ضبط میلیون ‌ها دلار از ارزهای دیجیتال در بلاروس

ضبط میلیون ‌ها دلار از ارزهای دیجیتال در بلاروس
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

رئیس کمیته تحقیقات بلاروس در مصاحبه اخیر خود اعلام کرده است که مقامات بلاروس بر توقیف ارزهای دیجیتال تسلط یافته اند. این مقام عالی رتبه مجری قانون مدعی است که دولت قبلا دارایی های دیجیتال به ارزش میلیون ها دلار را مصادره کرده است. گفته می شود که بسیاری از شرکت های دیجیتال به دولت بلاروس در زمینه توقیف ارزهای دیجیتال کمک کرده اند.

دیمیتری گورا، رئیس کمیته تحقیقات کشور، به کانال دولتی ONT  گفته که بلاروس باید با چالش نحوه توقیف ارزهای دیجیتال در زمانی که برای اولین بار در تجارت مواد مخدر و بعداً در جنایات اقتصادی مورد استفاده قرار گرفت، مقابله می کرد. او افزود که سازمان ‌های مجری قانونی باید در ابتدا راهی برای مصادره دارایی ‌های غیر قانونی دیجیتال بیابند.

جمهوری شوروی سابق، متحد نزدیک روسیه، با فرمان ریاست جمهوری که در ماه می 2018 لازم الاجرا شد، فعالیت های دیجیتال را در کشور قانونی کرده است. این فرمان اجرایی معافیت های مالیاتی و دیگر مشوق ها را برای مشاغل ارزهای دیجیتال که به عنوان ساکنان پارک های فن آوری،HTP (Hi-Tech-park) فعالیت می کنند، در مینسک بلاروس در راستای اهداف توسعه اقتصاد دیجیتال کشور معرفی کرده است.
دولت مینسک سه ماه فرصت داشت تا اقدامات لازم را برای اجرای آخرین دستور مربوط به ارزهای دیجیتال رئیس جمهور بلاروس، الکساندر لوکاشنکو انجام دهد.

در مارس 2021 رئیس جمهور بلاروس، الکساندر لوکاشنکو با اشاره به نمونه مشابه، چین به تشدید احتمالی مقررات دیجیتال کشور اشاره نموده است. با این حال، مقامات HTP بعداً  اظهار داشتند که مقامات بلاروس هیچ قصدی برای اتخاذ قوانین سختگیرانه ‌تر برای صنعت دیجیتال ندارند. علاوه بر این، اخیرا وزارت دارایی اصلاحاتی را پیشنهاد کرد تا به صندوق ‌های سرمایه‌ گذاری اجازه می دهد تا در دارایی ‌های دیجیتال سرمایه گذاری کنند.

با این حال در آوریل سال جاری، وزارت دادگستری با تصویب یک رویه قانونی، از این پس به عنوان بخشی از اقدامات اجرایی اجازه خواهد داشت وجوه دیجیتال را توقیف نماید. طبق فرمان اجرایی دیگری توسط رئیس جمهور بلاروس، الکساندر لوکاشنکو در فوریه؛ شرکت های دیجیتال موظف به ارائه هویت کیف پول های دیجیتال ثبت شده به منظور شناسایی متخلفان و تراکنش های غیرقانونی بوده اند.

قوانین ارزهای دیجیتال در بلاروس

بلاروس در اواخر 2021 پلتفرمی را راه ‌اندازی کرد که به معامله‌ گران این امکان خریداری ارزهای دیجیتال را در سهام، طلا، ارز خارجی و سایر دارایی‌های سنتی می داد، بورس بلاروس اولین بورس اوراق بهادار توکنایز و تنظیم ‌شده در جهان می باشد. با این حال از آنجایی که هیچ چارچوب قانونی برای تضمین حفاظت از دارایی ها وجود ندارد؛ سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال در حال حاضر از حمایت اندکی در بازار برخوردارند.

با این حال پس از تحریم های ایالات متحده و پارلمان اروپا علیه روسیه، بلاروس نیز به عنوان متحد اصلی روسیه با محدودیت هایی روبرو بوده است و استفاده از ارزهای دیجیتال بعنوان یک کاربر بلاروسی با محدودیت هایی روبرو بوده است و از سوی دیگر جرائمی همانند پولشویی در کشور افزایش یافته که دولت را مجبور به ضبط میلیون ها دلار ارز دیجیتال در کشور کرده است.

تگ ها