ثبت اولین سفارش رسمی واردات با ارز دیجیتال به ارزش 10 میلیون دلار در ایران

ثبت اولین سفارش رسمی واردات با ارز دیجیتال به ارزش 10 میلیون دلار در ایران
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گفته یک مقام دولتی جمهوری اسلامی؛ ایران اولین سفارش واردات رسمی خود را با استفاده از ارز دیجیتال به ارزش 10 میلیون دلار در چند روز گذشته ثبت کرده است و احتمالا تا چند ماه آینده استفاده از ارز دیجیتال و قرارداد هوشمند در تجارت خارجی با کشورهای هدف گسترده تر خواهد شد.

علیرضا پیمان پاک، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت کشور این خبر را روز سه ‌شنبه 9 آگوست در توییتر اعلام کرده و اظهار داشته است احتمالا تا پایان سپتامبر سفارش های بیشتری در ارزهای دیجیتال ثبت خواهند شد.

طبق توضیحات وی؛ جمهوری اسلامی ایران بیش از یک سال است که در حال بررسی اجازه استفاده از ارزهای دیجیتال برای پرداخت هزینه واردات بوده است. بانک مرکزی ایران، CBI در آگوست سال گذشته اعلام کرد که بانک ‌ها و صرافی‌ های دارای مجوز می ‌توانند از ارزهای دیجیتال استخراج ‌شده توسط ماینرهای مجاز دیجیتال در ایران برای پرداخت هزینه واردات استفاده نمایند.

دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه استخراج ارزهای دیجیتال را در سال 2019 صادر کرده است، بدین ترتیب در ژانویه 2020، وزارت صنعت، معدن و تجارت بیش از 1000 مجوز برای عملیات استخراج ارزهای دیجیتال صادر نموده است. با این حال طبق توضیحات سخنگوی وزارت نیرو، شرکت برق برای دومین بار در سال جاری دستور تعطیلی مراکز مجاز استخراج ارزهای دیجیتال را برای کاهش فشار بر نیروگاه‌ های کشور صادر کرده است.

همچنین براساس اظهارات مقامات سازمان نیرو، برخی از ماینرهای غیرمجاز نیز از برق خانگی برای استخراج ارزهای دیجیتال استفاده می کنند که در نتیجه مشکلات عمده ‌ای برای صنعت برق کشور ایجاد کرده است. در سپتامبر سال گذشته نیز ناظران صنعت دیجیتال در ایران بیش از 220 هزار دستگاه ماینینگ را مصادره کرده و نزدیک به 6 هزار مزرعه استخراج غیرقانونی ارزهای دیجیتال را در سراسر کشور تعطیل نموده اند.

در آوریل سال جاری نیز رئیس شرکت تولید، توزیع و انتقال نیروی برق ایران، توانیر اظهار داشته است که دولت جمهوری اسلامی ایران قوانین جدیدی را برای افزایش مجازات برای استخراج غیرمجاز ارزهای دیجیتال تصویب خواهد نمود.

مقررات ارزهای دیجیتال در ایران

در سال 2018، ایران تجارت و مالکیت ارزهای دیجیتال را به دلیل نگرانی‌های مربوط به پولشویی و تامین مالی تروریسم ممنوع کرد و تمامی مؤسسات مالی ایرانی از جمله بانک ‌ها، مؤسسات اعتباری و صرافی ‌ها از کارکردن با ارزهای دیجیتال یا تبلیغ آن ‌ها به هر طریقی منع شدند.

با این حال، در سال 2019، با ادامه تحریم های مالی دولت شروع به لغو این ممنوعیت کرد و ارز دیجیتال به عنوان یک مسکن احتمالی برای دور زدن تحریم های ایالات متحده در نظر گرفت. طبق مقررات جدید بانک مرکزی، مالکیت و استخراج ارزهای دیجیتال مجاز است اما با این حال، همچنان ممنوعیت استفاده از ارز دیجیتال به ‌عنوان پرداخت وجود دارد.

در اواخر سال 2020، با افزایش قیمت بیت کوین و کاهش شدید بازار سهام و ارز ایران، دولت ایران بار دیگر شروع به بررسی امکان اعمال مجدد کنترل‌ بیشتر بر روی ارزهای دیجیتال کرد. تنها تغییری که تاکنون در مقررات رخ داده است، محدودیت ‌های بیشتر برای استخراج‌ کنندگان ارزهای دیجیتال به دلیل مصرف سنگین انرژی بوده است.
 

تگ ها