دلایل سقوط اکوسیستم ترا طبق گزارشChainalysis

دلایل سقوط اکوسیستم ترا طبق گزارشChainalysis
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

براساس داده های ارائه شده توسط تحلیلگران Chainalysis؛ سقوط استیبل کوینUST و همچنین کل اکوسیستم Terra، توسط دو تریدر آغاز شده است. اولین دستکاری علیه استیبل کوین UST در شب 7 می در استخر نقدینگی 3pool براساس Curve آغاز شد و تنها با برداشت 200 میلیون دلار، 60 میلیارد دلار فرو ریخت.

بدین ترتیب کشف باگ اصلی اکوسیستم ترا توسط تحلیلگران، برای کل صنعت حدود 60 میلیارد دلار هزینه داشت. به گفته کارشناسان، تمامی اتفاقات از 7 می آغاز شد، زمانی که ترافورم لبز، به عنوان بخشی از یک عملیات برنامه ریزی شده، 150 میلیون دلار از استخر نقدینگی کرو فایننس برداشت کرد. به گفته تحلیلگران، چنین عملیات بزرگ و منحصر به فردی، نوسانات استخر را افزایش داده است.

فقط سیزده دقیقه بعد، یک معامله گر بزرگ متوجه این باگ شد و 85 میلیون دلار را با یو اس دی کوین معامله کرد تا نوسانات را افزایش دهد. یک ساعت بعد، یک معامله گر دیگر در مجموع 100 میلیون دلار یو اس دی کوین را به تراکنش های four tiered یا چهار طبقه ای تبدیل کرد و نوسانات را افزایش داد و در نهایت استیبل کوین UST برابری خود با دلار را از دست داد.

در واکنش به این اقدامات، ترافورم لبز100 میلیون دلار دیگر از استخر نقدینگی کروفایننس برداشت کرد. براساس ادعای تیم توسعه اکوسیستم ترا در آن زمان، این کار برای تعادل و برابری نسبت استیبل کوین UST نسبت به سایر استیبل کوین ها انجام شده است.

با این حال، در آن زمان، معاملات بزرگ قبلی و همچنین بسیاری از معاملات کوچکتر دیگر از قبل برابری استیبل کوین UST با دلار را شکسته بوده اند.

اقداماتی در خصوص بهبود وضعیت اکوسیستم ترا

در همان روز و در 8 و 9 می، سه هولدر ناشناس UST، استیبل کوینUSDT را به مبلغ 480 میلیون دلار به استیبل کوین UST تبدیل کردند تا پروژه را نجات دهند و استخر نقدینگی کرو فایننس را متعادل کنند. همچنین در 9 می، گارد بنیاد لونا، LFG میلیاردها دلار بیت کوین را برای تبدیل به استیبل کوین UST فروخت. با این حال، در 10 می، ذخایر پشتیبان تخلیه شده و نرخ استیبل کوین UST همچنان سقوط کرد.

همانطور که گزارش شد؛ نرخ استیبل کوین UST در جفت UST/USD از 1 دلار به 0.12 دلار در اوایل ماه می کاهش یافت. توکن بومی اکوسیستم ترا، لونا نیز تحت تأثیر قرار گرفت و 100 درصد قیمت جفت LUNA/USD را از دست داد.
پس از تخلیه مقدار زیادی از UST، استیبل کوین شروع به depeg کرد. UST بیشتری در یک وحشت انبوه فروخته شد، ترافورم لبز با ایجاد ارز لونای بیشتر و افزایش عرضه لونا در گردش به سقوط بیشتر قیمت Luna کمک کرد.
 

تگ ها