رقابت تنگاتنگ استیبل کوین های USDC و USDT

رقابت تنگاتنگ استیبل کوین های USDC و USDT
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

پس از سقوط استیبل کوین الگوریتمی اکوسیستم ترا در ماه می، استیبل کوین‌ های مختلف تلاش کرده اند تا جای خالی آن را پر کنند. براساس گزارش ها، استیبل کوین یو اس دی کوین، USDC در این رقابت پیشرو است. با این حال تتر، USDT اکنون در رتبه سوم و یو اس دی کوین در رقابت تنگاتنگ در جایگاه چهارم می باشد.

بر اساس داده های Arcane Research، یو اس دی کوین در حال حاضر با ارزش بازار بیش از 54.8 میلیارد دلار، در 30 روز گذشته 1.6 درصد کاهش داشته است. در مقایسه تتر نیز با ارزش بازار بیش از 65.6 میلیارد دلار در همین بازه زمانی 1.5 درصد کاهش یافته است.

به گزارش Arcane، ارزش بازار استیبل کوین ها در چهار ماه اول سال جاری رشد خوبی داشته با این حال، روند معکوس سریع، بازار را تغییر داده و باعث نوسانات بسیاری شده است.

طبق نظر کارشناسان؛ با توجه به نرخ های رشد اعلام شده، استیبل کوین یو اس دی کوین اکنون می تواند از استیبل کوین تتر پیشی بگیرد. براساس نمودار در حالی که نرخ رشد تتر 28.7 درصد کاهش یافته، نرخ رشد یو اس دی کوین 70.4 درصد رشد داشته است.

براساس پیش بینی ها در صورت حفظ نرخ فعلی، در 10 اکتبر سال جاری یو اس دی کوین از تتر به عنوان بزرگترین استیبل کوین پیشی خواهد گرفت و ارزش بازار آن از 61.3 میلیارد دلار فراتر خواهد رفت.

تتر در آغاز سال 2022 سهم 47.5 درصدی از بازار را داشته و یو اس دی کوین نیز دارای سهم 25.8 درصدی از بازار بوده است. با این حال، ارزش تتر پس از نیمه اول سال به 43.8 درصد کاهش یافته در حالی که یو اس دی کوین به 36.3 درصد رسیده است.

احتمال پیشی گرفتن یو اس دی کوین از تتر

با وجود ارائه چندین معیار مهم براساس داده های Arcane Research در مورد دلایل پیشی گرفتن یو اس دی کوین از تتر، هنوز جنبه‌ های بیشتری برای بررسی وجود دارد. برای نمونه، تتر به دلیل عدم شفافیت در مورد سرمایه گذاری ها و ذخایر خود مورد انتقاد بسیاری قرار گرفته است، علاوه بر این، بازبینی های کد (Audits) تتر سازگار نمی باشند و تمامی این عوامل موقعیت تتر را مبهم تر کرده است.

از سوی دیگر استیبل کوین یو اس دی کوین نسبت به ذخایر خود شفاف تر است و به صورت دوره ای حسابرسی و بازبینی می شود که این اقدامات دوره ای به شدت بر باور سرمایه گذاران  نسبت به این استیبل کوین تاثیر گذاشته است. بازبینی های ماهانه توسط Center، شرکت مادر یو اس دی کوین با مشارکت Circle، کوین بیس و Bitmain انجام می گیرد.

همچنین با توجه به متمرکزتر بودن یو اس دی کوین کنترل بیشتری روی آن وجود دارد، در حالی که تتر فقط از طریق اطلاعات بلاک چین قابل ردیابی است. از سوی دیگر؛ در حال حاضر کشورهای متعددی در حال بررسی مقررات استیبل کوین ها می باشند، بنابراین منطقی است که کوین هایی با بیشترین بازبینی و شفافیت دارای بیشترین کاربر باشند.
 

تگ ها