سقوط دامیننس بیت کوین به پایین ترین حد 4 سال گذشته

سقوط دامیننس بیت کوین به پایین ترین حد 4 سال گذشته
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

نرخ تسلط بیت کوین (BTCD) به کمترین حد از اوایل سال 2018 رسیده و از سطح حمایت 40.50 درصد شکسته شده است، در حالی که اتریوم قبل از ادغام با شتاب در حال افزایش بوده است. با برنامه ریزی راه اندازی ادغام اتریوم برای 13 تا 15 سپتامبر، تبلیغات بسیاری در اطراف اکوسیستم و پروتکل جدید اثبات سهام وجود داشته که دلیل اصلی افزایش قیمت اتریوم بوده است. اتریوم در حال حاضر 60 درصد بالاتر از پایین ترین سطح ماه ژوئن خود می باشد.

دلایل صعودی آلت کوین به ادغام ختم نمی شود. کاردانو، ششمین آلت کوین بزرگ بازار نیز قرار است در 22 سپتامبر ارتقاء هارد فورک واسیل خود را انجام دهد. این اقدام بزرگ‌ ترین ارتقا شبکه کاردانو تا به امروز است که با افزایش ظرفیت شبکه هزینه تراکنش‌ های آنرا کاهش خواهد داد.

سلطه بیت کوین که از ماه می 2021 به پایین ترین سطح خود و به بالای سطح حمایت افقی 40.50 درصدی صعود کرده بود. پس از سه بار جهش، نتوانست پیشرفت قابل توجهی داشته باشد و در ژوئن 2022 به بالاترین سطح 48.45 درصد رسید. دامیننس بیت کوین از آن زمان در حال کاهش بوده است و در 6 سپتامبر به پایین ترین سطح 39.07 درصدی رسیده و خط روند از ناحیه حمایت شکسته شده است.

آشنایی با دامیننس بیت کوین می‌ تواند به درک روند حرکت سایر آلت کوین‌ ها کمک کند. به عنوان مثال زمانی که سلطه بیت کوین در بازار افزایشی است، سایر آلت کوین‌ ها روند نزولی در پیش می‌ گیرند و ارزش خود را در برابر بیت کوین از دست می ‌دهند و در صورتی که میزان شاخص دامیننس بیت کوین نزولی باشد، آلت کوین‌ ها ارزش بیشتری در برابر بیت کوین پیدا می‌ کنند. این شاخص برای سرمایه ‌گذاران ارزهای دیجیتال یکی از فاکتورهای مهم بررسی مارکت است.

تغییرات روند اتریوم و کاردانو همزمان با کاهش دامیننس بیت کوین

جفت اتریوم/ بیت کوین نیز از زمان رسیدن به 0.049 بیت کوین یا ₿ در ژوئن 2022 افزایش یافته و در 6 سپتامبر به 0.084 بیت کوین رسیده است که بالاترین ارزش این جفت از اوایل سال 2018 بوده است. با خروج این جفت از سطح مقاومت 0.079 بیت کوین حرکت بشدت صعودی بوده و شاخص قدرت نسبی،RSI هفتگی به بالای 50 درصد حرکت کرده است که هر دوی این اقدامات نشانه ای از روند صعودی است. اگر این افزایش ادامه یابد، سطح مقاومت اصلی بین 0.11 و 0.12 ₿ وجود خواهد داشت که در صورت شکست باعث افزایش بیشتر قیمت خواهد بود.

برخلاف اتریوم، قیمت کاردانو نسبت به پایین ‌ترین حد خود در ژوئن افزایش چندانی نداشته است. برعکس، درون یک مثلث متقارن تثبیت شده و در حال حاضر، به انتهای مثلث نزدیک می شود. مثلث متقارن معمولا یک الگوی خنثی در نظر گرفته می شود و کاهش یا افزایش قیمت به یک اندازه امکان پذیر است.