در ماه ژوئن و تنها با گذشت چند ماه از راه اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی تراکنش ‌های یوان دیجیتال چین به 83 میلیارد یوان و تعداد کل تراکنش ها به 264 میلیون رسید و بیش از 4.5 میلیون مرکز تجاری در طول راه اندازی و پس از آن برای این سرویس ثبت نام کردند.

اخیرا نیز بانک مرکزی چین اعلام کرد که 11 شهر دیگر در برنامه آزمایشی یوان دیجیتال شرکت خواهند کرد. این بدان معناست که ساکنان این مناطق به زودی می توانند از کیف پول دیجیتال یوان استفاده کنند و مطمئنا تراکنش های یوان دیجیتال از مرز 100 میلیارد یوان نیز خواهد گذشت.

در همین حال، سایر کشورها در مراحل ابتدایی توسعه CBDC های خود می باشند. ایالات متحده نیز در ژانویه سال جاری اعلام کرد که روند کاوش و ارزیابی دلار دیجیتال خود را آغاز خواهد نمود. همچنین هند، یکی از اقتصادهای بزرگ جهان با سرعت رشد بالا نیز اظهار داشته است که بزودی روپیه دیجیتال خود را راه اندازی خواهد نمود.

قوانینNFT در چین

NFT نوعی دارایی دیجیتال است که برای شناسایی اقلام و پدیده ‌ها در حوزه بلاک چین استفاده می ‌شود. در چند سال گذشته، محبوبیت بازار NFT افزایش یافته و در برنامه های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. از نظر چارچوب قانونی نیز انتقال دارایی های فیزیکی به دارایی های دیجیتال و الکترونیکی، روند مبادله را تسهیل می کند. از این رو دولت پکن برای دستیابی به دانش این فن آوری و احتمالا کنترل بیشتر مارکت دیجیتال و مخصوصا NFT به طور طبیعی در تلاش است تا به آخرین دستاوردهای این نوآوری دست یابد.

از نظر کارشناسان؛ صنعت NFT چین در خوش بینانه ترین حالت با تغییر موضع رگولاتور تنظیم خواهد شد و احتمالا از این پس پلتفرم‌ های توسعه NFT باید مجوزهای قانونی مربوطه را دریافت کنند تا امنیت فن آوری‌ بلاک چین را تضمین نمایند، با این حال به گفته کارشناسان این اقدام پوششی برای ارزیابی عملکرد فن آوری خواهد بود.
 

تگ ها