غیرفعال شدن بمب سختی اتریوم همزمان با نزدیکتر شدن تاریخ ادغام

غیرفعال شدن بمب سختی اتریوم همزمان با نزدیکتر شدن تاریخ ادغام
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

براساس ادعای توسعه دهندگان هارد فورک Ethereum POW؛ همزمان با نزدیکتر شدن زمان ادغام احتمالا بمب سختی غیرفعال و کنار گذاشته خواهد شد. این ادعا در حالی مطرح شده است که ویتالیک بوترین، یکی از بنیانگذاران اتریوم، تاریخ احتمالی ادغام اتریوم را اعلام کرده است. به گفته برخی از کارشناسان ادغام باعث توقف ماینینگ در بین ماینرهای اثبات کار خواهد شد.

'بمب سختی' کدی است که از سال 2015 در پروتکل اتریوم گنجانده شده است. این کد قرار است هر بار که تعداد خاصی از بلاک استخراج و به بلاک چین اضافه شد، اجرا شود. همانطور که از نام آن پیداست، فعالیت ماینینگ در بلاک چین اثبات کار (PoW) موجود را به میزان قابل توجهی سخت تر کرده است. بمب سختی اتریوم از زمان اعلام انتقال پروتکل پنج بار به تعویق افتاده است.

تغییرات پروتکل در حین و بعد از فرآیند ادغام

ادغام آتی اتریوم مکانیسم تأیید تراکنش بلاک چین را تغییر خواهد داد و این وظیفه را به جای ماینرها به اعتبارسنجی ‌ها واگذار خواهد نمود تا مصرف انرژی بلاک چین را کاهش دهند. در واقع به جای استفاده از توان محاسباتی گران قیمت برای اعتبارسنجی تراکنش ها، اضافه کردن آنها به بلاک تراکنش، رقابت برای حل مسائل پیچیده ریاضی ایجاد خواهد نمود و اعتبار سنجی ها سهمی از اتریوم خواهند داشت و این تخصیص ETH «قفل» شده و اعتبار تراکنش به دست کاربری می ‌رسد که بیشترین توکن‌ را به اشتراک گذاشته است، نه شخصی که بیشترین قدرت محاسباتی را داراست.

توسعه ‌دهندگان اتریوم کد شبکه را با بمب سختی طراحی کرده‌ اند که با نزدیک ‌تر شدن روند انتقال و ادغام، به تدریج بخشی از بلاک چین اثبات کار، PoW و انگیزه ماینرها را از بین می ‌برد با این حال برخی از ماینرها معتقدند که می توان آنرا انجام داد. این انتقال در خدمت هدف گسترده ‌تر کاهش مصرف انرژی شبکه خواهد بود و احتمالا تجهیزات گران قیمت مورد استفاده توسط ماینرها منسوخ خواهد شد از این رو، برخی از ماینرها تمایل خواهند داشت برای محافظت از منابع درآمدی خود بمب سختی را غیرفعال نمایند.

توسعه دهندگان اتریوم همچنین اظهار داشته اند که این تیم همان تیمی است که مسئولیت توسعه بلاک چین اتریوم کلاسیک در سال 2015 را بر عهده داشته است. در آن زمان، هک The DAO، اولین سازمان غیرمتمرکز مستقل، باعث فورک اتریوم و ایجاد اتریوم کلاسیک شد.

روند ادغام اتریوم

ویتالیک بوترین، تاریخ احتمالی ادغام بلاک چین را تا 15 سپتامبر پیش بینی کرده است. بدین ترتیب تست نهایی معروف به Goerli در اوایل این هفته تکمیل شده و انتظار می رود که توسعه دهندگان تاریخ دقیق تری را در هفته آینده اعلام نمایند.

پس از اجرای آخرین مرحله آزمایشی بوترین اظهارداشت که نسخه اثبات کار اتریوم اکنون تنها دارای «تعداد ثابت» اسلات ‌های استخراج است و این بدان معنیست که توسعه دهندگان می توانند در مورد زمان شروع به روزرسانی رسمی شبکه مطمئن تر باشند.

سختی کل ترمینال نیز اکنون روی تعداد مشخصی تنظیم شده است و این بدان معناست که شبکه اتریوم PoW اکنون تقریبا تعداد ثابتی از هش‌ ها را برای استخراج در اختیار دارد.