عدم اجازه پرداخت های دیجیتال در ایران همزمان با اجرای آزمایشی ریال دیجیتال

عدم اجازه پرداخت های دیجیتال در ایران همزمان با اجرای آزمایشی ریال دیجیتال
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

یک مقام عالی رتبه دولتی اعلام کرد که ایران ارزهای دیجیتال را به عنوان وسیله پرداخت به رسمیت نمی شناسد. اظهارات وی همزمان با تنظیم مقررات دیجیتال بانک مرکزی ایران برای انتشار کوین های دیجیتال در کشور اعلام شده است. همچنین بانک مرکزی ایران اعلام کرده است که مرحله آزمایشی ریال دیجیتال خود می باشد.

رضا باقری اصل، معاون وزیر ارتباطات ایران در گفت ‌وگو با موضوع نظارتی مربوط به ذخیره‌ سازی و مبادله ارزهای دیجیتال تاکید کرد: پرداخت با ارزهای دیجیتال در ایران انجام نخواهد شد و ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین به عنوان ارز قانونی در جمهوری اسلامی ایران تلقی نمی شوند.برای مطالعه بیشتر می توانید به مقاله ارز دیجیتال چیست سایت ارزسنج مراجعه کنید.

این مقام دولتی در مورد آخرین مصوبه کارگروه اقتصاد دیجیتال در مورد دارایی های دیجیتال اظهار نظر و خاطرنشان کرد: استفاده از هرگونه ارز دیجیتال خلاف قانون پولی و بانکی ایران می باشد.

باقری اصل به نقل از پرتال خبری مالی ایرانی Way2pay گفت: به هیچ وجه مقرراتی مبنی بر شناسایی پرداخت با ارزهای دیجیتالی که متعلق به جمهوری اسلامی نیستند، نخواهیم داشت. وی تاکید کرد: ایران ارز دیجیتال ملی خود را خواهد داشت و هیچ پرداختی با ارزهای دیجیتال غیر ملی انجام نخواهد داد.

معاون وزیر ارتباطات افزود: به منظور جلوگیری از خطرات مالی برای شهروندان ایرانی، مبادلات دارایی دیجیتال در کشور مشمول مجموعه ‌ای از قوانین مشابه بازار سهام و سایر ارزها خواهد بود. وی افزود: مقررات ارزهای دیجیتال باید تنظیم شوند و سیستم های بانکی باید مطابق قوانین مربوطه مقررات خود را تنظیم کنند.

ارائه جزئیات پروژه ریال دیجیتال توسط بانک مرکزی ایران

مقامات جمهوری اسلامی در گذشته به کسب و کار ایرانی اجازه استفاده از ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز برای تسویه حساب با شرکای خارجی را به عنوان راهی برای دور زدن تحریم‌های مالی غرب در نظر گرفته ‌اند. با این حال، آنچه آنها در حال حاضر روی آن تمرکز کرده اند، راه اندازی نسخه دیجیتالی ارز فیات کشور، ریال  می باشد.

بانک مرکزی ایران اخیراً مقررات مربوط به «ریال دیجیتال» را به بانک ‌ها و سایر مؤسسات اعتباری ابلاغ کرده است که مدتی است در حال توسعه است. آنها برای ماینینگ و توزیع ارز دیجیتال بانک مرکزی CBDC اعمال خواهند شد. بانک تجاری بین المللی ،CBI  تنها صادرکننده آن خواهد بود و متعاقبا حداکثر عرضه را تعیین خواهد کرد.

طبق گفته Way2pay، ارز دیجیتال مبتنی بر یک سیستم دفتر کل توزیع شده می باشد که توسط مؤسسات مالی مجاز نگهداری و قادر به اجرای قراردادهای هوشمند خواهد بود. براساس گزارشات ارائه شده توسط نشریه دیجیتال ایران، زیرساخت ها و دستورالعمل های CBDC نهایی شده است و در آینده نزدیک به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.

در این گزارش آمده است که ریال دیجیتال بر اساس مقررات قانونی مربوط به انتشار اسکناس و کوین منتشر خواهد شد. بانک تجاری بین المللی،CBI  تأثیر اقتصادی ارز دیجیتال را رصد کرده و اثرات آن را مطابق با سیاست پولی این مرجع مدیریت خواهد کرد. همچنین کاربران فقط در داخل خاک ایران می توانند با CBDC تراکنش انجام دهند.

تگ ها