شرایط جدید ماینرهای ارزهای دیجیتال در ازبکستان

شرایط جدید ماینرهای ارزهای دیجیتال در ازبکستان
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

مقامات ازبکستان مجموعه ای از قوانین را برای ماینرهای ارزهای دیجیتال کشور تهیه و برای بررسی به مجلس ارائه کرده اند. براساس پیش نویس پیشنهادات ارائه شده به مجلس، شرکت هایی که تمایل به ماین و استخراج ارزهای دیجیتال دارند باید قبل از انجام عملیات مربوطه در دفتر دولت ثبت نام کنند و همچنین ماینرها متعهد خواهند بود تا از انرژی های تجدیدپذیر استفاده نمایند.

براساس پیش ‌نویس پیشنهادات ارائه شده به مجلس، مدیران آژانس ملی پروژه ‌های ماینینگ ازبکستان و همچنین نهادهای درگیر در استخراج ارز دیجیتال باید هر سال گواهینامه خود را ثبت و تمدید نمایند. NAPP ناظر اصلی ارزهای دیجیتال کشور ازبکستان که مستقیماً تابع دولت رئیس جمهور شوکت میرضیایف فعالیت می کند، ناظر رسمی ماینرهای داخلی و خارجی ازبکستان خواهد بود.

این پیش نویس قانونی که اخیراً برای رایزنی های عمومی منتشر شده است، تا 9 جولای در مجلس ملی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. نمایندگان در خصوص بهبود طرح پیشنهادی تعاریف جدیدی به پیش نویس اضافه کرده اند.

براساس پیش نویس فرمان دولتی، استخراج ارزهای دیجیتال مشمول ثبت اجباری خواهد بود و نیاز به دریافت مجوز از چندین سازمان از جمله آژانس ناظر خواهد داشت. همچنین ماینرهای ارزهای دیجیتال موظف خواهد بود از برق تولید شده توسط ایستگاه ‌های تجدیدپذیر استفاده کنند و ماینرها از تامین برق از منبع تامین شخص ثالث منع خواهند شد.

فارم های استخراج بیت کوین اجازه خواهند داشت تا از طریق یک کنتور برق جداگانه به شبکه برق ملی متصل شوند تا از عملکرد پایدار سخت افزار خود اطمینان حاصل کنند. همچنین ماینرها در صورت استفاده از برق در زمان اوج مصرف باید هزینه اضافی پرداخت نمایند.

عدم دسترسی به نیروگاه خورشیدی آماده تولید برق، تخلف از قوانین تلقی خواهد شد. همچنین؛ استخراج در مکانی متفاوت از مکان ثبت شده در هنگام ثبت نام و استخراج دارایی‌های دیجیتال ناشناس جرم محسوب می شود. ماینرهای مجاز موظف خواهند بود، اطلاعات مربوط به تراکنش ‌ها با ارزهای دیجیتال استخراج شده را با رعایت مهلت ‌ها و رویه ‌های تعیین ‌شده توسط نهاد نظارتی، در NAPP ثبت نمایند. در این فرمان آمده است که کوین های دیجیتال استخراج شده فقط باید در پلتفرم های مبادلات ارز دیجیتال ثبت شده در کشور فروخته شوند.

قوانین خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ازبکستان

در دسامبر 2019، آژانس ملی مدیریت پروژه تحت نظارت ریاست جمهوری ازبکستان NAPM، ساکنان این کشور را از خرید ارزهای دیجیتال منع کرده است و در نتیجه ضربه بزرگی به صنعت دیجیتال کشور وارد شده است. بدین ترتیب هر گونه تراکنش ناشناس در ارزهای دیجیتال در ازبکستان ممنوع است و شهروندان ازبکستانی فقط مجاز به فروش دارایی های دیجیتال و توکن هایی که قبلا مالکیت آنرا داشته اند، می باشند.

ثبت مراحل شناسایی گسترده هویتی برای جلوگیری از پولشویی در ازبکستان ضروری است. همچنین افراد غیر مقیم ازبکستان نیز از ابتدا مجاز به تجارت در Uznex، اولین صرافی ارزهای دیجیتال قانونی کشور بوده اند.
 

تگ ها