راه اندازی دستگاه های پرداخت ارز دیجیتال در جزیره کیش 

راه اندازی دستگاه های پرداخت ارز دیجیتال در جزیره کیش 
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش نشریه راه پرداخت ایرانی، براساس اظهارات دبیرکل صنف هتل‌ داران کیش، مهرداد تاوتلی در جریان بازی ‌های جام جهانی 2022 فوتبال قطر در چند ماه آینده، دستگاه‌ های BTM در مراکز مهم جزیره کیش نصب و راه ‌اندازی خواهد شد که قابلیت تبدیل آنی 4 ارز دیجیتال به ریال را خواهند داشت. به گفته وی؛ امکان استفاده از BTM فقط برای گردشگران خارجی یا ایرانیان خارج از کشور امکان‌ پذیر خواهد بود.

همچنین با نزدیک ‌شدن جام جهانی 2022 قطر و اعلام پشتیبانی جزیره کیش برای میزبانی از گردشگران جام جهانی احتمالا کارشناسان حوزه دیجیتال از ارز دیجیتال کیش رونمایی خواهند کرد. انجمن بلاک چین ایران برای اولین بار در سال گذشته از ارز دیجیتال کیش نام برده و اطلاعات دیگری در این خصوص ارائه نداده است.

با این حال بعدها مشخص شد که پروژه ارز دیجیتال کیش تنها  وسیله ای برای چنج ارز خواهد بود. به گفته کارشناسان هیچ نوآوری در توسعه این پروژه صورت نگرفته و پروژه ارز دیجیتال کیش تنها قرار است یک ابزار مبدل آنی ارز دیجیتال به ریال باشد.

طبق توضیحات دبیرکل صنف هتل ‌داران کیش؛ مقامات اجرایی جزیره کیش با توجه به نزدیکی کشور قطر و تشابه آب ‌و‌ هوایی، به ‌عنوان میزبان بخشی از گردشگران جام جهانی در حال بررسی و گسترش زیرساخت ‌ها برای گردشگران جهانی می باشند.

طرح پیشنهادی مقامات اجرایی کیش برای جذب گردشگران جام جهانی قطر

براساس پیش بینی کارشناسان بازی های جام جهانی قطر یک میلیون گردشگر خواهد داشت، در حالی که ظرفیت دوحه قطر در نهایت 40 درصد این میزان خواهد بود و احتمالا کشورهای اطراف از جمله ایران میزبان بخشی از گردشگران خواهد بود. همچنین اساسی ترین چالش میزبانی با توجه به تحریم ها رزرو و انتقال مالی گردشگران بوده که استفاده از ارزهای دیجیتال و راه اندازی مبدل فیات این مسیر را هموار نموده است.

براساس اظهارات دبیرکل صنف هتل‌ داران کیش، پروژه ارز دیجیتال کیش بسیار وسیع تر از میزبانی گردشگران جام جهانی می باشد و احتمالا با همکاری بانک مرکزی این پروژه گسترش خواهد یافت. همچنین برای میزبانی گردشگران جام جهانی مذاکراتی با دو صرافی ارز دیجیتال داخلی انجام شده است.

طبق اظهارات مقامات اجرایی کشور؛ احتمالا علاوه بر کیش، دیگر شهرهای توریستی کشور نیز دستگاه ‌هایی ATM مانند برای تبدیل آنی ارز دیجیتال به ریال نصب و راه ‌اندازی خواهد شد.

طبق توضیحات تاوتلی، محدودیت هایی در استفاده از BTMها وجود خواهد داشت. برای شروع چهار ارز دیجیتال امکان تبدیل آنی به ریال خواهند داشت و تبدیل دیگر ارزهای دیجیتال ممنوع خواهند بود. بیت‌ کوین، اتریوم، تتر و ترون، چهار ارز دیجیتال انتخابی خواهند بود که به خاطر مشکلات پولشویی این امکان تنها در اختیار گردشگران خارجی یا ایرانیان مقیم خارج با پاسپورت خارجی خواهد بود.

همچنین احتمالا این دستگاه ها مستقیما از فرودگاه در اختیار گردشگران خواهد بود و گردشگران خارجی به ‌زودی امکان رزرو هتل در کیش را خواهند داشت. جزئیاتی بیشتری در این خصوص ارائه نشده است.
 

تگ ها