درآمد 1.5 میلیون دلاری قزاقستان از ماینینگ ارزهای دیجیتال

درآمد 1.5 میلیون دلاری قزاقستان از ماینینگ ارزهای دیجیتال
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

استخراج ارزهای دیجیتال بودجه قزاقستان را افزایش داده است، براساس داده های ارائه شده رسمی دولت، قزاقستان 1.5 میلیون دلار از استخراج ارزهای دیجیتال در سه ماهه اول سال جاری جمع آوری کرده است. این پول از مالیات برق مصرفی ماینینگ ارزهای دیجیتال اعلام شده در ژانویه 2022 دریافت و جمع آوری شده است.

دولت قزاقستان در هفته اول ژوئن اعلام کرد که قزاقستان در سه ماهه اول سال 652 میلیون تنگه برابر با ارزش تقریبی 1.5 میلیون دلار از صنعت ماینینگ ارزهای دیجیتال دریافت کرده است. مالیاتی که در اول ژانویه 2022 وضع شد، با نرخ 1 تنگه به ازای هر کیلووات ساعت انرژی الکتریکی سوزانده شده برای استخراج ارزهای دیجیتال محاسبه می شود. واحدهای بهره بردار تأسیسات ماینینگ قانونی حداکثر تا بیستم ماه بعد مجاز به پرداخت مالیات خود هستند در غیر این صورت دولت اعلام کرده است که ماینر ها مجبور به پرداخت دوبل مالیات خواهند بود.

اقدامات دولت در خصوص افزایش بودجه دولتی 

هزینه اضافی و پرداخت دوبل مالیاتی هنوز بخشی از کد مالیاتی دولت قزاقستان نمی باشد. با این حال مقامات قزاقستان قصد دارند بسته به هزینه برق مصرفی، نرخ های متفاوتی را اعلام نمایند. اصلاحات مالیاتی لازم اخیراً در اولین قرائت مجلس ماژیلیس، مجلس پایین پارلمان قزاقستان تصویب شده است. به گفته برخی از کارشناسان این اقدام باعث افزایش بیشتر بودجه دولتی و محدود کردن مصرف برق برای تولید انرژی بر ارزهای دیجیتال خواهد شد. 

تنظیم قوانین مالیات ماینینگ ارزهای دیجیتال در راستای افزایش ماینینگ

این کشور آسیای مرکزی پس از اعلام قوانین محدود کننده ماینینگ ارزهای دیجیتال در ماه می سال گذشته چین، به کانون اصلی ماینینگ ارزهای دیجیتال تبدیل شده است. هجوم ماینرها تا حد زیادی عامل کسری فزاینده برق کشور می باشد که منجر به تعطیلی موقت ده‌ ها فارم ماینینگ شده است، همچنین کمبود برق تا کنون برخی از شرکت های ماینینگ را مجبور به ترک از کشور کرده است.

طی جلسه دولت در ماه فوریه، رئیس جمهور قاسم جومارت توکایف، مقامات را موظف کرد که مالیات بر ماینینگ ارزهای دیجیتال را چند برابر نمایند. وی همچنین به ناظران مالی کشور دستور داد تا تمامی فارم های ماینینگ کشور را شناسایی و اسناد مالیاتی و گمرکی آنها را بررسی نمایند.

در اوایل ماه می، قزاقستان قوانین ثبت نام و الزامات گزارش دهی را برای ماینر ها را الزامی اعلام کرده و کسب و کارها را ملزم به ارائه طیف گسترده ای از اطلاعات از جمله نیازهای انرژی تجهیزات ماینینگ، سرمایه گذاری های برنامه ریزی شده و تعداد کارکنان کرده است. قزاقستان در حال حاضر بزرگترین تولید کننده اورانیوم در جهان، سومین تولید کننده کروم و هفتمین تولید کننده بزرگ روی می باشد. با این حال با گسترش صنعت ماینینگ ارزهای دیجیتال در قزاقستان طبق پیش بینی ها بودجه سال آینده قزاقستان چند برابر خواهد شد. 
 

تگ ها