شکایت یوگا لبز از رایدر ریپس، منتقد BAYC به دلیل ادعای کذب

شکایت یوگا لبز از رایدر ریپس، منتقد BAYC به دلیل ادعای کذب
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

یوگا لبز، شرکت پشتیبان Bored Ape Yacht Club، شکایتی قانونی علیه رایدر ریپس، توسعه دهنده غیر قانونی دامنه gordongoner.net، ثبت کرده است. رایدر ریپس اخیرا ادعا کرده است که بنیاد BAYC از نماد نازی ‌های آلمان الهام گرفته است. این شکایت نامه در دادگاه منطقه ای کالیفرنیا ثبت شده است.

رایدر ریپس اخیرا مجموعه ای از NFT های خود را با نام تجاری RR/BAYC ایجاد کرده و آنها را از طریق وب سایت خود به قیمت 0.15 اتریوم فروخته است. به گفته این وب سایت، نسخه های RR فروخته شده از نظر حجم از پروژه اصلی BAYC پیشی گرفته است، رایدر ریپس حدود 1.8 میلیون دلار از این مجموعه به دست آورده است، چیزی که یوگا لبز از آن به عنوان سود غیرقانونی یاد می کند و در متن شکایت خود به آن اشاره کرده است.

در بخش اول شکایت نامه آمده است که رایدر ریپس با سوء استفاده از علائم تجاری یوگا لبز کاربران را فریب داده و با روش های کلاهبرداری NFTهای RR/BAYC را فروخته است. طبق اظهارات یوگا لبز این اقدام در راستای اهداف کاهش ارزش دارایی های پروژه BAYC بوده است.

مجموعه NFTهای ریپس پس از ثبت شکات توسط یوگا لبز از چندین پلتفرم NFT از جمله OpenSea وFoundation حذف شده است.

رایدر ریپس در واکنش به ثبت شکایت یوگا لبز اظهار داشته که هدف وی از این اقدام تنها شوخی بوده و سود چندانی نصیب وی نشده است. با این حال به گفته یوگا لبز، میلیون ‌ها سود غیرقانونی از فروش NFTهای RR/BAYC با استفاده از نشان یوگا لبز دزدی و فریب کاربر است.

واکنش رایدر ریپس به اقدام یوگا لبز

رایدر ریپس هنرمند دیجیتالی است که در سال 2016 در فهرست فوربس لیست شده است و تاکنون با چندین چهره مشهور همکاری کرده است. ریپس در پاسخ به این اقدام با انتشار چند توییت اظهار داشت که این اقدام طنز هنری که برای همگان قابل درک نیست.

ریپس همچنین اظهار داشت که نماد BAYC در راستای حمایت از آلمان نازی است . همچنین ریپس در مصاحبه قبلی خود در توییتر با OKHotshot گفته که تلاش BAYC برای پنهان کردن حمایت از آلمان نازی خود شبیه به سیاهپوستانی است که رنگ پوست خود را انکار می کنند. این هنرمند با ادعای اخیر خود به نژادپرستی نیز متهم شده است.

احتمال همکاری یوگا لبز و رایدر ریپس

الکس فاضل، یکی از بنیانگذاران شرکت سرمایه گذاری دیجیتال Swissborg اظهار داشته که با احتمال 99.99 درصد این پروژه در واقع یک ترول عمدی است که عمداً مملو از نمادهای نازی و سوتی ‌های نژادپرستانه است و احتمال همکاری بین یوگا لبز و رایدر ریپس وجود دارد.

لازم به ذکر است که طبق اسناد قانونی علامت تجاری یوگا لبز پس از ثبت در سال 2021 همچنان معلق است که ادعای حمایت از نماد نازی را قویتر کرده است
براساس اظهارات وی؛ اگر این پرونده به دادگاه راه یابد، مطمئناً یکی از پربیننده ترین محاکمه های دیجیتال در تاریخ خواهد بود. این تبلیغات احتمالاً به نفع دو طرف پرونده خواهد بود و جامعه یک حکم قانونی در مورد منشأ واقعی Bored Ape دریافت خواهد نمود.
 

تگ ها